Featured article image

Sommaren visar var flyget lyfter och var det haltar

Publicerad den 2025-08-06 13:23av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-08-06 13:26
Kommentarer
Sommaren ger som vanligt ett lyft för flyget; över 3,3 miljoner reste via Swedavias flygplatser i juli. Utrikestrafiken rullar på, inte minst tack vare semesterresandet. Men inrikesflyget lever fortfarande med sviterna av pandemin och är fortfarande långt från 2019 års nivåer. Skillnaden i återhämtning visar att det finns arbete kvar – men också att potentialen för framtidens flygtrafik är stor, särskilt i inrikesflyget.

Utrikestrafiken närmar sig nivåerna före pandemin medan inrikesresandet har en längre resa kvar. Det är lätt att se siffrorna och tänka: “Bra – flyget är tillbaka!” Men samtidigt ser vi ett Sverige där vissa flygplatser återhämtar sig snabbt, medan andra tappar mark.

Mycket folk i terminalerna – men allt är inte tillbaka
Bakom juli månads trafiksiffror ser vi en sommartrend där resandet ökar, men det gör det inte överallt – och inte för alla.

Totalt reste drygt 3,3 miljoner passagerare via Swedavias tio flygplatser i juli. Det är två procent fler än samma månad i fjol – och hela 88 procent av volymerna före pandemin.

Men det finns en tydlig skillnad: utrikestrafiken är nästan tillbaka, medan inrikesflyget fortfarande famlar efter återhämtning.

Utrikesresandet starkt – inrikes haltar
Utrikestrafiken ökade med två procent och ligger nu på 96 procent jämfört med juli 2019. Inrikestrafiken ökade visserligen med sju procent – men ligger fortfarande på bara 57 procent av prepandeminivåerna.

En liten comeback, alltså – men det är fortfarande långt kvar tills svenskar flyger inom landet som förr.

Arlanda i topp – men Bromma fortsätter tappa
Stockholm Arlanda är fortsatt motorn i svensk flygtrafik. Med över 2,4 miljoner resenärer i juli (97 % av 2019 års nivåer) är flygplatsen nära full återhämtning. Inrikestrafiken på Arlanda ökade hela 28 procent jämfört med juli i fjol – en tydlig effekt av flygbolagens strategi att centralisera trafiken dit från Bromma. Och just Bromma Stockholm Airport är även denna månad rapportens mest tydliga lågpunkt med den svagaste resenärsutvecklingen av alla Swedavia-flygplatser på grund av det minskade linjeutbudet.

Norrländsk revival – och nya charterlinjer
En annan vinnare i statistiken? Norrland. Flygplatserna i Umeå, Luleå och Kiruna ökade mest i inrikestrafiken – vilket delvis kan förklaras av inrikesresenärers återkomst men också av nya linjesatsningar.

Sommarens nya charterlinjer, nio från Arlanda och sex från Landvetter, påverkade också siffrorna positivt. Det inkluderade nya charterdestinationer som Lamezia Terme, Skiathos och Monastir.

Swedavias trafik juli 2025

• Totalt antal resenärer: 3,3 miljoner (+2 % jämfört med juli 2024)
• Utrikesresor: 96 % av 2019 års nivåer
• Inrikesresor: 57 % av 2019 års nivåer
• Arlanda: 2,4 miljoner resenärer (+4 %)
• Landvetter: 610 000 resenärer (+2 %)
• Störst inrikesökning: Kiruna, Ronneby och Luleå
• Svagast utveckling: Bromma, Åre Östersund (tillfälligt stängt)

Skriv en kommentar

Kommentarer

Flyget behövs i Sverige.
2025-08-09 10:38

Att Sverige ska fortsätta och driva på flygskam är så dumt. Men för er som vill fortsätta rädda världen med att sluta flyga. Lycka till.
Sverige är ett av Europas längsta länder och har stort behov av snabba transporter för en fortsatt god ekonomisk utveckling. Vi halkar redan efter flera jämförbara länder.

cph4ever
2025-08-07 09:26

Noterat att CPH hade lika många pax som alla Swedavias flygplatser tillsammans i juli.Swedavia är lite som Systembolaget…vill ju igentligen inte “sälja” alkohol för det är farligt men vi “måste” ju😉

Bromma flygplats???
2025-08-07 08:18

Bord Bromma verkligen räknas med Bromma i Swedavias statistik? Jag förstår inte vad har Bromma att göra med Swedavias statistiken när man vet väl att Bromma är en död flygplats utan ingen framtid. Bromma bör endas beaktas i Swedavias förluststatistik.

ARN
2025-08-06 14:25

Vi får inte glömma att vi före pandemin hade linjer till Ryssland & Ukraina, 9 dagliga till Ryssland och 3 dagliga till Ukraina.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten