Tankning av Airbus
Hur tankar man en Airbus 320?, börjar man fylla upp center tanken eller i vilken ordning fyller man upp tankarna?
svar
Hur kan man som nicket Kurtan gå ut på ett forum skriva det han tror.
Det är ju fullständigt galet att tanka centertankarna först. Man vill att bränslet bl.a skall verka som motvikt i vingarna vi höga start vikter. Av strukturella skäl. Det finns även andra anledningar, men det är en av de.
Certmecken!
Verkar ha hänt mkt sedan du slutade inom flyget?
Läst:
Airbus 320 CIR: 2C-A
?
Om man är korkad och inte har en aning kommer man ganska långt genom att bara hålla käften.
Gammalt flygordspråk.
Vad mycket skitsnack det är här.
Vingarna först, sen centertanken, dom töms tvärtom.
Ur A320 FCOM:
——————————————————————–
REFUELING – DEFUELING
– One (two) refueling point(s) is (are) installed under the wings, enabling the aircraft to be refueled
from either the right or left ? side.
– A refuel panel is located on the fuselage side beneath the right wing, or under the right or left wing
adjacent to the refuel coupling.
A gallery connects the refuel coupling to each tank’s refuel valve.
Refueling is normally automatic, the required fuel load being set on the preselector.
Manual control is also available.
Automatic refueling starts with the outer cells. If the selected fuel load exceeds the wing tank
capacity, the center tank is simultaneously refueled.
When an outer cell is full the fuel overflows into the inner cell through a spill pipe.
Refuel valves close automatically, when the tanks contain the preselected load, or when sensors
detect a high fuel level.
The aircraft can be refueled, when only battery power is available.
The wing tanks can be refueled by gravity, through refueling points on top of the wings.
A transfer valve, between the engine feed system and the refueling gallery, allows :
– The tank pumps to transfer fuel from one tank to another.
– Defueling through the refuel coupling.
Approximate refueling time at nominal pressure is :
– 17 min for wing tanks.
– 20 min for all tanks.
——————————————————————–
Nja på boeing 738 börja man med vingarna ju.
Mkt snack härinne.
Man börjar med att tanka centertank/ar för att därmed få vikten nära centrumlinjen i flygplanet längdmässigt. Fyller man upp tankarna i vingarna får man en massa flyttande av JET A1 vid motorbortfall.
Men jag måste välja själv i vilka tankar jag skall tanka eller sköter datorn de själv efter jag ställt in mängden fuel?
Vingtankarna först.
Man väljer den totalfuel man vill ha på tankningspanelen. En dator ombord är programmerad så att för varje värde man väljer blir det en förutbestämd mängd i varje tank. Ordningsföljden är:
1. Maintankarna. Om man valt mer än vad som får plats där är nr 2. Centertanken. En del 321 har auxiliarytankar som fylls på när centertanken är full. I vissa flygplan, men inte 320 använder man fuel för att påverka center of gravity.
När det kommer tryck från tankbilen öppnar alla tankningsventilerna som ska öppna, samtidigt. Datorn stänger därefter dessa när den bränslemängd uppnåtts som motsvarar den önskade totalmängden. Ofta blir centertanken färdig sist på grund av hur rörsystemet i flygplanet är dimensionerat samt att det är den tank som har största volymen.
Tror man fyller upp den tanken som är tommast först?