Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS A330

Tråden startades av Pilot

Hej är det någon som vet om SAS tänkt i banorna att ta in A330-200 i flottan?
Varför gör man inte det är mycket bra komplement till A330-300/A340 samt en mer miljövänlig maskin på de längre distanserna än A340. Förstår att A340 gör mycket gott för SAS i form av frakt på rutterna, men tänker mig linjer som inte kan fylla A330-300/340 då är -200 perfekt

Publicerad den 2015-12-03 22:03
Skriv ett svar
Antal svar: 5

svar

MH
2015-12-04 22:19

Gör centertankar på A330-300E flygplanet för tungt?

X
2015-12-04 21:02

SAS A330-300 och A330E saknar centertankar. Det har A340-300 och A330-200.

Den högre takeoffvikten på A330E (242ton) jämfört med en A330-300 (233ton), är viktig. Men om den högre vikten utnyttjas på en A330E måste ZFW dvs lasten reduceras. Är det inte behov av hög ZFW har det ingen betydelse, dvs det beror på hur mycket frakt man behöver lasta.

A340-300 har MTOW på 275 ton, det säger en hel del…

MH
2015-12-04 18:24

Att A330-300E kan flyga längre än A330-300har väl att göra med förmågan att bära med sig mer bränsle ioch med den högre MTOW eller? Har då A340-300 ännu större förmåga att bära bränsle( större bränsletankar)? Har antalet motorer något att göra med A340-300 längre räckvidd?Hur ser bränsletankarna ut hos respektive A330-300/A330-300E/A340-300?

X
2015-12-04 11:41

En A330-300 kan flyga 10 timmar, en A330E 12. Denna har ändå begränsningar på ZFW vid de högre takeoffvikterna. Trots detta är den en mycket ekonomisk maskin eftersom totalkostnaden är bra. En A340-300 kan flyga 14 timmar med mycket stor last, knappast utan några begränsningar, så den kan klart mera än en A330E.

Om man resonerar om ekonomi måste man beakta totalkostnaden i relation till hur mycket en flygmaskin kan frakta. Där kommer en A340-300 bra ut eftersom bränslepriset sjunkit. Många flygbolag beställde nya dyra 2-miljardersflygmaskiner när bränslepriset var högt. När de sedan levereras gör man sig av med tex A340 för att den är äldre, inget konstigt med det. Man måste ju flyga med de nya maskinerna man beställt.

Visst är det bra att de nya drar mindre bränsle. Men de skall finansieras och vissa bolag får betala dyr ränta. Det kanske flygbolagen inte nämner. Däremot kör de propagande för massorna, men det är något annat.

MH
2015-12-04 00:32

A330-200 har en riktigt bra räckvidd men flygplanet är nog för litet för SAS.Nu när A330-300E kommit på banan med en 242ton version kan SAS flyga exempelvis Arlanda-LosAmgeles och Arlanda-HongKong med denna med absolut full last och klara sträckan, det går inte med dom äldre A330-300 utan att man får dra ner på paxantalet. Nu försvinner A330-200och 300 till neoversionerna A330-800 och 900 som har ytterligare bättre prestanda.SAS satsar på A350-900 vilket är helt rätt men jag tycker att A330-900 är självklar att titta på nu när typen når överallt dit SAS A340-300 flyger idag. En mix av A350-900 och A330-900 tillsammans med dom A330-300E som finns idag är optimal. A340-300 och dom äldre A330-300 bör fasas ut

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500