Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian har fått tillatelse å fly til USA

Tråden startades av Lasse

Det norske luftfartstilsynet skjærer gjennom, og lar Norwegian fortsette å fly til USA på norsk lisens. Bra at Norge ikke lar seg korrumpere av amerikanske flyselskaper og SAS skitne kampanje mot selskapet. Tipper at det norske luftfartstilsynet gir dispensasjon helt til amerikanerne befinner seg!

Publicerad den 2014-06-13 20:34
Skriv ett svar
Antal svar: 146

svar

Tacksam för seriöst svar
2014-06-24 21:33

@ @tacksam för svar

Vad har DOT med dispensen att göra?

Sv Sjökapten
2014-06-24 16:14

Du har tydligen ej läst avtalet och förarbetena för avtalet.

Har du läst har du ej förstått.

pierre holmgren
2014-06-24 09:53

@svar sjökapten , muligt at det i den form for optik du ser det er gået godt for dansk söfart , men der også andre måder at se det på og de er ikke alle lige positive.
Jeg for min del önsker ikke at thaier eller balter skal flyve CPH-ARN og det er jeg heller ikke sikker på gästerne önsker selv om du vil påstå det modstatte.Men tak og lov er det heller ikke den vej det kommer til at gå selvom Finnair er godt igang med at forsöge , til en hvis del kan jeg forstså at man har ansatte fra det land man flyver til/fra på de lange ruter også som en service over for dette lands passagerer , men at lade hele flyet väre besat af f.eks thaier , det er en meget dårlig ide på alle led.

Sjökapten
2014-06-24 00:46

Fast utvecklingen innom sjöfart har ju inte varit dålig, tvärt om.

Hade vi kunnat få samma utveckling innom skandinaviskt flyg hade det varit fantastiskt.

Dansk sjöfart har aldrig haft en större andel av Danmarks BNP än idag.

Det samma kan hända innom flyg, men då måste vi anpassa löner och vilkor efter omvärlden.

Då går det inte att ha danska matroser eller dansk CC.

“Den danska handelsflottan har haft en mycket positiv utveckling under 2000 talet sade Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, när han gästade Riksdagens Maritima Nätverk den 21 mars.

– Den danska regeringens uttalade strategi för sjöfarten har haft en oerhört stor betydelse för utvecklingen påpekade Jan Fritz Hansen. Införandet av ett internationellt register och tonnageskatt (år 2002)

pierre holmgren
2014-06-24 00:33

@svar sjökapten , Nej ikke at “gynna” men heller ikke at urholka eller udhule som det hedder på dansk , klausulen er der jo netop for det ikke skal gå som i din branche selvom du åbenbart gerne vil have det sker.

Sjökapten
2014-06-24 00:23

Det finns knappast någon som har påstått att det gynnar flygande personal.

Det var dock inte huvudorsaken bakom avtalet EU / US, att gynna den flygande personalen.

Det ses kanske som betydligt viktigare att gynna bolagen? Eller, den resande allmänheten?

sv PH
2014-06-23 21:29

@PH ISverige finns en lag som gör det möjlighet att “importera” arbetskraft i brist yrken.
Typ bärplockning. Problemet är att det missbrukas och att myndigheterna inte har koll.

pierre holmgren
2014-06-23 20:57

@ svar sv PH .Helt enig , det er en skam for Sverige , brugte det bare som eks. på hvordan kreative lösninger kan bruges andre steder i samfundet end bare luftfarten ,til skade for os alle der ellers bidrager til velfärden og gör det med gläde.

sv PH
2014-06-23 20:35

@PH Thailändska bärplockare är en skam för Sverige!

pierre holmgren
2014-06-23 20:24

@svar sv PH , rigtigt det går ikke , men lad os finde en paragraf der tillader det lige så vel som der er thailandske bärplukkere i Sverige på sensommeren.

SV PH
2014-06-23 20:16

@PH Du vet väl bättre än att en indier inte kan arbeta på turist visa.
Se på lastbils branschen inom EU. Låg pris bolag från baltikum håller på att konkurrera ut svenska åkerier. Vet ej hur det ser ut i resten av skandinavien.
Det här är den fria rörligheten inom EU. Det förvånar mig att inte Norwegian anställer folk från baltikum. Då skulle de med låga löner och utan tjafs kunna hänvisa till den fria rörligheten inom EU, med sina Dreamliners på irländskt register.

Charlie
2014-06-23 17:59

Om ni läser avtalet och de intentioner man avsåg med avtalet utan skygglappar. Kommer ni att förstå varför ett godkännande har dröjt.

Med avtalet var det meningen att det skulle gagna företag och anställda i USA och EU. Att anställa Asiatisk besättning utan arbetstillstånd i USA eller EU gagnar ej flygpersonal i USA och EU.

Mycket enkelt att utläsa av det skrivna avtalet.

Norwegian har för sitt Norska AOC rätt att flyga på USA.
Vad Norwegian försöker undgå är bestämmelsen att flygplan som flyger på Norskt AOC skall vara registrerade i Norge. För flygplan registrerade i Norge finns begränsningar om vilken personal man får han ombord.

Genom en skenmanöver och registrera ett AOC på Irland så kan man ha vilken besättning som helst.

Dispensen som Norwegian lever på är att flygplanen i det Norska AOC inte behöver vara registrerade i Norge och kan därmed utnyttja billig Asiatisk besättning.

DETTA GAGNAR PÅ INGET SÄTT FLYGANDE PERSONAL FRÅN USA OCH EU.

@sv henrik
2014-06-23 17:49

Nu har HiFly inget med NAIs ansökan att göra. Det rör inte deras maskiner. Hade det inte varit prickfritt hade DOT haft någonting att skylla på. Så är inte fallet, istället väljer man att bilda nya lagar så man får något att skylla på. Men det kanske du redan förstått när du läst allt…

pierre holmgren
2014-06-23 17:28

@svar PH , herligt med en kommentar som ikke er perfid , men det jeg mener er at det er ikke ulovligt da , som pf siger , er en mulighed for dispensation af nogen anledning.
Men derfor kan jeg jo godt mene at det er forkasteligt at den bliver “granted” ikke sandt? Hvad med buschaufförer fra Indien ? skal vi også have dispens så den offentlige trafik kan blive billigere , de kan bare komme på turistvisum arbejde her i tre måneder , de tre måneder vil väre som en guldmine for dem selv med halv lön af en nordmand ,og så hjem igen , skulle mene at der er nok af indere at tage af og hvordan med dit eget job , fortäl mig hvad du laver så skal vi nok finde en model hvor du også bliver udliciteret.

sv PH
2014-06-23 17:14

@PH Menar du att den norska luftfartsmyndigheten gör något olagligt när de ger Norwegian dispens? Tänk alla år som SAS hade tre luftfartsmyndigheter som skyddade SAS i alla väder. Tack och lov så är de tiderna förbi. SAS har visat att de inte klarar fri konkurrens. De har dessutom personal som inte kan se verkligheten.
Det är ett allvarligt hot mot bolaget.

Sv Henrik
2014-06-23 16:00

Vad skall vi då kalla Norwegians marknadsföring “Dreamliner upplevelse” som sedan utföres av HiFly mflr.?

Norwegian NAI har inte lämnat in en prickfri ansökan att få flyga på USA. Därför har man hittills ej fått flygtillstånd för NAI till USA.

Läs avtalet och tänk efter vad du läser så förstår du (hoppas jag).

pierre holmgren
2014-06-23 14:45

@svar Henrik , lad väre med at läse hvad jeg skriver hvis du ikke kan tåle mosten , og så lad väre med at rippe op i ting som er ti år gamle og totalt uaktuelle.

Henrik
2014-06-23 14:31

Jag tycker det är förkastligt att SAS spionerat på andras bokningar och att de haft kartell på cargo. Det är förkastligt att SAS nyttjar Braathens och Jet Time och kallar dessa SAS flygningar. Det är social dumping. Men det som är mest förkastligt är att Pierre Holmgren får härja fritt här! Har ni verkligen inget forum i Danmark? Än bättre, håll dig till SAS portalen!

Pierre holmgren
2014-06-23 14:07

Det er totalt forkasteligt at der er givet dispens lad mig slå det fast hvis nogen skulle tro at jeg mente anderledes.

@tacksam för svar
2014-06-23 12:40

Det hindrar inte andra bolag att söka dispens. DOT har inte på lagliga grunder kunnat neka Norwegian trafikrätter. Bara fördröja sitt svar för att under tiden försöka stifta nya lagar.
Jag föreslår att du fortsätter att apatiskt slå huvudet i väggen istället för att förstå.

Sen finns det ingen anledning för någon att förklara något för dig. Räcker det inte med att Norwegian fortsätter att flyga till USA? Hade någon kunnat stoppa dem så hade de inte fortsatt. På något sätt är det marknaden som styr, bevisligen tillåter marknaden detta.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500