TUI utnyttjar ungas dröm om att flyga
Efter samtal med vänner och bekanta samt efter att ha följt diskussioner på forumet här på Flygtorget, kan jag konstatera att TUI tycks utnyttja unga människors dröm om att få arbeta som kabinpersonal. Genom att hålla dem tillgängliga via något så vagt som en så kallad “talent pool”, håller företaget dessa unga och förhoppningsfulla personer på vänt — utan konkreta erbjudanden eller garantier.
Detta upplägg verkar främst syfta till att snabbt kunna bemanna om den ordinarie personalstyrkan skulle svikta, snarare än att faktiskt investera i nya talanger. Jag anser att detta är en oschysst behandling av unga vuxna som bara vill få en ärlig chans att komma in i branschen.
Ge dem i stället tydliga besked: anställ dem eller låt dem gå vidare och söka andra möjligheter. Visst, många bor troligtvis fortfarande hemma och har få fasta utgifter, men det gör inte situationen mer rättvis. Att låta unga människor vänta i ovisshet är inte ett seriöst sätt att hantera framtida medarbetare på.
svar
Jag är ung och befinner mig just nu i TUI:s Talent Pool som Cabin Crew. Jag har redan erfarenhet inom yrket och arbetar för tillfället, samtidigt som jag ser fram emot nya möjligheter. När fler flygbolag öppnar sina rekryteringar kommer jag att söka vidare — jag vet att min tid kommer.
Flygbranschen är föränderlig. Ena dagen går bolag i konkurs, nästa dag ökar behovet av personal snabbt. Det är en bransch där saker kan vända fort, och därför väljer jag att vara tålmodig och flexibel.
Det skadar mig inte att vara kvar i Talent Pool, för varje erfarenhet och process förbereder mig för det rätta tillfället. Jag ser det inte som väntan — jag ser det som en del av resan.
Jag är ung, driven och positiv. Jag vet att min chans kommer, och när den gör det är jag redo. Oroa dig inte för oss unga😆
Finns ingenting som hindrar en från att söka annat bara för att man blivit antagen i vår talent pool.
Hej Josefine,
Kan tyvärr bara hålla med föregående inlägg. Det är så här cyniskt det ser ut i flygbranschen. Flygarbetsgivare har ingen anledning att vara “seriösa” som du menar då kön är lång utanför dörren med hugade ungdomar med blå himmel i blicken.
Ur flygarbetsgivarnas synvinkel är det bara bra om man snabbt kan ta in nya medarbetare med kort varsel då det svänger ganska snabbt i flygbranschen, både säsongsvis och efter rådande trender och konjunkturer. Alla flygbolag slåss med varandra på en fri internationell marknad där efterfrågan på flygresor konstant varierar. Då blir konsekvensen ofta att den personalkategori som är enkel att ersätta (läs: kabinpersonal) sitter löst och nya medarbetare får tillfälliga eller timanställningar via bemanningsbolag. Jämför med t ex restaurangbranschen.
Som ung människa ska man nog inte förvänta sig en strålande karriär som kabinpersonal, men kan vara kul en tid när man vill prova på olika yrkesvägar.
Ja de kommer aldrig få jobbet, bara sorgligt att se……. hade aldrig sökt mig dit, utan till någon mer seriös aktör som kanske SAS eller norwegian
Välkommen till flygbranschen