BRAATHENS CHARTER FRAMTID
Så vad är planen för Braathens 320 maskiner? När ska dom tillbaka och har uppsägning påbörjats?
Hur kommer det sig att man väljer Jettime istället och hur har dom kapacitet att ta all trafik från Braathens?
Lider med alla anställda. Hoppas bolag står med öppna famnen för er nu, som ni gjorde för andra tidigare.
svar
Om charter kontrakten slutar vilket ingen vet så kommer bussarna att gå i ACMI. Bra är redan godkända av lufthansa gruppen(austrian samarbetet) och kommer säkert köra bussarna där om inget annat dyker upp.
Stämmer. BIX gick ju ut hårt och sålde till underpris vilket dom fick ta tillbaka ai CPH. Det är ju en chansning att gå ut så pass hårt med lågt pris och sedan överleva. Ving kommer ju knappast att betala mer för produkten vid nästa förhandling om det blir någon. Sen har ju arrangören alltid rätt att ställa in serier så inget kontrakt är vattentätt.
Blir spännande att se vad som händer, Tror inte kärrorna håller för 6 leg om dagen operationer i tex SAS regi.
Hela tanken med ving var väl att få igång verksamheten med Airbus istället för att från början starta någon egen knackig linje. Även om det i kalkylen egentligen är en +- noll affär. Dom har ju fått aoc, träning och all annan infrastruktur på plats utan att behöva chansa med någon egen trafik.
Det är ju när vingkontraktet tar slut som det blir intressant med hur man ska lägga upp allt framöver. Sannolikt blir det väl acmi för nätverksbolag och kanske några fler bussar.
Men dessa charteruppdrag är +-0 om du räknar till vad du får betalt per stol. Det är inte på stolen du tjänar pengar utan resten, dvs prepack/taxfree, maten, dricka ombord, boka plats i förväg etc. Det är ju inte jättevolym på pax i en 319/320 över tid heller.
Landsort går oftas under en kortare period, kanske 4 turer kring helgdagar -lov. Sen flyttas kärran till någon annan ort. Men landsort är svår att fylla idag fler och fler ställer in serier och flyttar pax till ARN/GOT/MMX eller CPH . Och där står BIX med kärrorna sen. Dom betalar väl per timme för en del med tanke på att dom snart nått end of life.
Vad är skillnaden mellan acmi för Apollo eller SAS? Eller ving och Austrian? Marginellt tycker jag.
Braathens ATR opererat på ACMI kontrakt åt SAS och Austrian.
Braathens International, BIX, kör charteroperation på vägnar av Apollo och lite åt Ving. Det är inte ACMI produktion.
Det är lite skillnad på de uppdragen. Men absolut får BIX betalt per flygning och inte per passagerare.
Bix kärror operor på acmi. Man får inte betalt per passagerare utan per flygning.
Så ditt inlägg är helt irrelevant för diskussionen
Ingen har påstått att BIX inte flyger eller har flugit MEN, framöver så ska vi se vad som händer. Marknaden är skakig och BIX kommer få det svårt att hålla 6 kärror i luften. Trots att det är gamla små kärror som BIX flyger runt med. En sak att flyga runt men hur många pax var det ombord? “taxfree” såldes det något, köpte folk mat etc etc. En sak är att flyga en annan är intäkten per flygning.
Sen så tror jag personligen att konceptet att flyga runt med 20+ gamla flygplan som är omålade samt står tittt som tätt och kräver en reserv kärra som BIX har inte håller i längden. Pax betalar en bra peng för att resa i dag och då vill man ha kvalitet .
Så mycket lögner o fantasier det skrivs här, förstår inte vitsen med göra detta!?
BIX har flugit massor med charter i vinter, Apollos GOT-program med A320 plus flera rotationer/vecka fr ARN m A320. Sedan flera A319 rotationer för Apollo o flera landsorter för Ving. Blandat Kanarias, Egypten o Madeira. Sen är det alltid en off-period vid säsongsbyte då maskinerna står mer på backen. Inget nytt med det.
@Pilot
I dag ja! Men har du kollat övriga dagar? nätter osv. Vart gick dom 4 ifrån? landsort är ju plus minus noll i intäkter. mer minus.
Se det över tid så förstår du.
Kan se 4st bussar i luften just nu så luktar lite bs?
Vælger Apollo Jettime istedet for BIX, eller hvad hentyder du til?🫣
@BIX, det gäller att ha jobb 24/7 365 inte bara “högsäsong” man tjänar inga pengar på att bara flyga juni-sep och sen dec-mars. Kostnaderna finns även månaderna utan produktion.
Alla förstår ju att det inte går som planerat det är inget nytt. svårt att hålla igång så många flyg och källor säger att BIX är inte billigare än övriga på marknanden så varför välj BIX då som har gamla flygplan och representerar lågpris segmentet i chartern etc etc
Spekulera på ni. Ni kommer få se.
Ja då kostar de parkering istället för att dra in pengar, men att SAS skulle konkurrera med sig själv, verkar inte sannolikt.
Trodde du kryddade lite. Men alla BIXs bussar står stilla.
Alla Airbus i Bix (Braathens international) står på marken några dagar så all crew kan ha lite semester innan sommaren drar igång, finns ingen tid för semester då.
Airbus har inte flygit sedan i söndags.
Struntprat. Avtalet gäller fram tills nästa år och högsäsong startar snart så vet inte vad trådskaparen snackar om
Vad sker?
Verkar ha varit snålt med flygningar under hela vintern, Några 319 som flyger på landsort och ibland till ARN.
Inte mycket till aktivitet nu heller med tanke på flottan.
Det är svårt att slå sig in och sen nu med allt som hänt efter Covid.