Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur är det med förseningar på Norwegian ?

Tråden startades av robert

Har dom fortfarande problem med det ?

Publicerad den 2014-11-07 19:20
Skriv ett svar
Antal svar: 39

svar

Aviator
2015-05-12 19:04

Gillar man att spela på Oddset eller Stryktipset så varför inte boka Long-haul resa med DYNGAN? Rena lotteriet om man kommer fram i tid ( eller kommer fram alls)

Sane
2015-05-11 22:13

Vart tionde Long-haul flyg inställt
Vart femte Long-haul flyg försenat minst 2h

Med andra ord, mycket bättre nu (men sämst i branschen)

A.Ttif
2015-04-11 14:05

Har det blivit bättre nu? Hör inte så mycket om Long-haul förseningar längre.

Tänkte boka till Fort Lauderdale

Henka
2014-11-24 12:33

Den enda maskin som är reggad i NAI är EI-LNA och hon flyger endast 2 gånger per vecka, CPH-BKK-CPH på torsdagar och söndagar.

@Linkan
2014-11-24 12:14

737orna med bas i Spanien och England hamnar snart på det irländska AOCt. Frågan är vad som händer med HEL. Men inom några år är nog CPH och ARN där också. På LH vill man kunna nyttja dessa trafikrättigheter också. Idag flyger den maskinen på NAI bara fyra gånger i veckan och det nara österut. Det är absolut inte optimalt, man måste kunna nyttja maskinerna på hela linjenätet.

Sv @Linkan
2014-11-23 20:53

Men snälla nån. Norwegian har ett AOC på Irland de kan nyttja för att flyga mellan BCN-IST. Flytt dit några B737.

De kan också nyttja sitt Norska AOC att flyga på USA även om flygplanen är registrerade på Irland (det är vad de gör för närvarande).

Inga problem.

@Linkan
2014-11-23 18:06

Detta har förklarats flera gånger för dig men vi tar det ett varv till. Först en liten fråga, är det kasst att vara socialt försäkrad i ett EU-land som Irland? Skulle exempelivs Spanien eller Portugal vara bättre?

Svaret handlar om finansiering av flygmaskiner och cape town avtal.
NAS köper son maskiner på exportavtal (sparar miljarder i ränteutgifter) som finansieras i Japan (har jag för mig) med amerikanska staten som bankgaranti. Det innebär att dessa maskiner inte får baseras ett land som tillverkar Boeing. (USA) Det är inte ett problem när NAS behöver ett AOC inom EU för att få trafikrättigheter att flyga ex BCN-IST.

Så varför inte Sverige? Det var planen ett tag men Sverige saknar Cape town avtal. Regeringen fick frågan om inte Sverige kunde skaffa det (Det skulle ge arbetstillfällen i Sverige) men svaret blev nej. Man kan misstänka att ett statligt ägt skandkinaviskt bolag inte vill ha NAI på ARN.

Så varför inte England? NAS bestämde sig för att köpa A320neo, då försvinner alla länder som är med och tillverkar maskinen. Kvar blev Irland.

Varför viktigt med Cape town? Återigen så ger det MYCKET billiga lån. Varför är de låga? Skulle ett bolag gå i KK, så kan banken flyga hem sina maskiner som man då äger. Det kan man inte annars. Finns tre exempel parkerade på PRG flygplats. Så det finns kanske en anledning till varför leasingbolag har EI-XXX registrering. Trot inte de bryr sig särskilt mycket som sina anställdas socialförsäkringar…

Varför kör inte SAS och Sverige denna modell? Vad skulle SEB och Wallenberg tycka…

Som du nu kanske förstår Linkan som blir en eventuell besparing sociala försäkringar små potatis i jämförelse när man har beställt 250st flygmaskiner.

Denna är förklaringen Kjos själv ger, kanske ligger något bakom det… Vad vet jag.., Linkan och Pierre kanske vet bättre.

Linkan
2014-11-22 20:52

Vad är problemet?

Norwegian har samma rätt som FinnAir, Lufthansa, LOT, SAS medfler att flyga till och från USA.

Vad kan då syftet med ett AOC på Irland vara?
Norwegian har inga planer på att flyga till eller från Irland.

Klart att ett sådant upplägg skapar funderingar om vad som är ändamålet. DY har redan nu rätt att flyga på USA.

Ljusskygga anledningar det är vad det är. Det är vad DOT upptäckt och därför tvekar man.
Varför ge ett nytt tillstånd till en koncern som redan har ett tillstånd?

Kjell
2014-11-22 20:01

Nån som vet varför LH342 var försenad igår?

UK
2014-11-22 20:00

Engelska pax är viktigare. De är inte så tysta och lättlurade som svenska.

Runar
2014-11-22 19:56

Det ser ut som DY gör en “snygging”! Snart lättar en dreamliner till London från Arlanda, men Returen är inställd. Jag gissar att planet skall användas till London-New York lite senare i eftermiddag. Är EI-LNG sönder?. I alla fall får alla som skulle med returen till Stockholm en dags försening. DYs förklaring till dom är tech, men deras plan kommer och används till andra pax. Jag hade blivit vansinnig!

@Oscar
2014-11-22 19:31

Att räkna en avgång som en enhetskostnad är idioti. Shit happends. De linkar man har går ok, men vi uppstart så bör man räkna med förluster. Men måste he det 3-5 år innan man drar allt gör stora slutsatser.

Idag kostar LH mycket pengar, men regulariteren blir bättre och bättre. En kostnad som många missar är att det uteblivande svaret från DOT har hittills kostat flera hundra miljoner i lobbying, kampanjer osv. Den en maskinen på NAI flyger bara fyra dagar i veckan… Listan kan göras lång. Så nästa år är de stora engångskostnaderna borta. Blir svaret från DOT positivt kommer det spara enormt mycket pengar på NAS. Med piloter baserade på LGW och flera hundra amerikanska och skandinaviska kabinanställda får DOT verkligen klura på nya ursäkter.

Oscar
2014-11-22 19:00

@@Oscar. Ekonomerna ställer ofta krav på tillräcklig vinst för varje enhet. Även om man ökar intäkterna kan ekonomerna ge bakslag. Avkastningen på kapitalet var för lågt. Kanske bättre sätta pengarna i ett obligationslån med bättre utdelning.

Long haul verksamheten äter upp all vinst på övrig verksamhet. Det håller inte i längden.

@Oscar
2014-11-22 16:40

Du har helt rätt i att den flighten kanske inte lönade sig. Men om du lyfter upp blicken från ditt fostervatten ser du att det fanns ganska många andra flygningar som lönade sig just denna dag. Så kanske inte gick såå himla dåligt för bolaget den dagen ändå.

Oscar
2014-11-22 15:41

10:45 New York (JFK) DY7006 NORWEGIAN Ankommer 19:20

Ytterligare en dyr dag för Norwegian vid fullbokat EUR 174.600:- det blir ca 1,6 miljoner SEK.
Även med mycket billig personal kan det inte löna sig.

Oscar
2014-11-21 19:43

17:25 New York (JFK) DY7005 NORWEGIAN Försenad till 01:25

Det blir dyrt EUR 600 till varje passagerare. Men man har förhoppningsvis få antal passagerare.

Johnny
2014-11-21 19:27

Massa förseningar idag igen. pinsamt

J.B.
2014-11-20 22:02

De anställde fullkomliga nybörjare för 1,5 år sedan, och sen kört efter den dyraste och minst effektiva av alla principer, nämligen “learn by trial and error”. Nu är det emellertid inte precis “raketforskning” att operera långlinjer, och man tycker att de borde ha lärt sig något vid det här laget. Men uppenbarligen har ännu inte polletten trillat ner. Kjosen borde kanske anställt lite kvalitet istället för att “shoppa billigt”. Man får nämligen dras med det man inte betalar för!

Urban
2014-11-20 21:19

Då har vi en megaförseningar på ARN-FLL idag, påverkar även kraftigt ARN-JFK i morgon.

Oscar
2014-11-19 22:26

Läget är väl GSG (går det så går det). Med andra ord inga garantier. Men ett intressant spel. Som Rysk Roulette. Man kan klara sig helskinnad eller råka ut för ett riktigt hel…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500