SAS utflaggning
SAS har i dagarna skickat ut en undersökning till sina medarbetare om att få gå i förtidspension samt andra alternativ som få tjästtledigt och jobba för deras samarbetspartners ex. Hainan i Kina mfl.
De har även sagt att de kommer hyra in andra bolag under nya callsign dvs inte SK viket gör att de inte berörs av ingångna kollektivavtal.
Det känns som det här är slutet för SAS som det har varit och nya SAS skymtar dagen som LCC….
svar
Hög pris och låg service-bolaget, startar regelshopping och social dumping.
Någon som VET vad en biljett verkligen kostade Arn-JFK med SAS på 80-talet.
Eller för den slags skull till t.ex LHR eller CPH?
Priset på 8-10 000 till NY under 80-talet är ren lögn. Även på 80-talet kryllade det av lågprisbiljetter. Det krävdes dock kreativa resebyråmänniskor. Ett exempel var Tower Air som flög just från Arlanda och Köpenhamn till JFK t&r för under 2000 kr. Både bagage och mat ingick.
80-talet ARN-JFK
F-C:ca 35-40000
B-C:ca 20-25000
M-C:ca 8-10000
Vad kostade de då Henry?
En biljett ARN-CPH kostade INTE 5000 kr i början av 80-talet.
Eller till NYC upp till 100.000 kr. LÖGN. Jag arbetade på resebyrå
och skrev ut 1000-tals biljetter under åren så jag vet…
KomplIterar?
Jag repeterar…och kompliterar INGET HAR skickats med post eller digitalt så sluta skriva det som inte är sant.
@Marcus: Nja, nu för tiden skickas inte saker hem utan att man brukar får saker via mail, men jag vet att det kan vara svårt för de äldre…
Sen så var det som du borde veta en undersökning om vilka som kan tänka sig de olika alternativen…
Ps. En förfrågan var även ifall styrmän kan tänka sig att söka Kaptens tjänster hos samarbets bolagen och isf erbjuds uppgradering + LT hos SAS för att sedan få tjänstledigt(4 år) för att sedan flyga som kapten i det “nya” bolaget…
Hej
Jobbar själv på SAS och inget har skickats hem angående förtidspension eller deltid så innan du skriver tycker jag att du kollar upp om det du säger stämmer.
Sv Det var inte bättre förr , jeg begyndte også på 80 tallet og de priser du nævner er jo helt hen i vejret. En C til NYC kostede som nogenlunde det samme som idag krone for krone og en LHR 5.500kr og 1500kr i turist. Og nej vi vil ikke have de priser igen men måske noget i stil med at en ROM rejse trods alt er lidt dyrere end et par jeans.
Kommer ihåg när jag började på SAS på 80 talet då kunde en ARN- CPH kosta över 5000 kr och skulle man till Tyskland så fick man punga ut med 20000 kr och skulle man över Atlanten så var det uppåt 100 K kr i Business. Klart det gick att hitta billigare biljetter men dessa priser var ganska normala. Nästan bara affärsfolk och bättre bemedlade människor på flygen + en massa ID pax, vanliga människor var förpassade till charter. Servicen var tipptopp i alla led och glamouren fanns där men är det dit vi vill tillbaka vem är villig att betala dom priserna nu och vad skulle det innebära för jobben i flygbranchen. Behöver inte vara Einstein för att räkna ut konsekvenserna, detta forum skulle svämmas över av bittra arbetslösa piloter som unisont snyftade vi vill ha LCC tillbaka.
Man kan ju undra över varför SAS inte kan konkurrera med sitt kvalitets koncept gentemot LCC konceptet. Det räcker inte med att bara säga att det är snåla resenärer som reser med LCC. Varför köper många på t.ex Elgiganten, istället för den lilla radiobutiken (som knappast existerar längre)? Är alla människor snåla för att de vill handla/resa kostnadseffektiv/billigt. Flygbranschen behöver konkurrens, eller vill vi tillbaka till då endast de privilegerade kunde flyga?
Sv@pierre , hmm jeg nävnte ikke norwegian med navn men du fölte dig truffet ? Men JA de andre startede udviklingen med FR som den förende , faktisk er Easy ikke så slemme og har ordnede forhold for de ansatte.
Nätmobbing? Du burde lese ditt eget innlegg før du trykker på “send”! Ingen andre innlegg i den kategorien her, sett bort fra ph da som gjentar seg selv, slik vi er vant til her på torget.
Du skyller på Norwegian. Vad Ryanair och Easy Jet? De var före Norwegian!
Vad bra då. Bort med SAS så blir allting frid och fröjd och norwegiankramarna blir lyckliga och slutar nätmobba och vi får alla vänja oss vid lågprisstandard, men det är det ju värt bara SAS försvinner. Norwegian kommer nog att ta sitt ansvar i fortsättningen framöver och försvinna från svarta listorna och vi resenärer kommer att bli kompenserade för problem, fast det kommer nog inte uppstå några eftersom norwegian är bäst på allting.
Och skulle det ändå inte bli bra med norwegian så har de ju åtminstone fungerande wi-fi ombord, glöm inte det.
Sv Jan , du har helt ret og jeg er ret skuffet over det er kommet dertil men vi ved da hvem vi skal takke for dette. Men jeg kommenterede mest på selve effekten over for pax og hvad det egentlig er for et koncept de oplever.
Det heter, regel-shopping och social dumping….
På ARN får pax själva anmäla sitt bagage borta då luckan är stängd. Sämre än Menzies, setta är bara ett exempel på vad man får för service i star aliance. SAS kan aldrig bli en LCC då,de inte klara av att sänka kostnaderna. Snart är SAS AC (another carrier) då de hyr in all produktion. Dags för lille Pierre att öva på sin kinesiska?