Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Apollo och Novair till salu

Tråden startades av Briggen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20156900.ab

Publicerad den 2015-01-14 10:31
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

kenta
2015-01-22 16:17

Apollo lär finnas kvar men Novair med 3 flygplan. Inte en chans det har inte och kommer inte att gå med vinst. minimum är minst 5 flygplan för att gå runt.

Sixten
2015-01-21 19:09

No-air

Briggen
2015-01-21 09:19

Har Novair även kontakt med AirLingus nästa år för longhaul?

Olle
2015-01-15 13:23

Nextjet då eller?

Vinstmarginal på 3% låter väl rätt bra för att vara flygbranschen. Snackar man inte om 1% som standard?

Bo.grums
2015-01-15 13:21

Det viskas i korridorerna att det är ett mindre svensk bolag som tar över NVR’s körningar…

Pax
2015-01-15 11:23

Varken SAS eller DY säljer charter så TUI, TC och Solresor/Primera.lv är väl ingen omöjlighet. Tyvärr går TUI i SAS fotspår och lägger ut mer och mer på entreprenad. Jet Time flyger mer och mer åt TUI.

Jojje
2015-01-15 11:00

Det här är förmodligen den definierbara början på slutet för både Apollo och Novair. 3% vinstmarginal säljer man inga bolag med… Produktionen kan tas över direkt av TUI och Cook, samtidigt som SAS och DY kan ta över en mindre del av kakan. De gamla bussarna kan väl SAS få? Trist utveckling men än så länge har ju den svenska turistbranschen varit relativt förskonad, så det är nog dags för den första dekapiteringen.

@lågprisprofilen
2015-01-14 22:14

Har sett en siffra på 25%, resterande kapacitet är allotment hos andra operatörer och s.k. slaskcharter som utförs av SAS, Norwegian, Jettime etc.

Slaskcharter är alltså inte ett negativt ord, utan beskriver bara den kapacitet bolaget eller arrangören lägger hos någon annan än “hovleverantören”. Apollo råkar bara alltså ha 75% slaskcharter…

Lönsamheten för Apollo och särskilt NVR är dålig.

A320Driver
2015-01-14 21:43

Jag håller tummarna för “kollegorna” i Novair att det löser sig och att de får en ny ägare som vill satsa på bolaget!

Lågprisprofilen
2015-01-14 18:45

Hur stora marknadsandelar har Apollo idag?
Om någon ska köpa bolaget så lär det ju vara dem man vill åt.
Känns som att charterbolag som inte har ett extremt tydligt mervärde för kunden lika gärna kan lägga ned. Det är färre och färre som har behov av att få en paketresa med hotell och flyg ihopsatt.
Läste någonstans att de flesta charterarrangörer har en lönsamhet runt 3%.

Pilot
2015-01-14 18:22

Om det blit sålt så återstår det att se om SAS får fortsätta flyga eller om Jet Time eller Lettiska Primera kanske tar över marknadsandelar.

SAS har flugit mycket charterproduktion åt Apollo under lågsäsong för att hålla planen flygande. Kan bli ett tomrum som blir knivigt att fylla.

Bambi
2015-01-14 17:37

Kanske lägger de bara ner? Vem vill ta över på en redan överetablerad chartermarknad (klassisk charter)? Flygbolaget behövs definitivt inte – kanske kan resebyrån klara sig hjälpligt?

DC-10
2015-01-14 17:10

Om det blir sålt, så är väl det till någon som vill fortsätta med verksamheten.
Konstigt vore det annars!

Andreas
2015-01-14 12:59

Om det blir sålt så kan SAS få det lite tungt under lågsesong…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500