SAS GOT-LHR
Läste här på forumet att SAS skall lägga ned GOT-LHR, är det bekräftat eller är det bara rykten?
Om det nu stämmer att City Airline skall börja flyga denna linje, så känns det bara som en fortsättning på Citys Airline planer att göra Göteborg till ett nav och med hjälp av SAS!
Pax, från Luleå och Sundsvall kommer att börja använda GOT som nav för sina London flygningar. Varför flyga över ARN där transfer tiden är längre och en flygplats som det tar längre avstånd och tid att förflytta sig på.
City Airline kommer även att erbjuda Eurobonus poäng, och jag tror att det är många affärsresenärer och de ju är intressanta ur ekonomiska aspekter för flygbolaget och som nu kommer flyttas från SAS till City Airline.
Var detta en deal att City Airline skulle börja flyga GOT-LHR när man tog över några MD-87or från SAS?
Personligen har jag aldrig förstått var för SAS inte ”tog några” CRJ till Sverige efter att Dash fasades ut.
SAS hade kunnat ha CRJ 700 och CRJ900 och använt några som bas i Stockholm, det skulle ha gjort att SAS hade kunnat ha flera linjer från Arlanda, under Dash tiden hade vi flygningar några gånger i veckan till bland annat Prag, Budapest och dagligen Hamburg, för att inte tala om de inrikeslinjer Växjö och Örnsköldsvik som SAS har lagt ner, och man har minskat antal avgångar på andra destinationer.
Jag vet inte hur många maskiner som man måste ha på en bas för att det skall vara ekonomiskt försvarbart, men om jag inte tar fel så var det 6 stycken Dash som hade STO som bas, och hörde aldrig att de inte var lönsamma för att de var för få.
Nu när SAS har gjort sig av med Air Baltic och Estonian Air så har jag svårt att tro att SAS kommer att börja flyga på Tallin och Riga med 737:an, här skulle det varit perfekt med en ”lite mindre” maskin.
svar
Hasse, det skulle också ha stått Skandinavien med k. Så stavas det på svenska. På engelska heter det Scandinavia.
Du har rätt, Hasse. Vi har mycket att tacka City Airline för. Dels för att dom har GOT som sin huvudnav och har för avsikt att utveckla den långsiktigt och dels för att styrelsen för “cittan” håller huvudet kallt och just tänker långsiktigt. Jag är säker på att “cittan” kommer att klara sig utmärkt. Sen ligger det en hel del i ditt påpekande att Gbg/västsverige fått betala dyrt för att SAS inte velat satsa här i någon större utsträckning. Något som tyvärr överensstämmer med den nästan traditionella nonchalanta behandlingen Gbg/västsverige fått utstå från centralmakten i många decennier i fråga om infrastruktursatsningar i området t ex. Dom förstår (läs vill inte)inte förstå hur viktig regionen är ekonomiskt. Inte bara för Sverige utan även för större delen av Norden. Dom har tyvärr bara Mälardalen och Öresund för ögonen. Vi här i väst har allt måst göra saker och ting själva utan hjälp från något håll och även så denna gång. Men det har fört med sig det goda att vi i väst är starka och eniga i det mesta. Vilken storregion kan matcha oss i det?
Skulle vara 3 hubbar i Scandinavien i mitt inlägg.
Om nu detta stämmer så är det ett tydligt spår på vart SAS är på väg. Förmodligen kommer SAS bara att ha hubbar i Scandinavien i framtiden. SAS har aldrig haft för avsikt att göra GOT till ngn större hubb och här har regionen och flygplatsen fått betala ett högt pris. Men som tur är har vi ju City som kommit som en blixt från klar himmel och ändrat på detta.