Industriflyg
Vad har industriflyg i kikaren?
Det är väl i grunden ett ganska litet bolag som nu söker 11 piloter. Expansion på gång? Nya flygplan?
Någon som vet mer om schema och löner? Typ av operation?
svar
Jag ska på intervju hos Industriflyg snart, någon här med insyn vad gäller roster och löner etc…? Lite otålig och nyfiken, orkar inte vänta =)
Kan väl tillägga att bizjet branschen överlag är väldigt rutten. Man hör bara om de som jobbar 2 dagar per år och sitter i tropikerna med sina kokosnötsdrinkar. Verkligheten utanför Sverige (där jobben finns) är dock att ägare byter flygplanstyper som de byter bilar. Ibland oftare och de brukar inte vara generösa nog så de erbjuder piloterna att följa med till nya typen. Istället tar man några nya lycksökare med erfarenhet på typ. De flesta jag känner som rattar bizjet får se sig om för nya jobb med 1-3 års mellanrum. Dessutom har lönerna inte hängt med och vad som förr var de mest välbetalda jobben är idag inget mer än vad Airlines tjänade 10 år sedan. Om man nu vill flyga bizjet är det bäst för de flesta att söka sig till de större aktörerna, vad jag vet i Europa så är det bara Netjets och Vistajet. I USA finns fler.
Vad gäller 10 timmars leg så är de inte alls tråkiga. Däremot innebär 10-14 timmars flygningar konstanta nattflygningar med sjuka tidszons hopp. Det gör ont i kroppen.
Ref Patriks inlägg, klättra o klättra, inte alla som vill till något större, tyngre, som har grotesk räckvidd, läs ont i rumpan……
Jag flyger Citations sedan 2014 och är baserad på Bromma som F/C.
Är väldigt nöjd med det då jag är hemma hos fru o barn 340 av 365 dagar per år.
Lön? Ja allt är relativt, förmodligen mindre än de andra som flyger större o längre.
Men jag jobbar för ett företag med sund attityd och som betalar allt. Inte alla arbetsgivare som gör det i denna branschen. Har tackat nej till Global Express i Euro asia och Falcon 2000 på närmare håll för att kunna vara hemma med familjen. Dessutom är max fyra timmar i en citation lagom, 10h per leg i en Global blir rätt långtråkigt……
Kontentan; det är för och nackdelar med alla jobb. Vad gäller industriflyg verkar de ha det bra där också.
Fly safe.
Brukar det vara lång kö för att få byta flygplanstyper?
Antar att man börjar på en lättare citation men sen lär väl många vilja vidare till challenger och 7x.
First officer, Challenger 300, ligger på 40.000kr/mån hos industriflyg.
Bra skrivet Global!
Om vi nu ska hålla oss till tråden. Tror jag faktiskt de som flyger på Industriflyg är överlag hyffsat nöjda med både sin lön och sitt varierande arbete.
De som är kaptener där på Falcon 7X tjänar i vart fall mer än 45000 i månaden.
Det vågar jag satsa min Doktorshatt på som GW skulle sagt.
25-45 som det pratats om tidigare gäller nog på tex Hummingbird. Varför undrar ni…Jo, Hummingbirds mindre maskiner ger lägre omsättning än en Global eller en Gulfstream. Dessutom flyger man över hela världen på Global/Gulfstream/Falcon. Kravet på piloterna är högre vilket kräver högre lön. Citation rör sig i Europa.
Bara en typerating på en Global 6000 ligger på minst 70000Eur. Sen ska man studsa ovanpå det också. I runda slängar 100000sek/tim på en Global och kanske hälften för en Citation XL.
Jag har flugit Airline i 15 år och flyger numera Bizjet sedan 13 år tillbaks, senaste 7 åren på VistaJets Global 6000.
Helt ärligt så är det ju själva ”systemet” med en väl fungerande SOP som gör det hela så säkert med Airline, och inte att piloterna är bättre på att flyga. Snarare tvärtom skulle jag påstå. Som sagts tidigare i debatten så ställs det mycket höga krav på piloterna inom affärsflyget jämfört med linjetrafiken helt enkelt för att man aldrig vet vart man kommer att flyga på jordklotet.
Men även om man nu har en fungerande SOP så brister det ändå pga att vissa piloter håller lägre standard än vad som borde krävas av en pilot i tung luftfart. Se bara på dom incidenter som skett dom senaste åren med kraschlandningen som skedde i KSFO med Astanas Boeing 777 vid landning i CAVOK väder på kort final. Även AirFrance A330 som havererade i södra Atlanten. Eller Emirates 777 total haveri i Dubai, alla orsakade pga dålig CRM och okunskap hur maskinen rent tekniskt fungerar
Så teorin om att ju tyngre maskin ju bättre pilot håller absolut inte.
A330 har till viss del rätt. Finns dock som tidigare nämts bizjobb med riktigt bra löner. Men du måste upp på Global, Gulfstream och Falcon. Det som motsäger A330 lite är att det finns massor av exempel på “airliners gubbar” som kommer från Boeing och Arbus som har extrema svårigheter med att ens klara sin typerating på dessa tre maskiner. De behöver extra pass, missar sin checkride etc. Dom klarar inte tekniken helt enkelt. Hur förklarar A330 det? Jag menar dom “airlinergubbarna” som är såå bra enl honom?
Säger inte att världen ska vara så som jag vill.
Har själv anpassat mig till vad som efterfrågas på arbetsmarknaden. Tycker bara det är lite anmärkningsvärt att det finns piloter som tycker det är värt att vara hemifrån varannan vecka till sådana villkor. De piloter jag känner tjänar betydligt bättre. Dessutom finns det många andra roliga och utvecklande jobb där ute. Man är sin egen lyckas smed helt enkelt 🙂
Av den enkla anledningen att hela världen är inte som du. Vill man ha ett kontorsjobb 8-17 5 dagar i veckan men samma uppgift dag in och dag ut så visst, då kan du tjäna mer.
Jag har dock insett att jag ska jobba i 30 år till, varför inte jobba med något jag för stunden tycker är kul?
Alltså de löner ni nämnde (25-45 tkr/mån). Valfri tjänsteman tjänar detta och slipper all den uppoffring gentemot sin familj som pilotyrket medför. Varför väljer folk att gå med på sådana villkor.
Jag trodde ärligt talat flygbranschen var lite bättre än så.
Inte meningen att de som flyger en airliner i ett flygbolag ska känna sig kränkt. Vill man ha coolast flygning ska man flyga Biz, alltid kul att snegla ner och se var ni ligger.
Undrade just hur lång tid det skulle ta innan någon kände sig förolämpad och hävda motsatsen, kontra och salta sina nisch för att framstå som ännu bättre. Finns ingen annan bransch som flyget. Vilka stjärnor.
@330 Du är helt klart väldigt mallig över att du spakar 330n, bra jobbat! En sidoparentes till högre säkerhet hos airliners skulle även kunna vara att ni flyger till ert väldigt begränsade linjenät på ert väldigt uppstyrda schema med långa banor och precisionsinflygningar från båda håll. Jag som flyger bizjet har på 400 timmar det gångna året besökt mer än dubbelt så många flygplatser som mina gamla klasskamrater gjort på sina 900 timmar hos SAS. Då pratar vi exempelvis inte helt okomplicerade inflygningar uppe i alperna, okontrollerade kortbanor runt London och non-precision nattetid mellan bergen på någon nordnorsk flygplats mitt i höststormen. Ofta platser jag aldrig besökt innan. Vill även ta tillfället i akt och punktera din föreställning om att alla börjar “i botten” på bizjet och vill jobba sig “upp” till någon reguljär longrange widebody, och att ni således är långt mer kompetenta piloter än oss andra. Bara det jag skrev ovan beskriver väl i klartext hur mycket vi får handskas med som flyger corporate till skillnad från er. Vidare får jag i mitt jobb stanna på destinationen tills våra kunder ska hem – vilket betyder att jag ofta sitter med lön och traktamente på en strand på Ibiza, vid en pool i Algarve eller på ett berg i schweiziska alperna. Min dröm är att någon gång bli kapten på en Global/Gulfstream/Falcon och därmed byta ut Ibiza mot Bahamas och Algarve till Sydney, och jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att byta ut det livet genom att börja flyga reguljärt.
@A330 “Att sitta som passagerare på en A330/350/777/787 i västvärlden är det säkraste färdmedlet per km i världen.”
Det beror mycket på av automatiserad flygning. Utan inblandning av klåfingriga piloter.
@A330
Hur många dog i Privatjet kontra Airliner i EU/USA under 2018? Du verkar sitta på den informationen.
Hej, jag vinklar inte eller förenklar för den sakens skull, du har lite poäng med Atr men jag vidhåller min ståndpunkt. Vi tar och jämför A330 med en Gulfsteam/Global (i stället för Atr) Dom timmarna en Bizjet flyger på ett år flyger en A330 på några dagar! Så det argumentet med start/Landningar håller inte, Argument nr 2 att “widebody är mer avancerade än Atr” mm absolut, men en Global/Gulfstream är dubbelt så utrustade med nightvision, FLIR och gud vet hur många andra system. Så håller inte där heller. Svaret är naturligtvis som någon påpekade under att det är otroligt mycket mer cowboys, press av ägare dåliga SOPs få flugna timmar på privatjetar än på kommersiella maskiner! (Som vanligt finns undantag, som Netjets, Vista, DC osv) Återigen, fakta är fakta, om jag säger att fler dör procentuellt i motorcykelolyckor än i bilar så spelar anledningen ingen roll när du är död! Att sitta som passagerare på en A330/350/777/787 i västvärlden är det säkraste färdmedlet per km i världen. Anledningarna är fler men en av dom större är erfarenheten i cockpit! #fact
Det finns ingen regel utan undantag, självklart finns det folk som börjat på A330, USA har också haft en svart president! Hur många % är det som börjar sin karriär på 330? I skandinavien 0 i världen max 1 %. Och din poäng var?
I statistiken har du helt rätt, men du vinklar och förenklar en del. Turboprop är inte lika robust byggda som större maskiner, samt turboprop brukar göra betydligt fler flygningar inom en viss fast tidsperiod. Och som vi känner till så sker de flesta olyckor vid start och landning.