SAS Göteborg – Stansted läggs ner
Jaha, då höll det inte längre!
svar
Jag är ett levande bevis på att SAS flugit JFK – GOT – ARN med B747.
Har flugit denna sträcka med SAS.
Kan inte komma på någon rutt där SAS skulle vara ett alternativ från Landvetter. Tidigare var de faktiskt bästa alternativet till Heathrow men nu har det få bli BA senaste gångerna. Inte heller inrikes är de förstahandsalternativet någonstans, blir ju Malmö Aviation till Stockholm osv.
Skriver man “SAS har aldrig varit ngt för Göteborg” får man räkna med motkommentar.
JFK-GOT-ARN har aldrig existerat.
GOT-BGO-JFK v.v däremot tex.
Varför då stort väsen av detta? Vi klarar oss utan Sas. Fnns ju både Airfrance, Brussel airlines med flera dagliga till både Paris och Brussel. Brusselairlines har nu också uppgraderat till a319 på alla flighter till Göteborg. Bättre att dessa får bra beläggning istället.
Sas 747 rutt till New york är väl preskiberat vid det här laget. Tiderna har liksom ändrat sig sedan 1979 eller när det nu var. Arlanda hade väl inte så mycket annat att skryta med heller på den tiden.
Förstår inte varför du drar upp detta helt plötsligt.
For å være elak, sv pf og andre innsendere skriver i tråder på dette forum at andre bolag driver “russinplocking” i konkurransen med SAS.
Jeg har ikke helt forstått dette begrep, og det kunne, i annen sammenheng ha vært greit med en redegjørlse hvilke ruter/destinasjoner SAS åpenbart holder oppe sannsynligvis med å fly med tap.
Når samme SAS ikke klarer å holde ruter gående fra Sveriges nest største stad gående undrer jeg hvor disse “anti-russin rutene” er ?
Jeg har imidlertid stor forståelse for SAS’s gjøremåte, dvs å selge slottene på LHR til en meget god pris. Jeg antar at SVG-ruten blir neste, eller at SAS beholder slotten som blir tildelt en annen skandinavisk destinasjon, BLL t.eks.
Kurt, SAS har visst nyttjat Göteborg för direktlinjer. Göteborg har haft många chanser.
När SAS opererade B747 flögs en linje JFK – GOT – ARN. Men som många redan sagt, underlaget är för litet. I takt med att det blir fler operatörer kommer fler linjer att läggas ner även av andra flygbolag.
För mycket konkurrens urholkar underlaget ett mycket känt faktum.
Det är tråkigt att vi lägger ned linjerna så klart men det handlar ju om att vi helt enkelt inte får bärrighet i dom. Det är inte tillräckligt med folk som vill flyga till och från dessa destinationer. Att sälja två slottar kan också tyckas fel, men som känt så fick vi nästan 700miljoner för dem. Att sen välja från vilken skandinavisk destination som avgångarna skulle läggas ner så föll det på Göteborg, då det är extremt hård konkurrens där man inte tjänar några pengar. Man får då se det på följande sett. Under hur många år måste vi flyga fulla hus mellan Göteborg och London, en som sagt hårt konkurrensutsatt linje med ytterst små marginaler, för att tjäna in 700 miljoner kronor??
Flyglinjer och ett bra utbud är inte välgörenhet, det är business och ska göras med vinst.
Jag kan dra en hel uppsats mot ditt argument. Men jag kan sammanfatta det hela: Det är SAS fel.
Göteborg är definitivt inte för litet för direktlinjer. Men SAS klarar inte av konkurensen då linjerna de lägger ner redan finns som direktlinjer och har fler frekvenser än SAS. Jag har aldrig riktigt förstått mig på SAS strategi varför man överhuvudtaget startade Paris Bryssel och Stansted. Ej heller varför man sålde LHR slotarna (ren ekonomisk desperation). Man behövde inte vara ett geni för att förstå att dom skulle läggas ner inom ett år. SAS har aldrig varit ngt för Göteborg egentligen, då deras modell alltid varig att slussa pax via Cph för utrikes och Arn för inrikes. SAS har också fortfarande en för hög kostnadsmodell för att få lönsamhet på en sekundär flygplats utan transfer som tex. Landvetter.
Arlanda och Cph har större potential just därför att SAS har transfer pax.
Wizz och Ryanair är bolag som säkert skulle kunna få bättre lönsamhet i konkurerande linjer utifrån Göteborg just för att deras kostnadsmodell är mycket lägre än SAS.
Lgw är den värsta flygplatsen i London. Först och främst har den 1 bana vilket betyder att när Detroit högtrafik på mitten av dagen behöver man stå uppemot 20 min innan man lyfter i kö. Taxi till centrala London kostar 80 pund ibland 100 pund på kvällen men det värsta är att det tar uppemot 2 timmar att ta sig till centrala London då det är trafik. Tåg går men det tar 40 min och det kostar 18 pund Noel väg per person. Det finns även bussar som går som är lite billigare om man då köper biljetterna i god tid online men restiden är 3 timmar då de stannar på massa hållplatser
Detta bevisar att GOT är för litet för direktlinjer så ni kan sluta tjata efter nya linjer nu.
Nu lägger SAS ned Bryssel och Paris från GOT också.
Blir CPH enda utrikeslinjen från Landvetter för SAS nu?0
Från början verkar tanken ha varit att ta ett sommaruppehåll då det är högsäsong men nu verkar det som att SAS utökar uppehållet till ett permanent stopp.
Göteborg – Stansted läggs ner tidigare än beräknat. Redan i slutet av februari går sista planet.
Dessutom lägger SAS ner linjerna från Göteborg till Bryssel samt Paris i slutet av februari.
Ja jo men de gjorde miljardvinst senaste kvartalet iaf
Man kan ju undra över SAS strategi, när de öppnar nya linjer.
Någon som varit på Stansted senaste året? Nätverksbolagen är helt borta, charterbolagen i princip borta. Kvar är några fraktbolag (Qatar, Martinair, Luxair bl.a.), en handfull inrikesflygningar med mycket små propellerplan, några få eller enstaka avgångar med Eurowings och Germanwings. Det som finns kvar är 70-80% Ryanair och 10-20% Easyjet. Och så SAS till Göteborg…..
Kanske ligger det helt fel, men transportmöjligheterna kompenserar läget, tycker jag. Dessutom så ligger LGW ännu värre geografiskt sett.
Har aldrig varit på Stansted men det ligger ju geografiskt helt fel så det har aldrig varit ett alternativ att ens fundera på.