Seoul – Vem blir först?
Det har skrivits, snackats mycket om att ICN skulle vara nästa destination från Skandinavien för SK.
Men vad tror ni? Kan Asiana eller Korean hinna före?
Korean kör ju redan frakt till iaf ARN och OSL, dålig koll om de även kör CPH?
Isåfall borde ju inte steget till att köra pax vara för långt.
Jag tror att efterfrågan finns för OSL, CPH samt ARN från/till Sydkorea, kanske till och med två st skulle klara av det?
svar
Läckis: Eftersom Rysslands luftrum är stängt för både europeiska och sydkoreanska bolag lär Skandinavien inte vara prioriterat för en ny sådan linje innan man kan flyga över Sibirien igen.
Nu väcker jag en väldigt gammal tråd till liv.. Mig veterligen kom det aldrig någon ny direktlinje till Norden från Seoul/ICN. Det närmaste som finns idag är direktlinje via Finnair i Helsingfors.
Är det någon som har tankar om var eller när detta kan komma? Undrar om Köpenhamn eller Arlanda får direktlinje, om ens någon flygplats får det de kommande åren.
Är trött på att vänta 4-8 timmar på Amsterdams flygplats innan byte till flyget till Sydkorea.
Man behöver inte åka till Prag. Finnair flyger till Seoul från Helsingfors.
Ytterligare info om Czech Airlines och Korean Air är att Korean Air äger en minoritetspost direkt i bolaget och sedan en minoritetspost i ett annat tjeckiskt flygbolag som i sin tur äger ytterligare en del av Czech Airlines, så i slutändan har Korean Air majoritetsägande i Czech Airlines. Mycket riktigt fungerar PRG sedan som deras hub i Europa.
Ja, det stänmer.
Linjen är dock ett samarbete med Korean.
Kärran är också leasad från Korean.
Tror de kör 3/4 dagar var per vecka PRG-ICN.
Czech fungerar som jun för vidare transfer i Europa för koreanerna och ICN fungerar likaså för tjeckerna.
De har vore share på många destinationer från båda flygplatserna.
Personligen så känns det rimligast om Korean. Lur först om inte SK.
Trots att Asiana är starpartner, de har ju faktiskt inte satsat särskilt mycket i Europa.
Det som talar för Asiana är just att de är med i Star Alliance och skulle kunna använda enskandinsvisk destination för transfer vidare.
Nog borde det finnas underlag även på ARN. Tex så flyger Czech Airlines på ICN med en A333 och i Prag kryllar det av asiater…