Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Radar-kontakt

Tråden startades av Stefan

Jag undrar om någon vet om det är sant att på vissa flyglinjer, t ex över Atlanten och över större delen av Afrika, så har man inte radar-övervakning av trafikflyget… utan enbart kontakt per kortvåg under långa sträckor.

En radar kräver visserligen oftast en markbaserad station, men det finns ju satelliter – kan dessa verkligen inte användas?

“Tekniken möjliggjorde för mer än 40 år sedan att vi kunde åka till månen…”

Någon som vet?

Publicerad den 2010-01-04 00:01
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Skruvapan
2010-01-24 22:46

De flesta större trafikflygplan idag har en radar, detta är dock en väderradar som används till att “titta på vädret”. Eller hur piloter?

TCAS är ett system där varje flygplan har en transponder som, via radiovågor, ropar ut “jag är jag, jag är här (tack vare IRS och GPS) och jag flyger på den här höjden”. “jag är jag” informationen användes från början mest av flygledningen som la ihop IDkoden med ett eko på radarn. Sen kom man på att man kan använda sig av detta i flygplanen genom att ha en antenn som fångar upp andra flygplans utrop och räknar ut deras fart med mera. Helt korrekt dock att TCASsystemen i olika flygplan “pratar” med varandra så att om två flygplan på kollisionskurs inte ska stiga samtidigt utan att en stigen och en sjunker.

Nu har jag säkert vart lite felaktig någonstans men hoppas att det kanske svara lite på frågan i alla fall.

Bra fråga om inte annat!

Piloten
2010-01-24 21:14

Jo

MG
2010-01-24 17:21

Där ser man, den infon var ny för mig. Man lär sig något nytt varje dag 🙂

Piloten
2010-01-24 17:06

TCAS är ingen radar, resten är korrekt.

thomas
2010-01-24 16:58

Därför att Du inte har nåt svar, det finns helt enkelt inte svar,
att lägga värderingar är det enda Du tydligen kan, dessa har inte ett dugg att göra med sak frågan

MG
2010-01-24 15:17

För att återgå till tråden, och Nicklas fråga:

Alla trafikflygplan har en radar, som har fått namnet TCAS, Traffic Collision Avoidance System.
Detta finns alltså överallt, inte bara över atlanten. I många intensiva luftrum är det en extra säkerhetsnödvändighet.

Om ett flygplan kommer i närheten av ett annat så varnas piloterna med ljud och ljussignaler, och en röst som säger hur de ska agera, till exempel “climb”, eller “descend”. De båda flygplanens TCAS kommunicerar med varandra, så att piloterna i båda flygplanen inte får samma instruktioner.

Ett bra exempel finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=z-6zF9PEtdU

Ikonen som rör på sig är ett flygplan som kommer närmare och närmare flygplanet som vi ser cockpiten på. Ju närmare det kommer, desto mer färgglada blir varningarna 😉

MG

astronauten
2010-01-24 14:59

Ja du Thomas, vad har Elvis med denna tråd att göra? Ungefär lika lite som ditt drabbel om att man inte varit på månen. Och nej, jag kommer inte svara på dina frågor då dom ju likt Elvis inte har med denna tråd at göra.

thomas
2010-01-23 18:45

svara på mina frågor i stället
vad har Elvis med detta att göra

astronauten
2010-01-23 16:33

Thomas, haha bra teori 🙂
Du tror väl heller inte på att Elvis är död antar jag

thomas
2010-01-23 12:53

Hej

Har man verkligen varit på månen ?

ex.
hur skyddade astronaterna sig från solens gammastrålning ?
(inget magnetfält där, kräver en halvmeter bly)
kan nån förklara hur de kunde bromsa in i omloppsbanan, hastigheten var ca 36,000 km/tim till 0 i vacum ?
och sedan accelerera upp till samma hastighet för dockningen.
Förklara hur de med den begränsade data kapaciteten då kunde genomföra denna otroligt avancerade ballistiska operation ?

att himlen över månen är svart på filmerna kan man förstå ljusreflektionen från solen är mkt stark, men ovan ???????????

Japanerna skulle skicka upp en satelit som skulle fota landningsplatserna men detta projekt avbröts
Det är Stanley Kubric som filmat detta på jorden.

Nicklas
2010-01-23 07:33

Kompletterar frågan med…

När man flyger över ett område som inte är radar-konrollerat, har man då egen radar ombord? Hur kan man annars veta att inte andra plan är för nära?

Björn Näsström
2010-01-11 21:15

Japp. Kan varmt rekommendera boken “Flying the Big Jets” av Stanley Stewart. Där får man svar på nästan varenda fråga man kan tänkas ha om civil luftfart om man inte är i branschen. Bl a så går han igenom hur navigering har gått till under åren fram till nutid.

Johan
2010-01-11 11:52

Betyder detta att det i huvudsak inte är radar-kontakt över större hav samt över Indien och större delen av Afrika?

Mumbai,Mumbai,XX on 5667 posit
2010-01-04 08:43

Hej Stefan! Ja,tyvärr till piloters elände,så finns det områden som inte har radarkontakt och där piloter måste utföra positions rapportering via HF,som är ett elände,speciellt när det finns störningar i atmosfären.Atlanten,Indiska Oceanen,Stilla havet,etc.Detta är enligt mig skit,att pax kan ringa hem via sat.telefon,men vi måste skrika o repetera i en dumburk.Dessutom så är det ett rappakalja över mubai HF,Svårt att få tillstånd att byta höjd.Tekniken finns att slippa detta.och det kommer säkert ngn dag att implementeras men tills den dag så…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500