Massor med sympatier för de strejkande piloterna
ALPA den 3 Mars med 51 000 medlemmar stödjer Norwegians piloter i ett brev till Halvor Vatnar President of Norwegian Pilot Union.
svar
Trodde läkarna gillande att arbeta för bemaningsföretag likaså sjuksyrror, vad kallas miljonläkarna för nu igen, stafettläkare var det visst.
Såvitt jag vet så är jobb genom bemanningsföretag vanlig förekommande i den övriga yrkesvärlden, men just det de har ju inga senioritetslistor med garanterade lönetrappor, biddingsystem osv.
Och sist men inte minst de två kraven för att att bli kapten, stämpla in och stämpla ut i tillräckligt många år.
Klart som korvspad vem skulle inte kämpa för att ha den makten och givna förutsättningar i sitt karriärsval.
Skulle någon säga till oss läkare eller sjuksyrror att vi får jobba genom osäkra bemanningsfirmor eller bli ersatta med låt säg bulgariska läkarteam så kommer det nog bli strejk här med. Så lägg ner lönesnacket.
“Alla sympatier” kommer ju från andra medlemmar i 100tkr klubben/ månad ju!
Jag tror knappast att ent.ex undersköterska som bara får jobba 73%/månad med 3 skift håller med dessa “Piloter” om att 100 papp är för lite.
Bra att detta kom upp till ytan!
Snart får även Piloter jobba för sina pengar…..
Vänta nu. Piloterna har ju ansvar för andra människors liv och därför borde de få det som begärs i alla lägen.
Trådskaparen är rädd. Han har 1 miljon om året för att flyga Airbus. Lyxstrejk.
Om det inte gäller lönen sänk den till 50/månad då?!
Ge dom det andra dom vill ha då?!
Men nej då!, Piloterna vill minsann ha allt.
Skall dom inte ha skattelättnader med?, kanske fri taxi till/från hemmet?
Alla barnen skall gratis gå på Lundsberg, deras fruar skall klippa sig gratis hos
Tito Frez c:o, alla skall bocka och buga så fort en 4 streckare kommer in i en offentlig lokal. Fri bensin kanske?, slippa fastighets skatt?
Deras fackförening har mkt kvar att kämpa för ser jag……
@Läsaren, det märks att du är pensionär. Du har tydligen inte följt med i hur reglerna har ändrats för anställning som styrman i ett 121 bolag…. Läs lite mer Du som är läsare så kanske Du slipper komma med korkade kommentarer som inte stämmer.
ALPA har bidragit till att flera flygbolag inte finns idag, precis som UAW är ansvariga för att det knappt finns några bilmärken kvar som byggs i USA.
Att ha en anställning är en tillgång med…..
Personal är en tillgång och inte bara en kostnad, och det som kostar ett företag mest pengar är en ledning som inte vet hur man ska engagera och motivera sin personal.
Så kämpa på piloter. Det finns många som stödjer er.
Jag har mött Geir Steiro.
Jag ger inte piloterna stora chanser så länge han är motpart.
Klart att många andra Piloter stödjer denna “kamp”!
Dom skulle annars såga på sin egen gren ju!
Hade jag haft 1.1mille i lön skulle jag stödja denna lyxkamp med!
Jag är pensionär.
Jag har arbetat med flyg i över 40 år inom företagsledning.
Jag råkar känna till 2 personer som fick jobb i ett kommersiellt flygbolag direkt efter flygskolan i USA. (NAIA)
Ytterligare en jag känner till var tvungen att skaffa sig några timmar till.
Det är bara frågan om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.
Om en farsa är pilot i bolaget man söker till skadar inte heller.
Du drömmer!
Det är inte så enkelt som du vill påstå.
Men varför har du inte redan börjat utbilda dig. Är det så enkelt att få ett välbetalt jobb kan du väl inte avstå.
Återkom när du tjänar över en miljon som pilot (det torde dröja många år).
Det gällde inte var man får jobb utan utbildningens längd.
Att konvertera ett FAA till EASA tar några veckor till så man blir kanske tvungen att offra FYRA månader på sin utbildning.
Å andra sidan så är antagningskraven till skolan minimala, du behöver bara låna några hundratusen så har du inträdesbiljetten till ett jobb där du så småningom tjänar över miljonen/år.
För att få jobb på ett part 121 jobb måste man ha minst 1500 timmar i USA. Tar ca 3 år minimum efter att alla kurser är färdiga.
Den piloten får inget jobb i Europa. Saknar giltigt cert. Han kan få ett jobb i USA med ca 20.000:- / månad om han har tur.
Om du funderar på att bli pilot så ta chansen. 3 månader har du tid med sedan kan du börja diktera villkoren.
http://www.sunstateaviation.com/ZERO_start.html
This FAA part 141 Approved accelerated flight training program is designed for the average person with ZERO flight experience. This intensive flight training course will help you become a Commercial Pilot with single and multi-engine Instrument Airplane ratings in as little as 13 weeks!