Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

kommer flygbranschen ALDRIG återhämta sig? :'(

Tråden startades av air

Tyvärr så är branschen i sina mörkaste dagar just nu och det verkar hålla sig ett tag till. De större klassiska bolagen blöder som aldrig förr med tanke på den konkurrens som uppstått av lågprisbolagen och bränslepriset. Du får räkna med en väldigt tuff uppförsbacke när det söker dig till ditt första jobb, om du inte har riktigt bra kontakter. Mycket arbetslöshet, överflödigt med piloter skapar ett övertag för bolagen idag. Piloter anställs på kontrakt, piloter betalar för att flyga, piloter betalar för att få ett jobb, piloter betalar för att gå på intervju! Hur sjukt det än låter så är det tyvärr sant. Ett bolag som har gått så långt är Ryanair. Nu säger jag inte att alla gör så men många bolag vill gärna att du pyntar för din egna interna utbildning (dvs. den flygmaskinen du ska utbilda dig på betala type rating). Yrket är förbannat kul med vägen dit är inte värd med tanke på hur dyr utbildningen är på miljonen. Räkna dessutom med många övernattningar och oregelbundna arbetstider och vissa år gå runt utan jobb. Nej usch vilken bransch kommer den någonsin återhämta sig 🙁 man blir ju så himla sjukt ledsen!

Publicerad den 2014-07-04 01:16
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

pierre holmgren
2014-07-07 23:14

@svar E , tal for dig selv ang uddannelses niveau , langt flere end du aner har bedre uddannelse end dig.

E
2014-07-07 22:32

Om man med återhämtning menar att passagerarna fick betala tre gånger så mycket för biljetten medans den flygande personalen hade löner och förmåner som var skyhögt över vad som kunde anses rimligt med tanke på deras relativt låga utbildningsnivå……

Då kan jag glädja dig att de tiderna kommer aldrig tillbaka!!!!!

Rolle
2014-07-07 15:46

Kan vara lattare att fa jobb i USA om du har 1500h totaltid, men da maste du gifta dig med en amerikanska sa du far arbetstillstand.

ok
2014-07-07 00:37

är det lättare att få jobb i usa?

ludwig
2014-07-06 17:43

Kan inte facket göra något ?

Vilmar
2014-07-06 17:13

Tänk att folk fortfarande väljer att utbilda sig till piloter, det är ju bara en massa sittande och titta på moln och dricka kaffe så man i slutet av dagen ränner på dass var och varannan minut. Man blir dessutom trött av alla tidiga incheck och bullriga styrhytter med starkt solljus som sticker i ögonen. Temperaturen i cockpit pendlar upp och ner, dessutom får man bara göra det som står i manualerna. Samma sak om och om igen. Upp och ner, upp och ner, upp och ner, det tycks aldrig finnas någon ände. Sen ska man in i flygsimulatorn och göra bort sig två gånger om året. Det är ett förfärligt arbete som de flesta man pratar med ser ner på, det är väl inget svårt att köra buss i luften säger de. Statusen är sämre än att vara knarkare, de smutsar ju iallafall inte ner miljön. Nej gott folk, skaffa er ett riktigt arbete istället, själv måste jag nog stanna kvar eftersom jag inte kan något annat.

thomas
2014-07-06 17:07

Det går att tjäna pengar i flygbranschen.

I USA är Spirit airlines det lönsammaste bolaget med operation marginaler på 12.7 %, och avkastning på investerat kapital med 26 % enligt data från Bloombergs,
efter i vinstligan Allegiant, Alaska Airlines, Delta Air Lines etc.
Spirits aktie utveckling + 439 % sen mitten 2011 vid börs introduktionen, priset då 12 usd

De här USA bolag arbetar i en stenhård konkurrensmiljö,
där finns ingen låglöneländers personal, de opererar under Amerikanska arbetslagar i en tät facklig miljö, FAA ligger stenhårt på, här agerar CAA först i samband med incident eller haveri.

Flygbolagen i Europa;
Felet här är ledningen av flygbolagen som inte utgörs av riktiga affärsmän, har nästan undantagslöst inga framtidsvisioner, verkar som alla resonerar
“så har vi alltid gjort” de driver för stora staber,
nyttjar sin personal ineffektivt, usla på att ha sina fleets i luften,
får inte upp genomsnitts kabinfaktor, men sitter ändå nöjda.
Betalar i snitt 1 miljard per flygbolag (IATA) till mellanhands databaser för att sälja sina flygbiljetter, trots att de sitter med egna databaser.

Betalar för mycket för allt, speciellt flygflottorna, kan inte kreera och och skapa lönsamma sidoaffärer, är inkompetenta förhandlare och att använda sin position och etablerade varumärke.
Satsningarna de genomför är nästan alltid företagsekonomiska katastrofer med ett tydligt inslag av storhetsvansinne som Brittish Airways GO, SAS Snowfalke, KLMs Buss + hundra fler exempel.

Påstå att konkurrensen inte är speciellt hård i Europa,
här är en massa loosers som driver flygbolag,
och skyller på det ena eller det andra år efter år.

Radikal ändra det strukturellt felaktiga i bolagen annars är det adjö det handlar bara om att effektivt transportera från A till B hur svårt kan det vara.

Pilot
2014-07-06 12:50

ATPL, Det samarbetas idag redan mellan pilotfacken.
Det kunde givetvis vara bättre. Men äldre piloter kan vara lika korkade som rikemansbarn, och ser bara efter egna egoistiska intressen.

Rolle
2014-07-06 12:17

Hoppas Europa inskaffar samma regler som FAA där man måste ha 1500h totaltid för att få flyga commerciellt. Endast då när tusentals lowtimers på varje jobb är borta kan marknaden återhämta sig.

Kurt
2014-07-06 08:56

Tyväär så kommer aldrig flygbranchen bli som förr. Med lågprisflyg konkurens, höga bränslepriser samt klimathotet så ser jag inget annat än att det är andra tider som gäller. Skall man välja flygbranchen är det bara ställa in sig i ledet.

E
2014-07-04 23:16

Du är inte så gammal va? Max 20?

Om det varit så att fackföreningarna i “alla länder” kunde förena sig, varför tror Du inte det skett innom andra yrken?

Kanske för att din önskan om ett “rimligt avtal” ligger helt annorlunda en kraven hos en tex lettisk pilot?

Din önskan vore givetvis att lönen sätts efter dina spelregler (och därmed slipper Du konkurens från låglöne länder) men varför skulle den lettiske piloten tycka det vore en god utveckling?

det kommer aldrig sluta
2014-07-04 22:51

det kommer forsätta tills piloter betalar bränsle och tar med eget plan till jobbet.

ATPL
2014-07-04 11:17

Är det inte dags snart att den etablerade pilotkåren sätter ner foten och
och försöker få till något slags internationelt fack som motpol till alla
giriga “low cost airline” ägare. De håller ju på och trixar och kör med små
nationella pilotfack som de vill. Är vi inte vid vägs ände snart med all
förnedrande behandling av piloter. Att hela tiden skylla eländet på nyutbildade
flygkåta rikemansbarn är väl att doppa huvudet i sanden.

Wille
2014-07-04 11:02

Urban, ja lönen är väl det enda man kan försöka att jämföra med de två jobben…med fördel för busschauffören då han tjänar mer…

Urban
2014-07-04 10:38

“Luftens busschaufförer” var det nån som sa en gång och aldrig har det väl varit mer sant än 2014, i alla fall lönemässigt för de som börjar flyga nu.

P2FLY
2014-07-04 06:45

De rikas barn som inte vill studera blir piloter.Pilot yrket är INTE längre ett högstatus yrke som det var för.Folk vet att det är skillnad på vara kapten på NAS/FR eller på de gamla SAS/BA/LH.
Detta är i för sig bara bra! Hur länge har arbetsgivaren på de mindre bolagen legat lågt med lönestegen,VARJE GÅNG det blir strejkhot så har Expressen med stora bokstäver tagit en SAS kaptens sista lön som exempel och på så sätt sänkt Fokker pilotens förhoppningar att få allmänhetens stöd.
När han dock går med uniformen på terminal 3, förbi donken så möts han av människor som stirrar avundsjukt,samma sak när han ska tanka sin bil på ok i rinkeby.Folks avundsjuka och respektingivande ger inte pengar i plånboken.

Ior
2014-07-04 04:35

“Yrket är förbannat kul” … Jo tjena, vänta 10år så är det som vilket vanligt kneg som helst. Hade jag haft den insikten för 15år sen hade jag valt Civilingenjör eller läkare. Ett jobb som “bara” gett mig CSN skulden och i princip nästan samma lön jag har idag som kapten på charter bolaget…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500