Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arlanda som att skapa vinter i Sahara

Tråden startades av Tvärtom

Varför kan man inte acceptera naturlagarna?

Arlanda duger som det är, du börjar inte med A380 till Visby för att bevisa något!

https://www.di.se/nyheter/sa-ska-arlanda-vaxa-om-kastrup/

Publicerad den 2018-03-05 22:06
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

sv Diavel
2018-03-07 16:59

Tänk ett varv till om möjligt.

Egon
2018-03-07 09:44

@Diavel, vad är det du tar så personligt? Vad är du rädd för? Ingen ska tvinga dig att resa via Arlanda utan du kommer fortsätta kunna resa ut från Kastrup. Men precis som du känner för att mellanlanda i Stockholm känner vi för att mellanlanda i Köpenhamn. Framtiden handlar helt enkelt om att flyga direkt. Det är därför transfertrafiken genomgår en förvandling i Köpenhamn. Personligen struntar jag i vilken flygplats som är ”störst”, utan bryr mig främst om att komma fram smidigt och snabbt.

Sedan undrar jag hur trådskaparen tänker kring naturlagar? Är det verkligen orimligt av ett företag som driver en flygplats att ha ambitioner? Ska vi alla alltid acceptera ”naturlagar” och inte ens försöka? Det är knappast hur en entreprenör tänker…

Bertil
2018-03-07 09:33

Köpenhamn är iofs en väldigt trevlig stad och antalet turister är nog lika många.
Att Stockholm ha fler gästnätter beror nog enbart på att industrin är mycket större.
Besök hos regionala huvudkontor, affärsdelegationer, mässor mm.

PaulD
2018-03-06 22:27

Så rätt DC10!

Diavel…fattar du inte? ARN eller OSL behöver inte vinna nya pax, de behöver bara flyga dem direkt.

Dessutom, 2015 hade Köpenhamn 7.2 miljoner gästnätter. 2017 hade Stockholm 14 miljoner. Jag vet, olika år men så det går nog att hacka upp Köpenhamn lite men inte SÅ mycket. Stockholm besöker man, Köpenhamn passerar man (förutom några öldrickande turister i Nyhamn).

DC-10
2018-03-06 19:03

@Diavel Det räcker nu med alla dina otidigheter. Ingen lyssnar på dig, så länge som du bara låter som en bitter skåning! Dessutom är väl CPH hotat som nordens största
“transferflygplats”. Transfer pax från Norge och Sverige räknar CPH två gånger.
Först ankomsten, för att sedan ungefär en timme senare även räkna avgående.
Ingen av de paxen vill flyga via nordens strejknäste.
Så lägg ner!!
PS. Som någon tidigare sa: aktivera rättstavningsprogrammet på den enhet du använder.DS

Diavel
2018-03-06 18:20

@RE Diavel
Jasså, och vartifrån ska alla pax som ska göra att missfostret ARN ska bli störst i Norden komma ifrån?
Det är väl klart som f-n att ingen från andra flygplatser i Europa vill resa upp i skogen för att resa vidare. Flertalet från södra Sverige kommer att forsätta resa från Kastrup, det finns inte någon bra anledning att resa via Arlanda. Därmed återstår bara Sveriges Norra halva och kanske lite folk från Finland och Baltikum. Räcker inte på långa vägar. Nordens tråkigaste huvudstad är inte världens centrum.

IDA
2018-03-06 17:20

Emil de flesta reser inte GC till USA i Sverige utan ut i Europa.
I Sverige är det tomt i luften men ska du ner i Europa behövs slots.
Får man hålla på lite till behöver man säkert slot för att flyga mellan Arlanda och Sundsvall.
Allt blir bara märkvärdigare hela tiden i Sverige.

emil.
2018-03-06 14:14

Måste styra upp det här.

För det första, det handlar om flest pax i Norden. Arlanda och Oslo är väldigt kort bakom Kastrup. Man behöver med andra ord inte vända hela flödet utan bara låta bli att mellanlanda på Kastrup så kommer både Arlanda och Oslo passera på nolltid.

Sen har tomten naturligtvis helt fel. De flesta av långdistansdestinationerna ligger väster eller österut och därmed, mha storcirkelnavigering, åker man just norrut eftersom det är kortaste vägen. Följdaktligen passerar alla Asienplan från CPH Stockholm. Varför åka söderut först för att sedan vända och åka norrut? Detsamma gäller mellersta och västra USA. Och dessa flygningar räcker för att passera CPH. Man behöver inte skrota flygplatsen helt även om det är få som faktiskt vill till Köpenhamn.

Självklart vill ingen svensk eller norrman ha en transfer på CPH om man kan slippa utan, som nån sa, direktflyg är framtiden.

Hur många som vill till nordpolen har jag ingen aning om men dit kan man säkert ta färja 😉

Tomten
2018-03-06 12:59

Den mesta av trafiken skall söderut och inte till nordpolen (Arlanda). Människor vill inte åka norrut först för att sen åka söderut tillbaka för att nå sitt mål.

Re: Diavel
2018-03-06 11:58

Problemet är att ingen vill vara transferpax längre. Därmed vill ingen resa till Kastrup…eller åtminstone betydligt färre. Varför i hela fridens namn ska man behöva byta flygplats om man ska mellan Stockholm och varsomhelst i Europa och speciellt inte i en annan skandinavisk stad som på alla sätt är betydligt mindre. Eller Oslo för den delen, klart som f-n Kastrup kommer marginaliseras.

Direktlinjer är framtiden och därmed kommer CPHs pax minska 2x det ARN och OSL ökar. Just precis för att de räknar varje transfer-pax 2 ggr.

Precis lika klart är det att sydsvenskar/norddanskar baissar Arlanda och Gardemoen, de är förstås rädda att verkligheten ska komma ikapp dem.

Dr. Volmet
2018-03-06 11:43

Vet inte men Arlanda lider av någon svårartad komplex situation. Flygplatsen är stor nog redan nu och räcker minst femtio år till. Vad skall man bevisa, dumheter dyker upp ändå dagligen i massmedia.

Diavel
2018-03-06 11:22

sv@ Diavel.
Arlandas placering är inte särskilt bra när det gäller Europatrafiken, lite som en appendix i utkanten av Europa. För intercont. trafik är placeringen jämfört med Kastrup lite bättre när det gäller distans till USA och Asien, men inte ens den uppreklamerade Mälardals regionen räcker till för att långlinjeproduktionen ska bli större än på CPH. Kastrups placering är mycket bättre för att attrahera transfer pax. Kastrups flygplats nya ägare kommer att se till att priser justeras för att försvara marknadsandelar och expandera. Samtidigt är det väldigt naivt att tro att svenska flygskatten kommer att hållas på nuvarande nivå, den kommer i likhet med alla andra skatter att höjas. Enda anledningen att ARN har fått fler nya långlinjer är att man har kört med prisdumpning på flygplats avgifter etc.

sv Diavel
2018-03-06 11:08

Avundsjuka skåningar är tvungna att nyttja CPH. MMX är ju ett skämt!!

Re: Diavel
2018-03-06 09:24

Det är väl just på grund av sin geografiska placering och att det finns betydande förttringspotential i ledningen för flygplatsen som Arlanda verkligen kommer bli större och det ganska snart.

Men med aldrig menar du väl förstås 2 år max?

Och i riktiga PAX är Arlanda redan långt större.

Diavel
2018-03-06 08:47

Arlanda flygplats kommer alldrig at bli större än Kastrups flygplats, bl.a. pga geografiska placeringen och Swedavias inkompetens. Även avundsjuka Stockholmare kan bli tvungna att leva med detta.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500