Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nextjet snart i luften

Tråden startades av NJ
Publicerad den 2018-05-28 14:04
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

pf
2018-06-01 14:18

PM og/och andre, det KAN være at Ola Giæver, tidligere Viking, som står bak oppkjøpet av Nextjets konkursbo. Giævær kan ha konkurskarantene f.t.

Det blir spennende å se hvilke planer de har videre. F.eks med eneste ATP-flåte i pax-versjon igjen i verden…..

PM
2018-06-01 09:48

Olsen- gruppen er nå ikke helt ukjent med flytrafikk- var største eier i norske FlyViking inntil det ble lagt ned. Samarbeid med DAT har de allerede på ruten Ørland- Oslo som de drifter i dag.

https://www.dn.no/grunder/2018/05/31/1526/Luftfart/flyviking-grundere-satser-med-konkursrammet-flyselskap

X
2018-05-31 17:11

Goldcup är så kallat lagerbolag. Dvs ett befintligt AB som är helt tomt på verksamhet och som bara finns registrerat hos Bolagsverket. Bolaget i sig säljs sedan till någon som snabbt vill få igång ett aktiebolag, det namnändras och man får en verksamhet i det. Det finns hundratals “Goldcup” registrerade.

Olsen Gruppen AS köper alltså ett tomt bolag i Sverige som i sin tur ska köpa flygverksamheten av Nextjet. Vad man köper framgår inte men sannolikt köper man aktierna i Nextjet efter att konkursförvaltaren rensat bolaget på tillgångar och skulder. På så sätt får man med sig immatriella tillgångar i form av manualverk, avtal med underleverantörer, personal kan snabbt återanställas (de som nu är under uppsägningstid har arbetsplikt under densamma) och verksamheten kan mycket snabbare komma igång. Detta förutsatt då att nyckelpersonal i form av Nominated Persons och andra i organisationen återanställs och vill stanna kvar.

Om man nu vill ha flygverksamhet i Sverige (och Norge) är detta ett betydligt snabbare sätt att komma igång än att försöka starta ett eget AOC.

Det var ju turligt att konkursförvaltaren så snabbt efter konkursen lyckades hitta en köpare med stark kassa. En ganska otippad köpare dessutom som inte verkar ha sysslat med flyg överhuvudtaget sedan tidigare utan främst fokuserat på fiskenäring. Ganska lämpligt att den här koncernen ville komma igång med en verksamhet man tidigare aldrig haft med så kort varsel får man ändå säga. Nextjet har ju en historik där man varit framgångsrika att locka investerare att bära verksamheten, men föregående två ägare tröttnade ju till slut på att stoppa in pengar i en förlustverksamhet.

Kanske var det en Ctrl+alt+del som behövdes för att kunna driva verksamheten vidare. Blir spännande att se om de som styrt skutan får följa med i den nya verksamheten.

Andreas
2018-05-31 14:19

Jag förstår inte. I det övre citatet står det att “Danish Air Transport A/S och Goldcup, under namnändring till Air Scandic” tar över Stockholm-Mariehamn, men i det andra citatet handlar det om att Olsen Gruppen tar över Nextjet för att flyga Stockholm-Mariehamn. Är Goldcup/Air Scandic det svenska dotterbolaget till Olsen Gruppen? Eller är det två olika som försöker ta upp samma trafik?

Åland
2018-05-31 13:15

Saxat från Ålandstidningens hemsida:

”Avtalet om flygtrafik mellan Mariehamn och Arlanda överförs till ny part.

Landskapsregeringen har idag beslutat samtycka till att det befintliga avtalet för flygtrafik Mariehamn-Arlanda överförs på Danish Air Transport A/S och Goldcup, under namnändring till Air Scandic, med oförändrade rättigheter och skyldigheter.

Avtalet överförs från och med 1.6.2018 med planerad trafikstart 11.6.2018.”

Även konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson bekräftar nyheten i ett pressmeddelande:

”Nextjet AB:s och Nextjet Sverige AB:s konkursbon har ingått avtal om försäljning av flygverksamheten till ett svenskt bolag som ägs av den norska Olsen Gruppen AS. Olsen Gruppen tillträder rörelsen i slutet av denna vecka och planerar att återuppta verksamheten i början av juni. Under en inledande period kommer flygtrafiken Mariehamn-Stockholm att vara prioriterad och hanteras genom underleverantörer. Därefter kommer vissa andra av Nextjets linjer att återupptas.

Köparkoncernen är en finansiellt stark verksamhet med förmåga att kapitalisera upp verksamheten i den utsträckning som behövs för verksamheten. Olsen Gruppen är huvudsakligen verksam inom fiskerinäringen i Norge.

-“Vi är glada att vi hittat en köpare till verksamheten och att trafiken Mariehamn-Stockholm kan återupptas inom kort”, säger Nextjets konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson på Advokatfirman Lindahl.”

Infrastrukturminister Mika Nordberg (MSÅ) är nöjd:

– Jag tror det här är det snabbaste sättet att få i gång flygtrafiken, och vad marknaden säger har Danish Air Transport ett gott rykte.

Några detaljer kring de praktiska arrangemangen har ministern inte i nuläget.

– Det får vi återkomma till.

Det är inte uteslutet att den nya operatören även flyger den kommersiella linjen Mariehamn-Åbo, men den frågan är öppen än så länge, säger Mika Nordberg.

Dracula
2018-05-30 16:35

Det vart Amapola enligt Trafikverket själva.

Hoppas det går bättre denna gång då Amapola även rekrytterad ny personal.

Källa: https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2018-05/klart-med-flygtrafik-till-hemavan-vilhelmina-lycksele-och-kramforssolleftea/

Anton
2018-05-29 23:15

De kommer inte komma igång igen, av den enkla anledningen att Trafikverket sagt upp avtalet så de har inga linjera att flyga. Dessutom verkar de flesta piloterna redan vara klar för andra bolag. Samt vem vill köpa ett bolag som marknaden ogillar?!?

Njetjet
2018-05-29 19:59

Ingen ska köra något alls. Det blir brandövningsplatsen nästa för de parkerade nejtjettarna…

Hampus
2018-05-29 17:35

Vilka är det som skall köra bolaget?
Är det samma ledning som innan?

Bertram
2018-05-29 14:38

Det är nära, snart får vi höra det mysiga brummandet från GE CT7:erna igen.
Äntligen!

Ulf
2018-05-29 12:59

Svaret på frågan har vi nästa vecka!!

Q400
2018-05-28 16:26

TS refererar till en artikel i Nyan, dvs det handlar om Åland/Mariehamns förbindelsen till ARN.

BT har redan 4 dagliga ToR mellan ARN-RIX. Då dessa ofta är fulla, kanske det vore ide att sätta in en eller två turer (morgon o kväll) extra via Mariehamn med Q400? Då kan man även flyga ålänningar till RIX och vidare ut i världen.

Nextjet kommer inte i luften igen. Det är redan kört.

Notsomuch
2018-05-28 16:19

Nextjet i luften igen?
Det är det väl ingen som seriöst tror på?
Hur lätt tror man att det är att starta om hela organisationen med AOC och tillstånd igen?
Vem i hela världen skulle vilja plöja ner en massa pengar i en sådan huvudlös ide?
Finns det något kvar överhuvudtaget än några livlösa ATP-strutar på Arlandas långtidsparkering?
Finns personal och nyckelpersoner?
Detta ryktet är väl lika sannolikt som att “SAS köper Nextjet” vilket någon ivrigt försökta sprida tidigare i vintras.
Har inte allt redan börjat “spridas för vinden”?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500