Norwegian Konkurs
Norwegian piloterna förbereder sig på konkurs imorgon.
http://www.dagbladet.no/2015/03/01/nyheter/innenriks/norwegian/38001523/
svar
Gammal tråd.
Vad det handlade då om var en konkurs av det bolag piloterna var anställda i, inte hela Norwegian koncernen.
Ok lite farliga vibbar
Är norwegian på väg mot en säker kk??
De kan få en duktig Revenue Manager för 50.000 – 55.000kr i månaden, men det är väl för dyrt för Kjos?
Stå på er grabbar vi på SAS klappar takten:
Om jag har förstått det här rätt så cirklar hela Norwegians verksamhet runt piloternas villkor. Man har alltså trixat med siffrorna för att skapa en “pappersförlust” i syfte att jävlas med sin pilotkår…
Eller, så går företaget back på riktigt. Och då kanske ledningen ser sig tvungna att göra vad de kan för att åter nå lönsamhet. Ledningens bedömning verkar vara att det med nuvarande kostnadsstruktur är svårt eller t.o.m omöjligt att nå långsiktig lönsamhet. Om detta är sant kommer konflikten att bli antingen väldigt svår att lösa, eller generera en lösning som enbart syftar till att återupprätta kassaflödet medan Kjos och co skapar en ny, billigare modell för produktion i Skandinavien. Alternativet är att långsamt förblöda och det lär de knappast vara intresserade av.
Ur ett strikt företagsekonomiskt perspektiv är resultatet det viktiga. I jämförelse är allt annat sekundärt. Och det viktigaste för att generera detta i ett flygbolag är inte den flygande personalen. Det är försäljnings/marknadsavdelningen. Jag gissar att denna konflikt snarast kommer att accelerera processen att finna nya lösningar för produktionen av själva flygandet.
Ticket Biz har varit tydliga med att avråda sina kunder att boka med Norwegian sedan i torsdags.
Företagsledningen borde ha insett den mycket stora risk de tar när de inte tecknade ett avtal med piloterna.
Affärsresenärer är tveksamma till att köpa biljetter så länge konflikten pågår, vilket betyder att kassareserverna krymper.
Norwegian har ett obligationslån med två konkreta villkor:
Bolaget ska alltid ha en kassa på minst 500 miljoner norska kronor och ett eget kapital på minst 1,5 miljarder norska kronor. Detta kan vid en utdragen strejk underskridas varvid lånet förfaller till betalning.
Aktieägarna är också bekymrade av hur ledningen skött detta. Aktien har fallit som en sten.
Ledningen tar en mycket stor risk! Detta på aktieägarnas och personalens bekostnad.
Pieter…Kjos (Norges Putin)är en bluffmakare av rang. Gubben håller på att bli avslöjad och synad på fler ställen än i USA. De såg vilket typ de har att göra med och försvarade sin arbetsmarknad. Norskor och Norrmän vet att han övergett deras Norge och han ska behandlas därefter.
Norwegian kommer att gå segrande ur denna strejk.
Kjos is a Winner!
Om nu Kjos hotat att sätta NAN i konkurs kan ni räkna med att alla leverantörer redan nu stoppat alla leveranser till detta bolag och att alla banker redan nu dragit tillbaka sina krediter. Att Kjos överhuvudtaget nämner KK som ett alternativ har redan försvagat kreditratingen för hela Norwegian-gruppen på ett katastrofalt sätt. Nu talar vi inte om månader till sammanbrott och KK för hela Kjos-bygget – vi talar om dagar och veckor.
De tongångarna har man ofta hört genom åren, men Kjos har ändå gått segrare ur alla strider hitintills.
Men ärligt talat.. är det inte bara ett antal piloter som bråkar.. eller vad säger alla de man inte hör något ifrån? Åker de bara med eller finns det inga DY piloter som tycker att de har det bra?
Pratade med en DY kapten idag som sa att dom kommer hålla stenhårt, dom ser hellre att bolaget går i konken än jobba för sämre villkor. Säger väl rätt mycket om Norwegian som arbetsgivare…
Svar Oracle. Enligt Svenskan idag gick Björn Kjossen igår ur med att NAN riskerar kk. Så nja det är nog inte bara fackföreningarna som hittat på detta.
gm, jeg vet ikke om du egentlig er seriøs-jeg vet ikke om det er diplomatisk, men det ser ut som om du har”driti deg ut”, og da behøver du ikke legge til noe om polemikk.
@pf Nå var det vel deg jeg sist av alt kunne tenke meg å inngå “polemikk” med. Har lest for mange av dine tåpelige innlegg for at det frister….
Hvis du tror tvungen lønnsnemd vil bli benyttet her er du litt på villstrå! Har du hørt noen nevnt dette offisielt? Ikke det? Ta det som et hint er du snill.
Jag antar att de lägger ned planerna på att börja flyga till ESME ?
Tråkigt!
GM, du bør f.eks sette deg litt inn i hva slags type konflikter som før har blitt stoppet av Tvungen lønnsnemnd. Dette kan også brukes for å verne viktige samfunnsmessige interesser, noe klart luftfart er i et langstrakt Norge.
For å følge din terminologi, vekter streiken på norske lufthavner i 2012 var neppe til fare for liv og helse. Men stoppet viktig samferdsel. V.g. se http://www.nordlys.no/nyheter/article6098322.ece for mer info om denne.
Personlig, og det har jeg skrevet før, tror jeg alle parter kommer ut av de med æren i behold, og reddede arbeidsplasser, dersom norske myndigheter, etter en opptrapping onsdag, stopper streiken til helgen med tvungen lønnsnemnd
Går NAN i kk får NAS problem. Visst det är en underleverantör till NAS, men om NAN går i kk har piloterna ingen anställning och kan inte flyga maskiner utan anställningsavtal. Helt plötsligt står man utan 650 piloter.
De kan erbjuda personliga kontrakt som kan kan signera då man gett fullmakt åt NPU. De må vara så att bolaget hittar 650 nya piloter men vem ska träna dem? Nästan alla TRE TRI SFI LTC mm har får sparken!!! Det finns heller inga som kan göra PC med kontraktarna.
Dessutom blir alla maskiner som är bundna till NAN grundade och det tar tid att flytta över dessa till ett annat AOC. Titta bara på eländet med föraningar med att flytta från NAS till NAI…
Hinner NAS få ordning på detta elände innan kassan är tom och NAS går i kk??
Som grädden på moset så kommer de att få problem med fueling i europa pga av sympatiåtgärder från andra fack.
Hur längre kommer aktieägarna låta det fortgå innan ledningen byts ut?
Titta bara på Easy Jet.