Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Kabinavtalet på EK!! Andra??

Tråden startades av kylvis

Ska vi börja dela om oss med avtalen på olika bolag o se hur dåligt det står till i Skandinavien med kabinavtalen? Ser oxå gärna att det kommer ett inlägg från nån som har kontorjobb, då vi kanske kann få folk sluta hota oss som jobbar i flygbranschen hela tiden:-)

Jag börjar med där jag jobbar, EK….:-) Har jobbat på SAS CPH innan, men SAS STO har ju annorlunda avtal…..

Du måste ha min 2 dagars ledigt i rad på en 14-dagars period. Och du måste alltid ha min. den 7:e dag ledigt… Vi måste ha min. 7 dagars ledigt på 30 dagar. Våran roster får vi den 26:e. Vi kan flyga max i flygtimmar och dom får omschedulere oss medans vi sitter på en briefing.

Vi behöver ingen rest på en 12 timmars flygning o faktiskt bara min. ledigt efter en sån flygning. Min. rest är 11 timmar från block on(chocks on) till block off(chocks off). Efter en 14 timmars flygning, som går från t.ex. GMT +4(DXB) till GMT -5(JFK) ska du ha 60 timmar ledigt. Men stoppet är på bara 30 timmar. Du har då mellan 3-4 timmars rest ombord.

Du kann flyga med stora förseningar. Jag har t.ex. gjort en 7 timmars flygning med 5 timmars försening utan problem. Jag har oxå blivit omschedulerat från att skulla flyga GMT +8 till att skulla flyga GMT +1 istället…på morgonen…

Vi har inget mealstop även om vi flygar 4 legs på en dag. Du får äta o kissa ombord när du har tid.

Vi kan utan problem bli schedulerat mer än 120 block-timmar på en månad, fast det har jag alldrig upplevd än.

ID billjetter får du, men du måste beställa dom på nätet. Du har ett max belopp värje månad o billjetkostnaden drags från din lön. Om du refunderar billjettar får du betala 200SEK pr. billjett i avgift! ID90 business finns bara att beställa på ett bolag, inte äns på EK själv. Du får åtminstone en billjett fullt bokad gratis om året till din hemdestination.

Lön: Om du har 80 flygtimmar på en månad får du ungefär 12.oooSEK. Då är din hyra etc oxå betalat av EK!!

Kabinförening finns inte. Antingen jobbar du eller slutar. EK bestämmar!!!

Är det värt det – det vet jag inte. Kanske för ett par år – för vi har oxå massor bra stop i stället…:

4 dagars MXP, 4 dagars SEZ, 2 dagars MLA, 3 dagars, CGK, 3 dagars MNL, 2 dagars SYD, 3 dagars BKK, 3 dagars JNB, 3 dagars CCU, 2×2 dagars BNE, etc. Det finns oxå massor bra slinga o göra!! Men det är ganska tufft:-)

Sen har vi rest compartment ombord med riktiga sengar på dom riktigt långa flygningar! (Nej SAS, dom går inte att använda till kompissar på ID billetter ;o) )

Hoppas folk vill dela med sig lite erfarenheter – tyck till!! 🙂

Publicerad den 2007-06-08 14:09
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

kylvis
2007-06-08 14:09

24/7 – om du nu känner ditt avtal kann du vel skriva något av det här – men du känner det säkert inte äns fast du har en mening om det ändå!!!

Det här är för att se om alla avtal i Skandinavien som cabin crew är så dårliga som folk sägar dom är…!!!

Jag har själv jobbat i SAS CPH o känner det avtalet precis!!! O är man cabin crew, då borde du veta ditt avtal – för att i slutet är det DITT problem det inte överhallas!!!!!!!!!!! Inte bolaget….

In brief – jag ber för fan inte om hela avtalet din dummpapp!!!

tenaglia
2007-06-07 23:06

till 24/7

ja du om nan verkar ju vara oppen dygnet runt, med referens till ditt alias.

sa det ar val bara att satta igang o skriva om ditt sketna avtal!

hahahhahaha

24/7
2007-06-06 02:41

Du, vi bara orkar inte!
Vem har intresse att att besvara en sån mastig förfrågan, om varenda detalj i förhållanderna?
Vi har nock med att leva våra privatliv mellan flygningarna!

Den enda som kanske skulle ha tid med att svara i detalj vore väl en lågt utnyttjad tim-anställd eller nåt, då med de kassaste ersättningarna och förhållanderna (finns någon sådan?). Ett sånt svar skulle knappast skildra verkligheten för de flesta flygande.

Så lägg ner frågan; den är för mastig!
Ingen som verkligen skulle kunna ge ett riktigt och sant svar orkar!

kylvis
2007-06-04 15:58

Det verkar inte just som att det är många andra som vill ut med sina avtal. Vad kan det bero på??? Har man det aldeles för bra i Skandinavien eller är det annat som gör att man inte vill skrive det…???

Kanske man skäms över att strejka när man får se hur det funker i andra flygbolag i världen???

Jag vet inte, men jag skulle gärna vilje veta det!!!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500