Förstahandsvalet bland bolag för piloter?
Mycket skriverier om dåliga arbetsförhållanden mm i branschen, med all rätt, men vilket bolag hade varit ert förstahandsval om man kunde välja fritt bland bolag med bas i Skandinavien?
svar
Är själv pilot på turboprop i utomlands men drömmer om att komma hem till Skandinavien pga allt pendlande…
Som ni anger nedan så är ju Widerö ett bolag många drömmer om. Har ni koll på lönestegen och är det fortfarande så att man jobbar 7 på 7 av?
När man skaffat familj är såklart inte lönekuvertet det viktigaste utan lön kontra ledig tid. Där känns väl widerö som vinnaren i europa? Om man inte jobbar på ambulansflyg eller kustbevakningsflyg där jag hört man också har bra schema… men där känns omöjligt att få jobb.
Med vänlig hälsning
Tippar på att SAS trilla ner några pinnhål nu?
Den går bra i Skandinavien, men kämpar på öarna. Skandi produktionen är dyrare så tippar på sikt att det blir brittiska villkor då tyglarna hålls allt hårdare där besluten tas.
DC10.
Charten i sig kommer inte dö, utan pilotvillkoren. De sitter på gamla SAS kontrakt och tjänar grova pengar. Samtidigt försöker Norwegian mfl sälja billiga stolar till charterbolagen. Varför ska då charten ha sina dyra egna bolag när de kab köpa billig produktion externt?
TUIfly Nordic går inte bra, TUI Tyskland vet jag går dåligt också. Thomson går däremot väldigt bra. Vet inte hur det är för TC. Personligen tror jag att shorthaul kommer få det tuffare och tuffare. Men long haul kommer nog finnas kvar inom överskådlig framtid.
@Pilot Varför tror du att TUI och TC inte kommer att finnas kvar om några år?
Flera har dödförklarat chartern i många år, fast att den går bättre än någonsin.
1. Thomas Cook är nog bäst med tanke på löneläget och arbetsförhållanden!
2. Vill du vara i Skandinavien med en framtid så är det nog Norwegian som gäller.
3. Emirates, flydubai, quatar
4. Kina om pengar är allt – och man inte har familj och vänner som man lider av att vara borta från..
Är högsta prioriteringen att bli kapten snabbtpå Norwegian får man acceptera en utländsk bas. Då sitter man i vänstersätet efter 5 år med 90 000 i månaden. Har man Arlanda som högsta prioritet blir det högersäte en längre tid, kanske 20 år från den dagen man blir anställd i NAI? Beror såklart mycket på hur mycket de expanderar på Arlanda samt om de öppnar Göteborgsbas eller ej. Men har man jobbat i 8-10 år på bolaget tjänar man ungefär 70 000 i månaden som styrman på ARN så man lever nog ganska gott ändå.
Emirates
Qatar
BA
Saudi
LH
SAS
…
Tui och Thomas Cook har bäst avtal och roligast stopp på varma destinationer mm.
Dock tror jag inte de kommer finnas kvar om några år.
Som ung pilot hade jag valt SAS. Fast anställning i Skandinavien, möjlighet till Long-haul och troligen snabbast till att bli Kapten.
Norwegians ARN bas är troligen helt död och all expansion sker på utländska baser, blir nog väldigt lång tid för att bli kapten på ARN om man börjar idag.
Sen om man jobbat på Norwegian några år är det inte värt att börja på SAS och vice versa. Så det är olika för alla.
När du säger NAI med bas ARN är det på kontrakt (dvs egenföretagare) eller riktiga villkor?
1. Norwegian
2. SAS
3. Thomas Cook
4. TUI
Charterbolagen har generellt de bästa avtalen men flygningen är enformigare plus att jag är
Osäker på hur länge de kommer överleva.
@pilot: Varför Norwegian nr.1 före SAS: De på Norwegian som är baserade i Skandinavien har bättre lön och avtal än SAS, plus att SAS är mer instabilt.
Har bas i Sverige och tycker jag har bra vilkor/lön i svenska mått och skulle inte byta ut det mot något i Asien/Dubai men om man gillar att jobba väldigt mycket och pengar är viktigt så är de väll bättre.
Om mindre än ett år är ARN en NAI bas och antalet maskiner kan snart vara det dubbla. Redan till sommarn kommer flera maskiner. Summa sumarum är att chansen för ARN bas är ganska stor.
Kustbevakningen
Försvarsmakten för att flyga 39an, Gulfstream eller Helikopter.
Utöver dessa skulle jag i dagsläget inte flytta tillbaka till Skandinavien för mestadels pga de dåliga villkoren.
-Svenska charterbolagen anses oftast som bäst/roligast arbetsgivare.
-SAS
-Cimber/Cityjet
-BRA
– Norwegian som nyanställd har man oftast inte bas i Skandinavien eller någonsin kommer få. Men om man leker med tanken med Skandinavisk bas som pilot så har det nog ett hyffsat trevligt jobb. Att någon skulle sätta det 1a på sin lista är nog anledningen att någon som jobbar där själv vill hylla det som det bästa.
– Amapola, West Air
– Osäkra kort är nog Primera / Flybe men säkert ok.
– Nextjet
SAS
NAS
TUI
TCAS
BRA (Avro)
Cimber / Cityjet
Flybe
Novair
TUI
Thomas Cook
SAS
Norwegian
BRA Aviation
1 TUi
2 Thomas Cook
3 Norwegian
4 SAS
5 Cimber
6 Primera
7 Widerö
8 BRA
9 Ryanair
10 Nextjet