Danish Air Transport
Hur går det för DAT nuförtiden? Jag hoppas att dom har blivit bättre.
Jag minns massor negativa händelser med DAT när dom flög i Sverige. Jag ger några exemplar:
– Rökning i kabinen på Arlanda
– Skyways kapten vägrade fullfölja flyget till Gällivare pga ingen sprutning på flygplan när det var kallt ute. Man fick lasta ur bagageutrymmet och blev försenad.
– Den svenskas styrman räddade flygkapten att landa på fel flygplatsen när dom flög för första gång till Sverige. Kapten gjorde färdig för att landa på Bromma, men styrman upptäckte och bad kapten flyga till rätt flygplats. (Arlanda)
– Kollektivsavtal finns inte och gav många smålögner om detta avtal.
Jag har hört såna historier många ggr. Men är allt sant?
svar
Lastare ARN har rätt. Det är många i branschen som ljuger ihop historier om bolag och personer som helt saknar grund i verkligheten. Efter ett tag blir dessa lögner en sanning, dock en falsk sanning.
@Men Hallå! + Ross
Även om Ross’ ord var lite konstigt från början så blev det fullständigt fel från er båda två när ni skulle “rätta till det”. Flygbolag får ofta vara med om avvisningar men det sker både sommar och vinter. När det gäller avisningar däremot så sker det enbart vintertid.
Folk som jobbade på Skyways ljög ihop en massa historier om DAT och även Nextjet i tron att Skyways, som de ansåg va bäst i världen, skulle få kontrakten med rikstrafiken. Många av dessa falska skrönor lever kvar som vandringssägner än idag.
Framför allt så låter detta som DOT (DAT’s dotterbolag).
DOT håller extra fin ryss-standard.
@Men hallå!
Jag pratade i nattmössa och använde fel ord. Jag menar givetvis avvisning. DAT struntade i avvisning trots det var snöfall och kyla ute så Skyways kapten begärde få veta varför och fick reda på att det blev ingen avvisning så han reste upp och gick ut för han vägrade åka med. Om denna historia är sant eller inte så jag vet inte.
Men det verkar vara i ordning med DAT nuförtiden vad jag kan uppfatta.
Vad menar du med “sprutning”?
Om det är avvisning du menar så var det ju rätt beslut. Vad är det för fel att tänka på säkerheten?
Hade du själv flugit med vingarna fulla av is och snö?
Tror du på det där själv? Då undrar jag om du även tror på tomten och sagan om Rödluvan?
Är kanske inte det bästa bolaget, men är ett jobb i skandinavien iallafall.