Aldrig SAS igen
SAS piloters strejk gjorde att jag och många andra missade världens största försvarsmässa, EUROSATORY, i Paris.
Hur många som missar EM i fotboll är massor, ja tusentals som fick sina drömmar krossade.
Tusentals förhoppningsfulla charterresenärer missade sina väl planerade semesterresor.
Vad ska man säga?
För min del, aldrig mer SAS. Jag måste ha ett flygbolag som man kan lita på. I fortsättningen blir det inom Europa – RYANAIR. Inom Sverige – NORVEGIAN.
Världen övrigt – KLM och Lufthansa.
Skitdåligt av SAS piloter att ställa så höga krav på ett konkursfärdigt flygbolag som just SAS…
svar
Hörru NotSAS ansträng din kreativitet och skaffa dig ett annat nick, den riktige NotSAS hyser man respekt för.
Varför booka SAS?, höga priser, låg service, gamla plan uten wifi
Jag skyr hög cost bolag som pästen.
Det är tyvärr för många tecken för att kopiera in i ett inlägg här på forumet. Men det finns en benchmark som är gjord mot över 20 bolag i Europa (inkluderat många low cost carriers), vad gäller livslön, tjänstgöring etc etc. Den är baserad på senaste avtalen som finns hos alla bolagen.
Och om du bara skulle sluta läsa skräpmedia och köpa allt rakt upp och ner för att en journalist skrivit och säger så, så finns det hyfsat tillförlitliga uppgifter på tex. pilotjobsnetwork.com. Om man nu orkar sammanställa och räkna lite själv där så kan du relativt snabbt konstatera att var och vartannat bolag du kollar upp där har bättre villkor än SAS.
Så åter igen, att SAS piloter kostar runt 6% av intäkterna är kanske inte det stora problemet på kostnadssidan. Det finns de andra 94%. Men istället fokuserar man och jagar piloterna för deras villkor för att subventionera övriga kostnader i företaget. Om piloterna så flög gratis på SAS så finns 94% kostnader kvar!
Wake up!!
Man ska inte skylta med sina villkor, men dev TCS och TUI har det väldigt gött. De som är i branschen vet det, ni andra behöver inte veta det.
Flyger aldrig SAS, nästan bara Norwegian.
@notSAS Dina inlägg är riktigt underhållande, om man tror du är ett troll. Jag vet dock inte vad jag ska tro, ifall du verkligen är av dessa uppfattningar blir jag dock frustrerad.
Man ska ju inte mata trollen men kan inte motstå, det är ju så enkelt att skjuta hål på dina argument.
Som andra redan nämnt är dina val av flygbolag inte så genomtänkta, piloterna på alla utom ett av bolagen tjänar piloterna långt mer, upp till dubbelt så mycket redan i ingångslön till slutlön och det har inte hindrat de bolagen från att strejka när deras avtal ska försämras eller inte utvecklas i takt med resten av marknaderna. Du får helt enkelt acceptera att piloter är en högavlönad grupp och de innebär på intet sätt att de har förlorat rätten att strejka för att försvara sina avtal. Tycker man det är man antingen förmodligen kommunist eller har otur när man tänker.
Flyg du med Ryanair, det mest bespottade av alla flygbolag i Europa om inte i hela världen. Framförallt beroende på hur passagerare blir behandlade vid förseningar, inställningar eller andra störningar men också för hur de behandlar sin personal. Personalpolitiken i Ryanair behöver vi inte diskutera men tror inte så många skulle acceptera att vara anställda under liknande förhållanden i en annan bransch i Sverige. Flyger du med Ryanair tycker du alltså det är helt ok att anställda blir utnyttjade av ett bolag som tjänar otroliga pengar, inte på dig för du betalar 39.50 för en tor till Spanien, utanpå sin personal.
Har du källor på allt det så fram med det annarst schhhhhh….
Måste bara svara på dina inlägg…..Vissa saker har du rätt i, ja piloterna vill ha ersättning för de arbetskläder de behöver använda, såsom uniformsskor och solglasögon (solen skiner väldigt starkt inne i cockpit=en hälsorisk med UV strålning osv) så det argumentet från din sida håller inte. Sen är det så att de ville ha en gemensam lönelista både för gamla och nya piloter.
Den här strejken handlade även om så mycket mer än att få resa i business, det handlar om att piloterna måste sätta ner foten och säga att det räcker nu. Du pratar om Ryanair och fattar du egentligen varför de aldrig har strejker eller varför de gjort sådan succé?
Jo, för att människor som du gärna vill flyga för en hundralapp jorden runt. Miljömässigt, arbetsvillkors mässigt är inte det hållbart i längden, det förstår du väl. Jag hoppas verkligen att det blir dyrt att flyga igen, och funderar samtidigt på om inte du ska överväga långfärdsbuss istället?
Jag rekommenderar dig även att ta en titt på detta;
Så här går det när man läser mycket media. Det är ju så mycket som är så otroligt sant…
ED,
Det som är sant är att SAS-piloter tillhör bottenskrapet i Europa. Sverige är väl högst ointressant att jämföra, men gör det då med TUI och T.Cook, där villkoren är långt bättre än hos SAS.
Absolut, men var en mycket oklar slutkläm… Är ju öht inte knutet till något jag sagt. Svar på din fråga nej, är resenär. Skyr lågprisbolag som pesten, däremot har jag exakt 68 SAS flighter senaste 12mån.
ED, jobbar du för lågprisbolagen ? Jag jobbar i branchen o vet en hel del vad som sägs bakom kulisserna om bl.a Norwegian o Ryan. Slut på diskussion.
Absolut, skrev också slutar på 90+. 28′ (påstås på andra håll att den är 32′) är ingen dålig ingångslön, kommer inte ihåg vad det stod men har för mig att det tog ca 15 år för att hamna runt 55′. Ingen dålig lön oavsett yrke. På ett annat forum skrev en pilot att han slutade på 196′.
Jag säger ingenting om bra löner till kvalificerade yrken men det är att det skall gå till strejk och att man hävdar att man tillhör bottenskrapet på svenska arbetsmarknaden. Ta en titt på länken så får man lite perspektiv.
http://www.scb.se/sv_/hitta-statistik/artiklar/medellonen-hogre-an-medianlonen-i-manga-yrken/
Lufthansas piloter strejkar ju aldrig…. eller?!!
Ed snälla, dom som varit i bolaget sen dom var 20 och är 50, 60 har 90+, det är ingen som skriver i nån tidning att en styrman tjänar som vilken Svensson som helst, 28000?
Haha, bra val med Lufthansa… Air France/KLM har ju haft sina problem de med (AF framförallt som är värst alla kategorier) och som sagt Norwegian hade ju 10 dagar förra året. Ursäktar inte piloterna som inte är annat än bortskämda snorungar. Struntar fullständigt i deras löneutveckling senaste åren. Spelar mindre/ingen roll när man varit absurt överbetalda i årtionden, inte mer än rätt att det justeras. Eviga tjafset om ansvar, absolut sant men de har ju också bra betalt så vad är problemet? Hur många yrken slutar på 90’+??? Detta har de ju själva bekräftat.
Norwegian har ca 300 thai på 5500 flygande. De började flyga för tre år sedan, sedan har ingen mer thai börjat. Man har enbart anställt amerikaner på de amerikanska baserna och européer till London. Kan du utveckla din tankevurpa lite mer utförligt eller ska du slänga dig i väggen på en gång?
Får börja med att tacka för ett gott skratt notsas..
Såhär.. Jag tycker du ska sluta läsa Aftonbladet, och sen sätta dig in i branschen. Iallafall läsa på ORDENKLIGT varför dom strejkar. Grymt av SAS piluttarna att sätta ner foten.
@ Bob,
Försök att tänka dig in i vad 100.000 passagerare tänker om SAS just nu.
Kunderna/passagerarna skiter fullständigt i om genomsnittslönen för SAS piloter är 70.000 eller 80.000 per månad.
Det väsentligaste för kunderna är att komma iväg på bokat plan.
Med Ryanair kommer man alltid iväg och kommer fram mycket punktligt. Utan att bekymra sig för strejker som strandar kunderna.
I sådana fall kanske det är läge att stödja bolaget istället för att sänka det……..