Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs
Idag onsdag, ställer Nextjet AB och Nextjet Sverige AB, in sina betalningar och ansöker om konkurs. Samtliga flygningar från och med klockan 13:00 har ställts in.
-Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid säger VD Magnus Ivarsson.
Mot bakgrund av att samtliga flygningar ställs in går det inte längre att boka biljetter och det är heller inte någon idé för våra passagerare att ta sig ut till respektive avreseflygplats. Den som har en bokad resa rekommenderas att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering. Nextjets kundtjänst kommer att hålla stängt tills vidare.
svar
Vem tror du betalar “gratisfärjorna”?
@pf Jag förstår inte din negativa/spydiga attityd gentemot Sverige. Det är inte intressant att debattera med dig, när du hela tiden visar ditt Sverige komplex.
Kan inte vara kul att sitta ensam i Norge, och att äta karbonare.
DC-10, det er kjøp av anbudsruter flyg per år.
Mener jeg leste det er satt av 3,5 mrd NOK til kjøp av ruter for jernbanen.
I tillegg kommer f.eks buss og spesielt kystferjer. Det siste har vi veldig mange av, og kan knappest sammenlignes med vårt østlige naboland hvor jeg forstår at de fleste er linferjer, men gratis.
Vi må ikke ta inn investeringer, eller kjøp av materiell i tallene.
En sier at Gotlandsferjene fikk ca 1 mrd SEK, jeg googlet tallet til ca 390 mill. SEK for året 2016. Alternativet, hva er det…..DC-10 blir vel mycket arg om jeg skriver å lease det ut til rysserne 9 mnd i året, bruke det som sommerparadis 3 sommermåned…..Litt skaemt tåler du vel, min venn DC-10…..
Nå forstår jeg at det tas tak fra sentralt hold for å få inn en midlertidig operatør på tre ruter, som har hatt upphandling. Dette kan maks gjøres for ca 6 mnd. og ny upphandling kommer nok.
For de to ruter som ikke har hatt upphandling, må det kjøres full prosedyre….dvs ingen ny ruteflying før tidligst i September i år. Men jeg merker meg at Trafikkverket stoppet upphandling for Arvidsjaur, idet det som kom inn ikke holdt mål-mulig det blir svårt å få ny(e) operatør(er). Spesielt dersom man ikke betaler nok.
Vet noen hvilken spesifikasjon man går ut med. 30 seter, 50 seter, 70 seter(ATP-size) osv….?
@thomas Vad är ditt budskap, och varför så arg/bitter?
Till Dig är det redaktionen? “den dåre” Du har aldrig drivit affärer Du ska inte uttala Dig, jag ska använda mig av offentlighetsprincipen och förvaltningslagen av 1974 för att analysera hur upphandlingen gått till.
Att sitta och tycka bakom skrivbord utan erfarenheter är bara patetiskt det syns även på Ditt text val.
Sv thomas
2018-05-17 18:59:19
SV: Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs
Nextjet flög följande destinationer
Arlanda – Gällivare, Arlanda – Arvidsjaur, Arlanda – Lycksele
utan statligt stöd. Man hade meddelat att man inte ville ha något stöd.
Snopet va!
När det gäller upphandlad trafik med statligt stöd så får den uppdraget som ger lägsta anbudet och uppfyller anbudskriterierna.
Den dåre som lämnar ett anbud man inte kan leva med har sig själv att skylla.
725,7 millioner – är det vad Norge orkar med?
Antar att subventionen på 1 miljard till Gotlandsfärjan årligen ingår i Rikstrafikens budget.
Har ej exakt siffra, men staten betala över 3000 miljoner till Rikstrafiken.
Något mer än Norge…….
Nu gjorde svenska staten ett överskott på 74 miljarder senaste 12 månaderna och trafik har upphandlats sen länge så det ska nog gå bra.
Pf komplex kanske kommer sig nu över att fotbolls VM börjar närma sig?
Spørsmålet/frågan her, DC-10, er vel om Sverige som nasjon, har råd med å betale hva det vil koste gjennom en upphandling, å få trafikk på indre Norrland, samt lokalt på en del flygninger langs med kysten…..
Som skrevet i et annet svar, i norsk statsbudsjett for 2018 ble det foreslått å bruke 725,7 mill NOK for slike tjenester.
Svensk samferdselspolitikk får en real test her. Er Sverige så “stort”, det ble også brukt ordet “storhet”, er vel det å finansiere ruter til disse flyplasser “plockpotatis”, eller hur ?
@Henrik, du skojar väl utgår jag ifrån… Tåg från Kiruna till Stockholm, jisses.
Det finns faktiskt affärs resenärer från Kiruna som tyvärr behöver att resa till ” Capital. of Scandinavia” som Skandinaviens tråkigaste huvudstad av nån konstig anledning kaller sig nu för tiden. Och då behöver man fungerande inrikesflyg, otroligt att vissa arroganta Stockholmare inte fattar detta. Om man ska utrikes gäller det att undvika DDR flygplatsen Arlanda, Helsinki funkar mycket bättre.
@pf Återigen upplever vi ditt Sverige komplex. Lägg ned lilla pf.
Snart har ni inget storbolag, om ni inte inser att det är inte ni som styr flygvärlden.
Vem minns MeyAir eller Colour osv. “Dersom att flytte den Svenske gräns vestover”
skulle förmodligen ge norrmännen bättre mat, och bättre levnadsvillkor.
Karbonade………..
Har svårt att förstå varför du “picking on Sweden”.
Det är inte svårt att förstå att norrmännen fattar långsamt.
Fråga Petter Stordalen pf. Han har förstått Sveriges storhet!!
Ändå är Sundsvall en av Sas starkare linjer på inrikesnätet..
Mycket gnäll på upphandlingar här. Problemet är snarare att det inte finns tillräckligt med passagerare som vill betala vad flygresan faktiskt kostar. Sverige är lite för litet för inrikesflyg. Bil och i viss mån tåg och buss fungerar ganska bra. Visst blir Kiruna-Stockholm en resdag med bil, segt men inte oöverstigligt. Att flyga mellan Arlanda och Stockholmsförorten Sundsvall är ju närmast löjligt. Tror det blir svårt att någonsin få ekonomi i många inrikeslinjer, om man inte subventionerar biljetterna eller inför vägtullar på motorvägarna.
BRA tar över:
sv pf, det er nettopp nå vi får se HVA den svenske staten vil, og ikke minst har råd med.
Hva med å bruke proveny fra Flygskatten ? Eller vil det provosere kaffeslurpende Mp’ere i storstaderne…..
VIL den fortsatt ha trafikk på disse strekningene, og har den råd med det ? Om inte, hva med å skyve den norske grensen østover, dersom flere av disse stedene skal “legges ned”.
Vi skal nok klare å gi disse steder fornuftig flytrafikk til våre større byer. Gjennom upphandling/anbud.
Og til Olle, det er vel en annen operatør som flyr Luleå til Pajala v.v.(?)
Nextjet flög följande destinationer
Arlanda – Gällivare, Arlanda – Arvidsjaur, Arlanda – Lycksele
utan statligt stöd. Man hade meddelat att man inte ville ha något stöd.
Snopet va!
När det gäller upphandlad trafik med statligt stöd så får den uppdraget som ger lägsta anbudet och uppfyller anbudskriterierna.
Den dåre som lämnar ett anbud man inte kan leva med har sig själv att skylla.
“Olle” vad jag ville säga med Robin Hood skatte utjämningen är att det finns pengar, bara att allokera dem i större omfattning till att få en pålitlig långsiktig flyg verksamhet, det var absolut ingen kritik mot Norrlandslänen, som det framkommit idag av bl.a LKAB är flyget helt avgörande.
Hur kan det sitta nån idiot på transportstyrelsen som spelar ut flygbolagen mot varandra med nån så kallad upphandling, till orealistiska låga nivåer, tar in bolag som Avies etc. etc.
Staten måste betala vad det i realiteten kostar, då befolkningsunderlaget är som det är.
Hur mkt har inte LKAB dragit in genom åren till statskassan, + turismen som dessutom kommer att växa till mångmiljard business, elkraften från älvarna som gynnar hela Sverige etc. etc. För att inte tala om Kalixlöjrommen.
Tack Olle! Äntligen en person som vet att vi i Norrland försörjer övriga Sverige.
Efter allt strul med Nextjet får vi hoppas på något mer seriöst.