Sundsvalls regionen.
Efter en sommar som varit väldigt bra här i Sundsvall Midlanda. Juli +80% och Augusti +13%. Siffrorna är synneligen bra Flygplatsledningen har beslutat bygga om Terminalen och har ansökt om banförlängning.
Framöver ser det också mycket bra ut, charter i 3 veckor till Fuertuventura Sedan har Fritte resor till Gran Canaria mellan 20/12-20/3. Sommarchartern är ej bokad ännu, dock kommer Gotlandsflygningarna att återupptas.
svar
Jag tror nog siffrorna blir lite högre, Gotland verkar boka bra.
Sedan tror jag att chartern kommer att få lite högre siffror.
Kanske 310000-315000 pax.
För 2008 tror jag på följande utfall för Midlanda:
SAS (ARN): 180 000 pax
Sundsvallsflyg (BMA + VBY): 60 000 pax
Skyways (GOT + HEL): 30 000 pax
Direktflyg (LLA + KSD): 10 000 pax
Charter + övrigt: 25 000 pax
Totalt: 305 000 pax vilket motsvarar en nedgång på drygt 9 %. Detta gäller under förutsättning att konjunkturen försämras kraftigt under året vilket är min utgångspunkt. Det är även fortsättningsvis SAS som kommer att stå för fallet som delvis kan förklaras av hur bolag misshandlar Sundsvallslinjen i form av tidtabellsneddragningar.
Visst det är olyckligt att jetflyget försvinner från Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi får hoppas att de kommer tillbaka.
När det gäller Nordmaling så har ju den frågan varit på bordet i över 10år, det verkar inte finnas tillräcklig politisk vilja.
När det gäller att koncentrera till Sundsvall, så verkar det vara bypolitik som gäller. Härnösand försvarar alla arbetsplatser väldigt ivrigt. Det är bara att se på sjukhuset, häktet och tingsrättsfrågan.
Jag håller med om att Nordics flygplansbyte är olyckligt för Kramfors. Det påverkar nog inte antalet pax på ett avgörande sätt men det innebär ju viss status med jetflyg och en extra linje utöver Arlanda-linjen.
Jag tror att det på sikt byggs en ny flygplats i Nordmaling vilket skulle slå undan Kramfors chans att bli Ångermanlands huvudflygplats.
Den nya regionindelningen kan ju eventuellt påverka framtiden för länets flygplatser. För Midlanda liksom Sundsvallsregionen i sin helhet är det oerhört viktigt att inte hamna i utkanten av ett Stornorrland. Satsa istället på Medelpad + Härnösand + Jämtland + norra Hälsningland med Sundsvall som självklar huvudort och Östersund som viktig filial. Flytta omedelbart universitetets verksamhet i Härnösand till Sundsvall för att underlätta rekryteringen av studenter och forskare och centralisera även tingsrätten till Sundsvall för att förstärka Norrlands största rättscentrum ytterligare vilket krävs om Sundsvall ska vinna kampen mot Umeå om Norrlands i framtiden enda hovrätt. Härnösand-Ådalen måste inse att en fortsatt centralisering till Sundsvall är enda chansen för regionen att hävda sig i framtiden.
Idag kom tråkiga nyheter. Nordic Regional drar ner på både Kramfors och Gällivare, separata avgångar och SAAB-flygplan från 4 Februari till och med 20 Juni är det bestämt. Jag har sett att deras flygplan gått för SAS och att FlyExcelent har haft sin MD på linjen ARN-KRF-GEV. Troligast så blir det billigare såhär men mycket tråkigt. Avgångarna är densamam men fortfarande mycket tråkigt. Två delar av landet tappar förbindelsen med varandra.
På sikt så kommer nog tågförbindelsen till Kramfors-Sollefteå flygplats att få en inverkan.
Idag startar två nya linjer härifrån regionen, först Höga kusten flyg mellan Ö-vik-Arlanda sedan Skyways Midlanda-Vanda. Den linje som för mig är intressantast är Skyways nya linje. Kanske för att jag bor i Sundsvall, men också därför att folk häruppe kan få direkt tillgång till Asien.
Hur kan någon tro att en eventuell station vid Kramfors flygplats får någon betydelse? Nu verkar det dessutom som om stationen hamnar 1,5 km från terminalen som innebär krånglig transfer. Kom ihåg att Ö-viksborna ska ta sig från villan in till stationen i centrum också. Restiden blir inte alls kortare som vissa tror. Om anslutningarna skulle passa precis mellan tåg och flyg skulle restiden kanske bli någon minut kortare till KRF än till OER men varför skulle tåg- och flygtider passa så bra? Det kommer inte direkt att bli någon timmestrafik på Botniabanan. Titta på SJ:s stopp vid ARN. Man rekommenderar minst två timmars marginal mellan tåget ankomst och flygets avgång för att klara eventuella förseningar.
När det gäller diskussionen kring flygplatserna i Sundsvallsregionen så stämmer det visserligen att Midlanda tappat 40 % sedan 1990 men Kramfors har å andra sidan tappat 75 %. Kom ihåg att Midlanda är mer än dubbelt så stor som Kramfors och Ö-viks flygplatser tillsammans. Ådalen fortsätter att vara landets kanske sämsta tillväxtregion med våldsam befolkningsminskning och låg tillväxt. Landstingets ekonomi är mycket svag trots att vi befinner oss på toppen av en högkonjuktur. Förr eller senare kommer man tvingas lägga ned Sollefteå sjukhus och den negativa spiral som Ådalen befunnit sig i under 50 år blir än värre. För mig är det helt omöjligt att se en positiv utveckling för Kramfors flygplats men det är kanske något som jag missar. Tala mer än gärna om det för mig i så fall.
Kramfors är jag lite fundersam över just nu. Det har blivit klart att det en järnvägsstation vid flygplatsen byggs i sammband med att Ådalsbanan rustas upp och ansluter sig till Botniabanan. I lokaltidningen har det skrivit mycket om flygplatsens framtid bla: http://allehanda.se/avdelning/harnosand/18816 http://allehanda.se/avdelning/kramfors/18814 http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/18815 Jag anser att det vore kul att satsa på Kramfors flygplats och samla all flygtrafik i regionen där.
När det gäller inrikestrafiken på Midlanda så är jag fullt enig med dig Mats. Skyways linje till Helsingfors kan bli en succé vi får se, chartern så tillkommer en ny linje Ving till Bulgarien.
Jag räknar med att Skyways kommer att ge upp först i Ö-vik, sedan kommer SAS att dra ned eftersom. Dock med förbehållet att se vad som händer i Kramfors.
2007 års siffror
Midlanda: 336 000 +/- 0 %
Kramfors: 26 000 + 17 %
Ö-vik: 132 000 + 1 %
Inrikestrafiken på Midlanda tappade framförallt under slutet av året. Helårsresultatet räddades av chartern. För 2008 tror jag på oförändrad chartervolym och fortsatt tapp för inrikesflyget vilket ger 310 000 pax under året. Positivt är Skyways samarbete med Finnair till Helsingfors.
Kramfors kraftiga tillväxt under 2007 beror på ett uruselt 2006. För 2008 räknar jag med en minskning pga av lågkonjukturen.
Ö-vik får ett uppsving under första halvåret men sedan ger minst en operatör upp. Jag räknar med en uppgång på fem procent under helåret 2008 men redan under hösten leder lågkonjunkturen obenhörligen till en nedgång.
Midlanda gjorde ett varaktigt tapp på 100 000 pax under krisen i början av 90-talet och ytterligare ett lika stort tapp tio år senare. Jag tror att kommande konjunkturnedgång ger ett lika stort absolut tapp så att volymen stabiliseras kring 250 000 årspax.
November var ingen bra månad för flygplatserna i Sundsvallsregionen, Midlanda ned 7 % och Kramfors ned 10 %.
Sundsvallsflyg ökar troligtvis inte längre utan har hamnat på en platå. SAS defensiva agerande gör att man fortsätter att tappa pax. I november kunde inte heller charter ge extra draghjälp.
Nya linjer till Karlstad och Helsingfors är positiva nyheter men kommer inte att påverka antalet pax eftersom dessa annars ändå valt att flyga via Arlanda
Mitt största önskemål är direktflyg till ett europeiskt nav typ Köpenhamn, Amsterdam eller Frankfurt. Helsingfors har visserligen Europas tredje bästa utbud med asiatisk trafik men utbudet av europeiska destinationer är knappas bättre än Arlandas. Även om affärsresandet från Sundsvallsregionen till Asien ökar är det litet jmf med resandet till Europa.
Linjen till Helsingfors som Skyways startar behöver inte vara helt fel med tanke på att Sundsvallsborna då enkelt når Finnairs stora utbud av Fjärran Östern-förbindelser från Helsingfors. I stället för att först åka till Arlanda och sedan till Helsingfors.
Apropå tågtiderna lär vi få räkna med restider kring 3 tim 20 minuter de närmaste åren. Det är som sagt lite trångt på Ostkustbanan och de investeringar som sker förbättrar inte situationen nämnvärt. Vill minnas att det var en viss Daniel som sade emot mig för något år sedan och hävdade att restiderna kommer att kortas mycket mer.
Vad som är nytt är däremot att SJ säljer tågbiljetter på auktion (Tradera). Priserna varierar; igår var det t.ex. någon som lyckades köpa en biljett Sundsvall-Stockholm mitt på dagen för 1 krona. Annars ligger priserna på auktionerna i nivå med JustNu-priset, dvs. 250-300 kronor för en biljett till Stockholm.
mvh/spårsnoken
En fövånande men rolig satsning av Skyways. Risknivån är ju inte så hög då man använder sig av samma kärra som flyger till Landvetter morgon och kväll och nu står oanvänd mitt på dagen.
Måste säga att Skyways överhuvudtaget blivit mer offensiva den senaste tiden.
Jag läste att Skyways tänker starta en linje till Vanda(Helsingfors).
Jag säger bra rutet Skyways, och hoppas det kommer att bli en framgång.
Det här är uppgifter jag hört. Vi får väl se hur de slår in.
Om restiden med tåg skulle öka med 40 min skulle det naturligtvis öka flygets konkurrenskraft men vem talar om 40 min? Jag har inte sett någon trovärdig källa som anger detta och jag tycker även att det verkar helt orimligt. Även om det skulle bli än trängre på spåret kan jag inte förstå varför restiden skulle öka med så mycket som 40 min. Snarare 4 min skulle jag säga.
Man pratar om en ökning av tågresetiden på 40 min, vilket skulle betyda en restid på närmare 4 tim till Stockholm.
Det här betyder väl att flyget kommer att öka sin konkurrenskraft.
Mycket intressant debatt här om midlanda området vilket är en flygplats som jag själv också brinner för även om jag inte bor kvar i Sundsvall. Undrar om någon vet hur många resenärer tåget har på sundsvall – stockholm på årsbasis? Till stockholm kan väll även arlanda räknas in.
SJ:s restid med X2000 Sundsvall-Stockholm blir 3.20 efter årsskiftet vilket är en marginell försämring jämfört med idag. Tror inte att detta får någon påverkan på konkurrensförhållandet flyg-tåg. Tidsvinsten dörr-till-dörr vid val av flyg istället för tåg kommer även fortsättningsvis vara 1-1½ timme per enkelresa. Så länge restiden med tåg inte kommer ner en bit under tre timmar kommer flyget behålla sin konkurrenskraft även vid lokalt resande Sundsvall-Stockholm.
Roligt att chartern växer. Hoppas den kan övervintra kommande lågkonjunktur bättre än under tidigare år.
Jag hoppas även att Direktflyg vågar satsa på SDL-KSD med en egen kärra som möjliggör en attraktiv tidtabell. Tanken på att någon skulle välja att flyga SDL-KSD-CPH med byte på KSD är bara löjlig. Det är lokal trafik man ska sikta in sig på. SDL-KSD har minst samma underlag som SDL-LLA och den linjen flygs ju framgångsrikt med eget flygplan och attraktiv tidtabell.
Ser att Sundsvallsflyg drar ned tidtabellen något efter årsskiftet. Samtidigt är ju SAAB 2000 ett något mer attraktivt alternativ jämfört med Fokker 50 tack vare kortare restid.