Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

NAS-aktien dalar vidare…

Tråden startades av J.B.

NAS-aktien i skrivande stund runt NOK 270. Snart dags för Kjosen å göra ett nytt försök att snacka upp aktiekursen? Efter ett lyckat, och ett halvlyckat försök blir det nog svårt att göra om tricket en tredje gång. Trovärdigheten sjunker ju nämligen för varje gång. Inte lätt nu för det skuldtyngda flygbolaget.

Misstänker att IAG sakta håller på att minska sin position i NAS för att snart, när marknaden upptäcker det, komma att översvämma marknaden med NAS-aktier. Vi får se vad då som händer?

Någon i Norwegian-sekten som är beredd att stödköpa lite NAS-aktier? Näe, trodde väl inte det 😉

Publicerad den 2018-05-16 12:29
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

BK
2018-06-26 18:58

Ja om nu norska staten vill sälja sin andel av SAS så är det positiva nyheter för BK. Intressant öppning för vinterns förhandlingar med Ryssen. Är detta orsaken till att det skjuts upp? Mindre positiva nyheter för SAS.

sv J.B.
2018-06-26 18:55

Norwegian har haft negativt EBT de två år, under en tioårs period.

Ett annat skandinaviskt bolag har haft ett negativt EBT fyra år, under samma period.
De senaste två åren har dock det bolaget gått hyggligt.

Föreslår ett det bolagets sekt stödköper, för att få upp aktien från frimärksnivå.

Föreslår även att du “försöker” att se saken lite som den är, och inte utifrån ditt önsketänkande.

J.B.
2018-06-26 16:10

Verkar som Kjosen gjort lite bot på sistonde. Han har denna gång nämligen snackat NER kursen!

NAS-aktien dalar (vidare!) efter hans senaste utspel:

https://www.nrk.no/norge/bjorn-kjos_-_-varemerket-norwegian-vil-utvilsomt-bli-staende-1.14094964

https://www.privataaffarer.se/norwegians-vd-for-tidigt-att-salja-bolaget/

Lägre toppar och lägre bottnar i NAS-aktien för närvarande! Kanske dax för “norwegiansekten” att börja stödköpa på allvar 😉

Dr Destreucto
2018-06-20 04:14

Jaja J.B, några vidare djupa analyser om det snackats upp/ned något? Dela gärna dina idéer om senaste utvecklingen av Norwegianaktien så att vi novisa förstår vad som händer!

Sv pf
2018-05-26 23:14

Sen när sa jag att konkurs är universell? Det jag sa var att bokföring är universell, eller kanske global är mer rätt ord.

Sv pf
2018-05-26 18:47

Men har man kommit till chapter 11 får man inget på kredit man måste betala kontant. D.v.s Bränsle, handling, startavgifter, undervägsavgifter mm. Det blir intill omöjligt att flyga.

pf
2018-05-26 14:18

Anton, mange land tillater f.eks en “chapter 11”-situasjon, hvor man får beskyttelse for sine kreditorer under restrukturering.

Jeg er usikker på om slikt finnes i Norden, men i USA. Så reglene er IKKE universelle.

Anton
2018-05-26 00:28

Om man lyder under norsk lagstiftning är reglerna annorlunda?!? Eh det var det märkligaste jag hört, bokföringsreglerna är internationell numera, dessutom är de noterade vilket gör att de lyder under samma regelverk som ex SAS och Ryanai. Dessutom är premisserna för konkurs universella, dvs är pengarna slut är de slut.

sv J.B.
2018-05-24 23:09

Vad vill du försöka att förmedla? Kom ihåg att Norwegian lyder under norsk lagstiftning, och inget annat. Kan vara tufft för sas sekten att fatta.
Ja, du har haft fel tidigare, och har det även nu.

J.B.
2018-05-24 20:52

Verkar som Kjosen i sitt numer allt för vanliga försök till “uppsnack” av aktiekursen idag faktiskt fick till en liten spik uppåt i aktiekurvan. Dock sjönk kursen ganska raskt ner igen.

Först kom detta telegram: http://www.avanza.se/placera/telegram/2018/05/24/norwegian-vd-bekraftar-ryanair-tog-kontakt-i-fjol-rtrs.html

Som efter ett tag följdes av: http://www.avanza.se/placera/telegram/2018/05/24/norwegian-ryanair-har-aldrig-kommit-med-bud-enl-vd-bn-ny.html

Visserligen står ord (Kjosens alltså) mot ord (MOL) men just i detta fall verkar (underligt nog!) MOL mer trovärdig.

Har länge tyckt att företagsledningen i NAS agerat högst mediokert, men denna uppenbara (och olagliga?) kursmanipulation tar priset. Det är inte utan att man undrar om Kjosen verkligen är vid sina sinnens fulla bruk?

Vore kul att veta vad forumets norwegiansekt har för synpunkter på det?

J.B.
2018-05-23 18:24

Ett fjärde ryck uppåt i NAS-aktion i går med hjälp av en (planterad?) artikel i en spansk dagstidning. Bör nämnas att artikeln inte hade någon som helst källhänvisning för det påstådda.

Trenden i NAS-aktien sedan den lokala toppen runt 26APR18 är, trots nu fyra försök att “snacka” upp kursen, klart dalande. Kraften i uppåtrycken blir dessutom allt svagare.

Intressant i sammanhanget är dock att det i pressen nämda priset på NOK330 per NAS-aktie skulle motsvara lite drygt en årsvinst för Ryanair om de nu skulle vara intresserade att köpa NAS. Men nu vet vi ju alla vad MOL har för åsikt om sin konkurrent 😉

Har ju haft fel förut, men det är sannolikt bättre att ligga kort än lång i NAS-aktien just nu.

thomas
2018-05-19 20:28

Nä “sorry” man ska inte titta på skorna, man ska titta på slipsen
är den samma färg som bilen är ägaren tät, man går in i värsting BMV eller RR bilhallen och frågar “har ni nån bil som passar till den här slipsen?”

Trött
2018-05-19 20:26

Tvärtom Sorry. SAS säljer fler maskiner än någonsin, på “sale leaseback” kontrakt.
Sorry! Sen kan de gå runt i sina “nya skor”.

Boeing
2018-05-19 20:08

Sorry??

Time to buy
2018-05-19 15:40

Buy low, sell high!

Sorry
2018-05-19 11:50

re mr boeing

Att flyga nya fina flygplan är ju en sak.
Vad det mera sedan går ut på är att kunna betala alla sina hyr och kredit räkningar.
Alla bolag med ngn kassa kista kan låna pengar.

Tror du att alla som kör t.ex Bmw M5 har cashat dom?!
Jag brukar titta på ägarnas skor när dom hoppar ur bilen.
Väldigt många har en fin belånad bil men har sedan inte ens råd att köpa nya skor.

Norwegian saknar fina skor typ.
SAS mfl har en lite äldre flotta men äger och har betalat av skulderna på x antal flygplan.
Då minskar kostnaderna avsevärt för bolaget.
Då har man råd med “nya skor”….

Jimbo
2018-05-19 11:34

Re Björn

Efter sommaren har bolagen även fetast bankkonton.
Kan ett bolag inte få pengar över efter en bra sommar period kommer vintern
att bli plågsam ekonomiskt. Då bör bolag x inte flyga.

Flygbolag jobbar med andra människors liv.
T.ex måste flygplanen underhållas enl tillverkarens instruktioner.
Crew måste utbildas.
Osv osv

Att driva flygbolag är mer än snack i baren på stureplan.
Nej det krävs mer seriösa sidor än så av ägarna….

Haha
2018-05-19 07:36

Nu har vi hört oktober. Ska lägga det på minnet.

CFIT
2018-05-19 01:57

Att riskera pengar på börsen är precis som att riskera penga r på v75 fast utan spelbegränsning och öppenvårdservice. Trust me u will lose!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500