Apollo och Novair till salu
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20156900.ab
svar
Apollo lär finnas kvar men Novair med 3 flygplan. Inte en chans det har inte och kommer inte att gå med vinst. minimum är minst 5 flygplan för att gå runt.
No-air
Har Novair även kontakt med AirLingus nästa år för longhaul?
Nextjet då eller?
Vinstmarginal på 3% låter väl rätt bra för att vara flygbranschen. Snackar man inte om 1% som standard?
Det viskas i korridorerna att det är ett mindre svensk bolag som tar över NVR’s körningar…
Varken SAS eller DY säljer charter så TUI, TC och Solresor/Primera.lv är väl ingen omöjlighet. Tyvärr går TUI i SAS fotspår och lägger ut mer och mer på entreprenad. Jet Time flyger mer och mer åt TUI.
Det här är förmodligen den definierbara början på slutet för både Apollo och Novair. 3% vinstmarginal säljer man inga bolag med… Produktionen kan tas över direkt av TUI och Cook, samtidigt som SAS och DY kan ta över en mindre del av kakan. De gamla bussarna kan väl SAS få? Trist utveckling men än så länge har ju den svenska turistbranschen varit relativt förskonad, så det är nog dags för den första dekapiteringen.
Har sett en siffra på 25%, resterande kapacitet är allotment hos andra operatörer och s.k. slaskcharter som utförs av SAS, Norwegian, Jettime etc.
Slaskcharter är alltså inte ett negativt ord, utan beskriver bara den kapacitet bolaget eller arrangören lägger hos någon annan än “hovleverantören”. Apollo råkar bara alltså ha 75% slaskcharter…
Lönsamheten för Apollo och särskilt NVR är dålig.
Jag håller tummarna för “kollegorna” i Novair att det löser sig och att de får en ny ägare som vill satsa på bolaget!
Hur stora marknadsandelar har Apollo idag?
Om någon ska köpa bolaget så lär det ju vara dem man vill åt.
Känns som att charterbolag som inte har ett extremt tydligt mervärde för kunden lika gärna kan lägga ned. Det är färre och färre som har behov av att få en paketresa med hotell och flyg ihopsatt.
Läste någonstans att de flesta charterarrangörer har en lönsamhet runt 3%.
Om det blit sålt så återstår det att se om SAS får fortsätta flyga eller om Jet Time eller Lettiska Primera kanske tar över marknadsandelar.
SAS har flugit mycket charterproduktion åt Apollo under lågsäsong för att hålla planen flygande. Kan bli ett tomrum som blir knivigt att fylla.
Kanske lägger de bara ner? Vem vill ta över på en redan överetablerad chartermarknad (klassisk charter)? Flygbolaget behövs definitivt inte – kanske kan resebyrån klara sig hjälpligt?
Om det blir sålt, så är väl det till någon som vill fortsätta med verksamheten.
Konstigt vore det annars!
Om det blir sålt så kan SAS få det lite tungt under lågsesong…