Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Massor med sympatier för de strejkande piloterna

Tråden startades av KalleP

ALPA den 3 Mars med 51 000 medlemmar stödjer Norwegians piloter i ett brev till Halvor Vatnar President of Norwegian Pilot Union.

Publicerad den 2015-03-07 09:09
Skriv ett svar
Antal svar: 40

svar

Kalle Styrspak
2015-03-09 15:12

Trodde läkarna gillande att arbeta för bemaningsföretag likaså sjuksyrror, vad kallas miljonläkarna för nu igen, stafettläkare var det visst.

Såvitt jag vet så är jobb genom bemanningsföretag vanlig förekommande i den övriga yrkesvärlden, men just det de har ju inga senioritetslistor med garanterade lönetrappor, biddingsystem osv.
Och sist men inte minst de två kraven för att att bli kapten, stämpla in och stämpla ut i tillräckligt många år.
Klart som korvspad vem skulle inte kämpa för att ha den makten och givna förutsättningar i sitt karriärsval.

läkarn
2015-03-09 14:43

Skulle någon säga till oss läkare eller sjuksyrror att vi får jobba genom osäkra bemanningsfirmor eller bli ersatta med låt säg bulgariska läkarteam så kommer det nog bli strejk här med. Så lägg ner lönesnacket.

Yngve
2015-03-09 14:13

“Alla sympatier” kommer ju från andra medlemmar i 100tkr klubben/ månad ju!
Jag tror knappast att ent.ex undersköterska som bara får jobba 73%/månad med 3 skift håller med dessa “Piloter” om att 100 papp är för lite.

Bra att detta kom upp till ytan!
Snart får även Piloter jobba för sina pengar…..

Palle
2015-03-08 20:10

Vänta nu. Piloterna har ju ansvar för andra människors liv och därför borde de få det som begärs i alla lägen.

Kalle Persson
2015-03-08 09:14

Trådskaparen är rädd. Han har 1 miljon om året för att flyga Airbus. Lyxstrejk.

Albin
2015-03-08 08:45

Om det inte gäller lönen sänk den till 50/månad då?!
Ge dom det andra dom vill ha då?!

Men nej då!, Piloterna vill minsann ha allt.

Skall dom inte ha skattelättnader med?, kanske fri taxi till/från hemmet?
Alla barnen skall gratis gå på Lundsberg, deras fruar skall klippa sig gratis hos
Tito Frez c:o, alla skall bocka och buga så fort en 4 streckare kommer in i en offentlig lokal. Fri bensin kanske?, slippa fastighets skatt?

Deras fackförening har mkt kvar att kämpa för ser jag……

Oscar
2015-03-08 00:22

Kolla här vad strejken gäller!

http://youtu.be/YwgqOBrd7iI

Det är inte lönen i första hand.

Då och nu.
2015-03-07 21:36

@Läsaren, det märks att du är pensionär. Du har tydligen inte följt med i hur reglerna har ändrats för anställning som styrman i ett 121 bolag…. Läs lite mer Du som är läsare så kanske Du slipper komma med korkade kommentarer som inte stämmer.

L'Altro Mondo
2015-03-07 15:40

ALPA har bidragit till att flera flygbolag inte finns idag, precis som UAW är ansvariga för att det knappt finns några bilmärken kvar som byggs i USA.

Säljare
2015-03-07 13:14

Att ha en anställning är en tillgång med…..

Kund
2015-03-07 13:02

Personal är en tillgång och inte bara en kostnad, och det som kostar ett företag mest pengar är en ledning som inte vet hur man ska engagera och motivera sin personal.

Så kämpa på piloter. Det finns många som stödjer er.

Läsaren
2015-03-07 12:44

Jag har mött Geir Steiro.
Jag ger inte piloterna stora chanser så länge han är motpart.

Jalle
2015-03-07 12:43

Klart att många andra Piloter stödjer denna “kamp”!
Dom skulle annars såga på sin egen gren ju!
Hade jag haft 1.1mille i lön skulle jag stödja denna lyxkamp med!

Läsaren
2015-03-07 12:12

Jag är pensionär.
Jag har arbetat med flyg i över 40 år inom företagsledning.

Läsaren
2015-03-07 12:04

Jag råkar känna till 2 personer som fick jobb i ett kommersiellt flygbolag direkt efter flygskolan i USA. (NAIA)
Ytterligare en jag känner till var tvungen att skaffa sig några timmar till.
Det är bara frågan om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.
Om en farsa är pilot i bolaget man söker till skadar inte heller.

Sv Läsaren
2015-03-07 12:04

Du drömmer!

Det är inte så enkelt som du vill påstå.

Men varför har du inte redan börjat utbilda dig. Är det så enkelt att få ett välbetalt jobb kan du väl inte avstå.

Återkom när du tjänar över en miljon som pilot (det torde dröja många år).

Läsaren
2015-03-07 11:59

Det gällde inte var man får jobb utan utbildningens längd.
Att konvertera ett FAA till EASA tar några veckor till så man blir kanske tvungen att offra FYRA månader på sin utbildning.
Å andra sidan så är antagningskraven till skolan minimala, du behöver bara låna några hundratusen så har du inträdesbiljetten till ett jobb där du så småningom tjänar över miljonen/år.

KalleP
2015-03-07 11:53

För att få jobb på ett part 121 jobb måste man ha minst 1500 timmar i USA. Tar ca 3 år minimum efter att alla kurser är färdiga.

Sv Läsaren
2015-03-07 11:48

Den piloten får inget jobb i Europa. Saknar giltigt cert. Han kan få ett jobb i USA med ca 20.000:- / månad om han har tur.

Läsaren
2015-03-07 11:44

Om du funderar på att bli pilot så ta chansen. 3 månader har du tid med sedan kan du börja diktera villkoren.

http://www.sunstateaviation.com/ZERO_start.html
This FAA part 141 Approved accelerated flight training program is designed for the average person with ZERO flight experience. This intensive flight training course will help you become a Commercial Pilot with single and multi-engine Instrument Airplane ratings in as little as 13 weeks!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500