Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Stackars SAS

Tråden startades av NiclasZ

Knappt har dyningarna lagt sig efter den olagliga danska kabinstrejken innan det är dags för en svensk, visserligen laglig strejk.

Det man ska ta i beaktande är detta: Att strejka är en laglig rätt, MEN, man kan också välja sina slag. I en tid när SAS kämpar för att behålla en bra relation till sina kunder, kanske det är bättre att svälja förtretet en tid innan man slår till. Man kanske vinner en kortsiktig seger, men på sikt kan detta vara förödande för SAS. Kunderna är inte så lojala så man ibland kan inbillas att tro. Kanske är det så enkelt att man slår när SAS är som svagast, bolaget har inte råd att mista ännu mer av det förtroendekapital som finns kvar=> buss på dem!

Som kung Pyrrus sa: En sådan seger till och jag är förlorad!

Publicerad den 2007-05-23 15:16
Skriv ett svar
Antal svar: 32

svar

pierre holmgren
2015-01-01 14:38

@svar pf , forstår godt at folk begynder at blive trätte på dig og mig samt ikke mindst din belärende facon , men hvad er det så lige der er galt med Minnesota?? Vi har faktisk rigtig mange folk med på vores ruter som startede deres rejse der.
En anden ting fra sportens verden , der også dem der satsede på at rykke op fra anden division til Elitedivisionen og havde köbt dyrt og stort ind men endte med at rykke yderligere ned , dette kunne også godt ske for dit “hold”.

@ pf & Pierre
2015-01-01 11:48

Det har sagts förut: ni kanske borde byta till ett chatroom?

pf. Tråkigt att du börjar märka ord när du får slut på argument. Har du blivit utslängd från flyprat.no och Hangar.no?

Gott nytt år i alla fall!

Mvh/ Bosse Sosse

pf
2015-01-01 11:22

Pierre, det norske fotballhold Brann fra Bergen, Norges nest største by, sa alle var for gode til å rykke ned fra den norske eliteserie i 2014. Gjett så hvor de skal spille i 2015-sesongen.

SAS, og SAS-ansatte må absolutt ikke tro at de er for gode til å gå i konkurs. Vi kan vel bare minne om sene høstkvelder i det herrens år 2012.

Jeg gratulerer ellers Pierre med at det nye Atlas han fikk i julegave. Men, står virkelig byen Minnesota der?

Skal se om ikke dette kan bli Norwegian Long-Haul destinasjoner i fremtiden, med B-737Max, da vil pax fly direkte til sine detinasjon uten fly og terminalbytte.

pierre holmgren
2015-01-01 08:28

@svar leif Boström , dejligt med en lille hilsen uden uden at blive svinet til.
Godt Nytår til dig ligeså , håber du ikke har for meget hangover idag.

Hilsner
Pierre

Leif Boström
2015-01-01 01:30

Gott nytt år Pierre!

Hoppas du fortsätter skriva här under 2015.

Mvh / Leffe

pierre holmgren
2014-12-31 20:27

@svar pf , dertil er Sas for smarte til at dö denne dod , men du har ret i dit perspektiv, sagen er bare at Sas modsat norwegian kan vende på passagerer strömmen der hvor der er en bedre yield f.eks fra USA fra alle de mindre byer . Salt Lake City , Minnesota, New Orleans , Houston ,Minneapolis , Jacksonville JA jeg kunne blive ved , byer som norwegian aldrig kan samle op fra men städigt må fastholde at flyve med skandinavier og enkelte amerikanere ud fra og til hovedstäderne.
Derfor vinder Sas hvis det kommer til den kamp du taler om der.

pf
2014-12-31 16:07

Pierre, og SAS har inntil nå hatt tilgang på nesten allsens kapital fra sine eier(stater).

De må være i deepere shit enn jeg trodde om løsninger er pref.aksjer…….

En sak blir klarere og klarere for meg,(my worst dream og mulig scenario) Norwegian og SAS kan komme til å utkjempe et krig om markeder her i nord-den kan blir så omfattende at på sikt går begge under.

FirstClassPax
2014-12-31 12:45

Vi slutade flyga med Lufthans pga alla strejker. Enough is enough!
Nu flyger vi Business med SAS en minst lika bra produkt och tids-säker.

pierre holmgren
2014-12-31 00:07

@svar BusinessPax , strejke , hvilken strejke? så du holdt op med at flyve Sas för du blev födt närmest.
pf ingen er i tvivl om du har et brilliant hoved så måske du skulle bruge det til et rigtigt job i stedet for at skrive her , ang Sas låne tilgang så har de forhöjet deres rating hos Moody’s og andre men låner stadig penge til en höj pris det er så forvidt korrekt.

Günter
2014-12-30 19:01

SAS är i behov av en ledare i stil med Frank Lorenzo!

Jag har fortfarande inte förstått varför de valt att sälja av bolag som faktiskt genererat pengar, t.ex Rezidor och Widerøe.
.

BusinessPax
2014-12-29 16:05

Vi slutade flyga med Sas pga alla strejker. Enough is enough!

pf
2014-12-29 15:38

sv pf, jeg håper du forstår den dype tenkning bak dette-om andre gjør det, v.g. skriv det her om dere vet/tror dere har svaret……

Holder ellers med ?

?
2014-12-29 15:06

De ska ha råd att köpa dessa aktier också. Själva grundtanken till pref aktier är att bolaget behöver pengar…

Sv pf
2014-12-29 14:37

SAS kan köpa sina egna preferensaktier på börsen. Just nu handlas de till 414:-. Ett sådant köp idag innebär att SAS lånat dessa pengar utan kostnad.

SAS kan också begära lösen men det kostar mer idag 120% av teknings kursen.

Det finns många alternativ. Kan SAS få fram mer kapital till lägre kostnad köper man upp preferensaktier och sänker därmed kostnaden.

Bakom preferensaktierna ligger ett mycket djupt tänk (som inte alla förstår).

pf
2014-12-29 11:57

jeg sitter og går igjennom norske businesstidningen Finansavisen og Dagens Næringsliv(DN) for siste del av desember.

Interessant at DN nevner at SAS har hedget fuel på en meget høy pris for det kommende år.
Interessant at DN nevner at SAS har forfall på gjeld i størrelse 6,5 milliard kroner de neste årene, spesielt når avisen skriver at SAS har 7 mrd i kassen.
Interessant at DN skriver at SAS forventes en enhetskostnad på 0,80 mot Norwegians 0,45.

Tidningene tror SAS relativt raskt må refinansiere sine lån, det er jo positivt i seg selv at SAS sier de har god tilgang på kapital. Men, og det er et stort MEN, er denne kapitalen preferanseaksjer til 10 prosent rente, stigende til 15 % om noen år, er det skremmende. SAS betaler således nå ut 350 millioner på sine nåværende preferanseaksjer per år(dette selv om det redovises underskudd)….og dette kan øke til 525 mill kr i året.
Så, må SAS refinansiere med preferanseaksjer kan bolaget blø kraftig med å betale renter, og hvilke kapitaltilbydere vil unngå å kunne få 10-15 prosent avkastning på sin kapital.

Jeg blir skremt, og jeg har sagt det mange ganger forut, i mange markeder ligger lånerenten på noen få prosenter,….betyr det at SAS ikke klarer(ikke har tillit?) til å få kapital til noen få prosenter ??
Må SAS finansiere ny bestilt flåte på den måten, ja da er det muligens bedre å se på sin eksisterende rutestruktur, hvor tjenes penger, legg ned det som ikke går.

Da er det muligens bedre at SAS henter fly fra “litt” her og der, fra indiske bolag fra tyrkiske charterbolag. Shine de opp, media kjøper at at SAS sier de er “nye”

Observer II
2014-12-29 10:46

SAS Styrelseordförande Fritz Shur har suttit för länge. Detta tyckte DI redan 2009.

Dessutom vet jag inte om han längre har så mycket att tillföra, han är ju även Ordförande för flera andra större bolag, bland annat Bong Energy och PostNord. Dessa företag har också “problem”.

Det sitter fortfarande kvar en del SAS folk som tyckte att Snowflake var en bra idé. . . . . . . .

Jo
2014-12-28 13:06

Time has run out. This company is obsessed by Norwegian, and lost focus on own business, years ago!

Paprikatåget
2014-12-20 20:32

Nej DC-10, det menar jag inte…det finns massor av totalt vansinniga beslut som fattats genom åren, som tydligt visat brist på kompetens… Men jag menar nog att det är bättre just nu än kanske någonsin.
Under alla omständigheter så är de inte så korkade att de PLANERAR att gå med förlust när de gör nya satsningar. Om sedan satsningarna blir vinstgivande eller inte beror på en mängd faktorer.
Men jag är trött på alla småpojkar här på forumet som bara plockar ut ett ord ur en rubrik utan att fatta vad de pratar om.

R.I.P.
2014-12-20 17:01

Det spelar ingen roll vilken ledning SAS har när bolaget utpressas av 40 orimligt giriga, strejkande och militanta fack.

Nixon
2014-12-20 15:48

Vadå, stackars SAS?????
Som man bäddar får man ligga.

Ingen tycker synd om SAS när de visar förlustsiffror.

Att köra ett företag i botten – det tyder på inkompetens i många led.

Vi lever i 2000 talet. Det var annat 1980 – då SAS visade plus hela decenniet. Det är för sent att vakna. SAS är dödsdömt.

Sign NotSAS hade rätt redan för sju år sedan!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500