Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Hur kommer Airbus att göra med motorbytet på A380 och de andra skadorna som uppkom över atlanten när de fick avbryta flighten och landa på Goose Bay.
Kan dom laga den där och flyga dit tekniker och i så fall får det väl bli utomhus i isande kyla för hangarer i rätt storlek finns väl inte?
Eller blir det en “provisorisk” lagning och flyga hem med 3 motorer om dom nu får göra så?
Hur lång tid kan det ta och reparera denna skada?
Någon här som vet ?
svar
Roligt att den är påväg hem och snart i trafik, inte en dag för sent, men säkerheten ska alltid gå först, det är huvudsaken.
@Daniel A Nu kanske du har lärt dig att det finns inga “quick fix” inom flight safety.
@PEJ Det var precis det som omnämdes i mitt inlägg………
Enligt Flightradar24 så flögs F-HPJE hem från YYR till CDG, igår, den 06DEC. Landade på CDG klockan 10:09 PM efter en flygtid på 04:53.
Angående quick fix A380
07 DECEMBER, 2017 SOURCE: FLIGHT DASHBOARD BY: DAVID KAMINSKI-MORROW LONDON
Air France has retrieved the Airbus A380 stranded in Canada, flying it back to Paris, but the aircraft will not be returned to service for several weeks.
The aircraft (F-HPJE) had been parked in Goose Bay since 30 September after it diverted following uncontained failure of one of its Engine Alliance GP7200 powerplants.
Air France tells FlightGlobal that its own crew, rather than Airbus personnel, flew the aircraft back to Paris Charles de Gaulle on 6 December. It landed around 22:00.
The aircraft has been taken to the H6 hangar at the airport, a facility which was specifically designed for A380 maintenance.
Air France says the aircraft will undergo checks for “a few weeks” before it is returned to scheduled service.
The A380 suffered failure of its starboard outboard engine during a flight to Los Angeles.
Its engine was subsequently replaced in Goose Bay, having been transported by an Antonov An-124, and the A380 departed Canada with all four powerplants functioning.
Air France says the detached engine has been shipped to the UK for further analysis to determine the nature and cause of the failure, which included the loss of its fan disk.
Motor monteras på i detta nu och flygs sedan hem med tre igång.
Angående quick fix A380.
http://atwonline.com/engines/air-france-plans-return-engine-failure-a380-goose-bay
Att en tom A380 kan starta och flyga med 3 motorer vet jag att det inte är några probelm, men om en en motor eller stora delar av motorngondolen saknas är en helt annan sak, och kräver troligen ett antal godkännande från både tillverkare och myndigheter.
Vi skulle ferryflyga ett flygplan med ställen nere, vilket inte är några problem förutom att div extra saker måste kollas och utföras samt restriktioner gällande fart och höjd mm, men sedan uppdagades att vinskulle låtavsatliga landinggear doors vara öppna då blev operationen plötsligt mycket mer komplex. Det tog 24 timmar extra att få,fram godkännande från div myndigheter och tillverkare innan vi kunde lyfta, så jag förstår att denna ferryflygnkng med A380 är ytterst komplex, om inte annat så när det gäller alla tillstånd.
Vad tjafsar ni om, verkar ju vara klart att den får flyga hem nu. Är väl det enda som räknas. Tekniker är vi nog ingen av oss, de flyger hem på tre motorer samt en “dummy”, så ni har alla lite rätt!
Till Daniel A Läs och begrunda:
https://www.wired.com/story/how-air-france-will-rescue-its-a380-with-a-shattered-engine/
Är det någon som sagt att du hade fel? Bortsett från Daniel A.
Det finns inga uppgifter någonstans, om att A380 är designad för att kunna flyga med endast tre (3) motorgondoler. Vingbelastningen och aerodynamiken är beräknad med att alla är på plats. Det verkar att vara lättare för noviser att tro/förstå
komplexiteten omkring flyg.
Jag hade rätt:
The FAA issued an emergency airworthiness directive (AD) prompted by the recent an uncontained engine failure that occurred on Air France Airbus A380 powered by
Engine Alliance (EA) GP7270 turbofan engines.
On September 30, Air France flight 66 suffered an uncontained failure of the no.4 engine while en route over Greenland. The entire fan and engine air inlet cowling broke away. This prompted the crew to divert to Goose Bay, Canada.
The FAA reported in their AD that the failure occurred on an Engine Alliance GP7270 turbofan engine that had 3,527 cycles since new, which
is a relatively high cycle engine.
The AD requires a one-time visual inspection of the GP7200 series engine fan hub, with the compliance time based on the number of accumulated flight cycles, and removal of the fan hub if
damage or defects are found that are outside of serviceable limits. These interim actions are intended to prevent failure of the fan hub, which could lead to an uncontained release of the fan hub, damage to the engine, and damage to the airplane.
The GP7200 series engine is in use by A380-861 aircraft of Air France, Etihad Airways, Korean Air, and Qatar Airways, as well as 90 of the 142 A380s ordered by Emirates.
•FAA EAD
•ASN Accident Information Air France flight AF66
Självfallet, går att läsa allt on både goose bay men även A380 på http://www.airbus.com
Tydligt ni inte jobbar inom flyg, när man spenderat år i branschen har man lite lättare att förstå sånt här!
Kan du ange källa till ditt senaste “påstående”?
Varför ska jag bekräfta nåt som redan är korrekt?!?! Flyga med tre gondoler är A380 konstruerad för så inga problem!
A380 engine inquiry wrestles with transport logistics
12 OCTOBER, 2017 SOURCE: FLIGHT DASHBOARD BY: DAVID KAMINSKI-MORROW LONDON
Investigators are to put a damaged Air France Airbus A380 engine into storage in Canada, to protect it, while arrangement are made to transport the powerplant for analysis.
The Engine Alliance GP7200 engine was involved in a serious failure, including the loss of its entire fan disk and inlet, as the aircraft cruised over Greenland on 30 September. It diverted to Goose Bay in Canada.
French investigation authority BEA says the engine will be transported to a General Electric facility at Cardiff in the UK, where inspectors will be able to analyse the mechanism.
Specialists are also determining the best method of flying the aircraft to a European location in order that it can undergo repair and be returned to Air France service.
BEA says the “logistical complexity” of these measures means they are likely to take “several weeks”. Airbus and Air France are working to protect the powerplant so that its condition can be preserved for examination.
Investigators are still searching regions of Greenland to locate components shed from the damaged engine.
Förmodligen är det Daniel själv som skriver inlägget.
Men man vet ännu inte hur det ska gå till. Planet är inte designat för att flyga med en motor som fysiskt inte är på plats.
Fast om de följer Daniel A’s råd så är det väl inga problem med det.
Hoppas att Daniel A inte arbetar inom “flight safety”, eller flygbranschen över huvud taget!
Grattis till Daniel A då man flyger hem den till Paris med tre motorer.
I følge AVHerald, skal den skadde motor tas av flyet og sendes med skip til Cardiff. Man vurderer således muligheten til å ferryfly tilbake til Paris A-380’en. Nevnte nettsted skriver at det ennå kan ta uker før dette skjer.