Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair: Gå på toa innan du ska flyga!

Tråden startades av Nödiga Nisse

http://www.expressen.se/gt/ryan-air-ga-pa-toa-nu–vi-har-inga-toaletter/

Publicerad den 2014-06-25 12:24
Skriv ett svar
Antal svar: 32

svar

NalleD
2014-06-28 18:04

Tack för svaret.
Jag reagerar inte på aftonbladet eftersom det står en massa skit där, som kan vara sant eller som inte är det. Har hört tidigare fall där ops föreslår att mab ska åka med trasiga toaletter, och vi vet att det finns kaptener som har svårt att stå emot trycket från ops. Det som kan irritera är att du alltid slår dig för bröstet för att vi går så bra, men du nämner inte på vems bekostnad. Prova själv att leva några månader på 3000 kr efter boendekostnader så vet du hur det känns att vara ny cabin crew.
Vi har bäst rating av alla bolag, du skryter om det och jag skäms över det!

KalleP
2014-06-28 13:02

Nalle! Fråga den gamla SAS kaptenen vad han tycker om de nya SAS styrmännens löner eller för den delen all kollegor som har fått lämna SAS under alla år då det har varit nedskärningar! Jag sätter inte lönerna och villkoren och önskar självklart inte utvecklingen heller. Att reflexmässigt slänga ur sig kommentarer och stöd för Aftonbladets skit journalistik som om det vore den ända sanningen tycker jag inte ska få vara oemotsagt. Om du nu är kollega så vet du vart ribban ligger på Ryan, varför då inte reagera när folk vill skriva ner bolaget. Att det sedan finns problem hos oss gör ju inte att det som är bra bör glömmas.

Hedvig. Jag har ju flugit med många av de kollegor du nämner och det är sant att att det finns anledningar som har gjort att de har lämnat Ryanair. Har också tyckt det har varit riktigt tråkigt att förlora så många bra kollegor men jag skulle ha gjort detsamma i nästan alla fallen. Har du funderat på riktigt varför de har lämnat? Att någon har lämnat för att de vill att det ska stå SAS på fenan är säkert en anledning i något enstaka fall. Men vad tror du om att vara 25 år baserad i Alicante med flickvän i Sverige, eller för den delen baserad på Rygge och snart kapten med en ej specificerad framtida bas någon stans långt ifrån familj och vänner utan att veta när man kan komma hem igen.

Eller för den delen att folk vill prova något nytt istället för att bara ha varit på ett ställe. Vad tror du händer om Ryanair öppnar bas på CPH exempelvis och de erbjuder ett kontrakt som funkar och inga övernattningar, Gissar att en och annan Dansk som inte har bas hemma kommer att söka sig hem igen både från SAS och DY. Har sett det tidigare.

Jag har aldrig hört att någon med fast kontrakt blivit av med det men kan ha fel. Har träffat styrmän på STN som kom från Buzz dvs de har varit fo´s i 15 år och har fortfarande samma kontrakt. Om det nu skulle vara så att kontraktet blir sämre får man omvärdera och ta det där ifrån. Och du Hedvig varför lämnade du Ryanair, hade du den bas du ville ha och lön som var ockey? Förmodligen inte! Du får gärna dela med dig medans du packar väskan för att dra ivägg på en slinga.

Tråden handlade Aftonbladets ljugerier och om du har jobbat på Ryanair så vet du också att du förmodligen skulle få sparken om du drog iväg på en flera timmar lång flight utan toaletter.

PalleC
2014-06-28 11:08

Hur ser det nya kaptenskontraktet ut? 4000€ net?

NalleD
2014-06-28 08:46

KalleP, enligt min mening så kan många av dina inlägg uppfattas som empatilösa och skrytsamma. Ok att du plockar hem en vettig lön och Ryanair trots detta gör storvinst. Har du frågat hur mycket din styrman med två streck får ut om alla skatter och avgifter betalas som de ska? Förmodligen får du ett svar att det är ok, bara man är krativ med bokföringen.
Har du frågat vad kabinpersonalen tjänar? Inte kabinchefen, utan den nya 20-åringen som bor tillsammans med tre andra i en tvåa? Svaret är förmodligen mindre än vad du lägger ut för att tanka din bil. Prata med dom som drar hem under 700€ i månaden en månad och bor i en dyr stad, och skriv gärna en kommentar här när du gjort det.
Med vänlig hälsning,
Kollegan

Hedvig
2014-06-28 00:47

Har själv jobbat på Ryan och kan bara skratta åt kallep:s inlägg. Visst att du sitter på ett bra gammalt kontrakt. Men ska bli kul att höra dina åsikter sen när ryan ger dig ett nytt kontrakt, där du får 57000 euro basic och ska betala sociala avgifter och skatter och får ut 4000 euro i månaden, som kapten!
Finns en anledning till att nästan 100 styrare lämnat ryan och gått till sas, hur många hundra som gått till norwegian kan jag inte svara på men många är det.

Habbe
2014-06-27 23:05

Mr Mel har rätt.
Men det är inte sant att det är Mr Pilot som bestämmer till sist.
Stegen äro mera:
Tekniker: lägger fram fakta
Piloten: Hör vad han säger. men ringer flygchefen. rädd att ta beslut )
Flygchefen säger: Skall vi strandsätta x antal pax vid gate?
“Jag kommer få mega skit då”.
Han ringer VD´n:
VD`n säger….kör…vi har varken tid eller råd att subba in ett flygplan nu.

Summa:
Inga MEL texter i världen kan styra över en rutten värld där eko och VD´n styr…..

Som f.d tekniskchef fann jag mig ofta mitt mellan fakta och ficton.
Men i grund och botten var det ändå plånboken som styrde.
Inte pax bästa….

Nisse
2014-06-27 22:28

Hej
Om vi skall fortsätta på denna toa tråd.
Det är på detta viset att beroende på vad för utrustningsnivå du beställer av Boeing 737 så får du med vacumpump eller ej. Det kan vara så att Ryan har valt snik modellen utan pump.Den utan vacumpump använder kabintrycket på höjd när dom flyger, är dom på marken så kan man ej spola.
Det som förvånar mig att piloterna ej känner till detta.

Hej Nisse

Pilot
2014-06-27 11:13

KalleP, jag håller med dig i mycket av vad du säger. Men vi har en del ex ryanair piloter hos oss, och de berättar en helt annan historia än vad du målar upp. Lika så ryanair pilot group där mer än 50% av era piloter är anslutna. Så tyvärr, inga sumpatier för dig och ditt bolag.
Trevlig helg.

Se där!
2014-06-27 08:20

Hittade en artikel Svenska Dagbladet

“Ryanair skriver i ett mejl till Expressen att bolagets “besättning begärde ytterligare dricksvatten från Göteborgs flygplats för flygningen (som en försiktighetsåtgärd) men på grund av att det inte fanns någon cateringservice på flygplatsen lastades utgånget vatten från flygplatsens restaurang”.

Ryanair skriver också att toaletterna ska ha börjat fungera när planet var i luften.”

Aftonbladet och för de delen Svenska Dagbladet verkar inte kontrollera sina källor särskilt noga.

KalleP
2014-06-26 23:15

Mel.Nu blev du seriös, Okey nu har det studerats! Enligt MEL om alla toaletter är trasiga så är det upp till ”Chief Engineer or, in his absence, the DeputyChief Engineer” att avgöra om flighten ens kan flygas. Om den främre toaletten är trasig så är det upp till PIC att avgöra om det är lämpligt att flyga med den trasig. De få gånger det har hänt under mina 12 år att toalett systemet har varit trasigt har vi alltid varit AOG. Pilot har fel enligt mig.

Okey mister pilot vad bra att du tankar ordentligt, du kanske målar väggen hemma 2 ggr extra ifall att. Litar du inte på myndigheterna? Det som reglerar minimum fuel är ganska genomtänkt men om vädret visar risk för snö eller CB aktivitet eller åska kan man iofs diskutera om myndighetskraven är snålt tilltagna. Med erfarenhet så vet man också att det finns massor med undantag men fortfarande tycker jag att myndighetskraven är rimliga.

När man flyger737án så är man inte så väderkänslig som man var när man flög annat. Så de flesta flighter idag känns som solskenslinjer.

Det har gått ganska bra under mina 15000 timmar att undvika diversions pga för lite bränsle. Brukar tanka ett par extra ton när det behövs så slipper jag gå till alternativ och sedan krångla med marktransport att hämta bilen 😉

Jag förstår att du jobbar på ett litet bolag, när man jobbar för ett stort bolag blir den skriftliga rapporteringen till management väldigt viktig. Att rapportera extra fuel eller för den delen avvikelser i ground service eller vad det nu en må vara ger bolaget tydliga indikationer hur olika trender i verksamheten löper. Det är inget personlig alls i rapport systemet och det känns som jag har fullt förtroende från bolaget då de aldrig har kontaktat mig ang operativa spörsmål. Precis som du skriver har jag aldrig upplevt något annat.

Att blanda in SAS i det hela är ett tydligt sätt att visa att ingen operatör är fläckfri. Ska vi diskutera ditt flygbolag?

När det gäller förtäring som passagerare får i samband med försening så brukar det vara terminalen som ombesörjer tjänsten. I det här fallet kan jag sätta en tia på att det var så men jag kan ha fel. Mej veterligen så har vatten nomalt sett inga problem att ligga på lager länge ;-), vad tror du? Tro nog att du får korrektur läsa Aftonflabbet nästa gång innan du ilar iväg och tror att dina illusioner om Ryanair är riktiga.

BjörnPilot
2014-06-26 20:04

Hur vet vi att alla 3 toaletter var trasiga? Skulle inte förvåna mig ETT DUGG om det bara var 1 eller 2 toaletter som var ur funktion.

Mel
2014-06-26 18:44

KalleP, du får nog studera MEL lite mer noggrannt. Det verkar vara som Pilot säger att det är upp till PIC om det är acceptabelt att åka utan toa. Jag citerar:

(M) Associated lavatory system(s) may be
inoperative provided:
a) In the event all 3 lavatories are inoperative, the
Chief Engineer or, in his absence, the Deputy
Chief Engineer must grant permission to use this
relief.
b) Associated components are deactivated or
isolated to prevent leaks, and,
c) The pilot-in-command will determine if flight
duration is acceptable with the forward Lavatory
unusable, and
d) Associated lavatory door(s) is secured closed
and placarded “INOPERATIVE – DO NOT
ENTER”.

Pilot
2014-06-26 17:12

KalleP, varför vänder du tråden till att handla om SAS?
Jag vet inte vad för solskenssträckor du flyger, men där jag opererar flyger man endast med minimum fuel om det är severe CAVOK. Bolaget litar på mitt omdöme som pilot och jag ifrågasätts inte för mina beslut. Jag förstår att du aldrig har upplevt något annat.
Men fint att du erkänner att även RyanAir har brister. Stort av dig.

Tillbaka till ämnet, Nu blev toaletterna rengjorda och fungerade efter 17 timmars försening. Lite uppmärksamhet i media satte tydligen press på bolaget.

Men det här men att ta hand om era passagerarna är ni helt värdelösa på. Ge dem utgånget vatten som kompensation. Haha 🙂

S
2014-06-26 16:40

Antagligen hinner bränslet ta slut före piloten måste pissa så en nödlandning behövs ändå…

KalleP
2014-06-26 16:39

Men du Pilot du kan ju börja på SAS så har du fått marknadens sämsta deal. Hur många månader flög SAS runt med A330/340 utan giltiga AOC, var det nått år? Eller hur många kärror har SAS skrotat? Kom inte och dra ned FR för att de löste en extra ordinär situation i Madrid med ett acceptabelt resultat. Alla bolag har sina brister. Management by fear håller jag inte med om men det är klart om man har fusk sjukat sig eller liknande så är det jobbigt att jobba för FR. Det kanske skulle behövas lite stringens på ex SAS för att vända miljardförlusterna.

Nödläge
2014-06-26 16:29

Vad händer om piloten blir skitnödig? Nödlandar han då? 🙂

Pilot
2014-06-26 16:18

eh? Tycker du att en tillsägelse av den spanska Air accident investigator är en ursäkt?!
Men det är väll lite det som är problemet med RyanAir. Genom hot och förnekelse försöker de trycka ner allt motstånd. Piloter får inte organisera sig. Kulturen i bolaget är management by fear.

Jag har sett dig skriva här tidigare och ingen är intresserad av ditt gamla kontrakt. De nya är långt ifrån vad du har.

KalleP
2014-06-26 16:01

Pilot, Enligt MEL på FR så finns inte toaletterna med, det gör inte vingarna heller. Det betyder att man inte flyger utan toalett/toaletter. Flygtiden brukar hamna på strax under 4 timmar på AGP m.a.o 3 timmar plus slarvigt uttryckt.

Pilot. Nu är det så här att vi bestämmer alltid och har alltid gjort hur mycket soppa vi ska ta mää. Har du fattat att FR följer de myndighetskrav som råder. När det gäller Madrid incidenten finns det inte något mer att tala om då all media och myndigheter som kritiserade FR fick krypa till korset och be om ursäkt. När det gäller bäst i klassen så gäller det typ allting som bolaget presterar. Sen att du blandar i hop korten och tycker att FR inte är bra för att de inte erbjuder ett kontrakt som SAS gjorde för 10 år sedan eller vad det nu är som du retar dig på är ditt problem. Det kanske är så att du har hört så mycket av andra som tycker så du är färgad och inte tänker själv? Har du jobbat på FR? Själv drar jag in 110 000 € om året och jobbar jämfört andra pilot jobb väldigt lite. Riktigt kontrakt med alla avgifter och pension betalt. 180 nya maskiner beställda 83 000 000 pax om året. Knappast arbetsbrist om du frågar mig. 100K € rullar in år ut och år in, sweet deal om du frågar mig.

Pilot
2014-06-26 15:14

Nu talar vi B737 -800 så vi håller oss till det.
Enligt MEL så är det befälhavaren som bestämmer om flygtiden är acceptabel utan toaletter.

Pilot
2014-06-26 15:13

KalleP.
Flyget var försenat ett dygn, inte några timmar.
Flygtiden är 4 timmar +att ev flyga runt Frankrikes luftrum. Inte 3 timmar.
Artikeln är från Expressen inte Aftonbladet.

Det stämmer att FR fick en ursäkt för att de inte brutit mot några regler. Det är klart att i de flesta fall går det att flyga till sin alternativa flygplats och landa på de uppsatta minimum. Men det är just vad det är, minimum! Verkligheten kan vara en helt annan. Det är därför andra bolag låter sina piloter själva bedöma hur mycket bränsle de skall ta med sig utan att lägga sig i.
RyanAir fick en tillsägelse från Air accident investigators i Spanien. Att de skall se över deras riktlinjer för hur mycket bränsle som skall tas med.

Ursäkta, men vad är RyanAir bäst i klassen med?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500