Jag vill bli pilot
Hej !
Jag heter Astor och är 18 år gammal. Jag ska bli pilot. Det började med att pappa aldrig trodde på mig men en dag på högstadiet hade vi en tävling om vem som kunde göra det bästa pappersflygplanet och mitt vann. Jag fick ett pris från skolan vilket innebar att man fick åka till Arlanda och hälsa på SAS-piloterna med en rundtur i trafikvarvet i en av deras MD-80. Det var inget officiellt och piloten sa att vi inte fick säga till någon eftersom det var någon sorts testflygning. Jag vet inte riktigt..
Ända sedan han, den där piloten, gav mig den där intensiva pilotblicken har jag drömt om att bli som honom.
Är det någon som har några knep hur man kan lura psykologerna? Jag är inte så smart och tvivlar lite på mig själv. Jag vet i varje fall att jag vill bli pilot och tjäna mycket pengar.
svar
Försök bortse från alla trista kommentarer nedan. Klart du ska satsa på din dröm – det är helt klart möjligt. Dock kräver det en positiv inställning vilket många på det här forumet saknar.
Mitt bästa tips är att söka Trafikflyghögskolan. Har du tur och kommer in där så behöver du inte betala en massa pengar på dyr utbildning. Den skolan (universitetet) är statligt finansierad på samma sätt som flyggymnasieutbildningarna i Arvidsjaur och Västerås (antar att du är för gammal för de sistnämnda).
Trafikflyghögskolan har sista ansökningsdag för årskull 2011 den 1 december (kolla in deras hemsida http://www.tfhs.lu.se) men där krävs det att du har slutfört gymnasiet först.
Tills dess kan du höra dig för på någon lokal flyg/segelflygklubb. Brukar finnas på nästan varje flygfält. Hör med dem vad det kostar och lägg upp en plan för framtiden. Jag tror du kommer lyckas bara motivationen finns!
Flygarn,
vem är du? pilot? berätta varför du står fast vid din åsikt. Eller är du bara en PPL elev?
//
Snälla, bli inte pilot. Jag bara utfärdar en varning. Har du 1,5 miljoner till övers, annars stå över är du snäll.
Tror inte på idéen, att bli pilot idag är inte värt det.
Testa istället att arbeta på en flygplats eller som kabinvärd.
/Flygarn
Aj fan…
Jag har försökt tala om för min arbetsgivare länge nu att jag inte är lämplig att flyga pga det rådande arbetsklimatet i mitt bolag, men de vägrar lyssna.
Hade tänkt att gå till en flygpsykolog för att få ett intyg på detta, men när det kostar 45.000 att få intyget “ej lämplig” så vet jag inte om jag är så sugen på det längre… Och eftersom jag inte blev någon egen företagare heller så måste jag ju lägga till momsen på det också, vilket gör det ännu mindre värt… *suck*
Jag fick viss info om det här från Gordon. Han sa att man måste skilja på det som kallas rådgivande undersökningar för ännu inte utbildade piloter å ena sidan och rena urvalsprövningar för flygbolag å den andra. Vid de senare kan man bli god- eller underkänd, vilket styrs av en speciell kravprofil hos flygbolaget. Vid rådgivande utredningar menade han att det är mer av en glidande skala mellan olika lämpligheter som styrs av vilka underliggande resurser som utvecklats hos var och en. Och där finns också en gråzon: man kan vara nästan lämplig men behöver kanske mogna lite mer. Eller så. Och då kan det hända att man blir mer lämpad efter en viss tid då man kanske gått till en ny flygpsykolog.
Tips – läs gärna den här länken också: http://mikaelgerner.se/pilotyrket.se/pages/psychology_req.php/
Har verkligen dessa undersökningar hos flygpsykologer någon betydelse hos flygbolag?
Har hört om personer som blivit nekade hos Interpersona och gjort en ny undersökning hos Gordon och blivit godkända och tvärt om.
Som vanligt är det vissa som är inne på forumet och kluddar kring psykologundersökningar. Troligen är det någon/några som förklarats olämpliga för pilotyrket – och det kan ju i så fall förstå.
Jag fick jättemycket ut av den undersökning jag genomgick. Jag klarade mig bra på den och fick flera tips om hur jag skulle kunna förbättra mig än mer. Det har jag följt med för mig mycket tillfredsställande resultat.
Kostnaderna för en psykologundersökning ligger på nånstans mellan 5 000 och
6 000 kronor. Den tar en heldag.
(Och nu kommer det förstås att bli nya klottrare här eftersom det ju tydligen är poppis att ge sig på psykologerna.)
Det märks att det inte andas optimism när psykolog undersökningen tar mer för att bli underkänd, 45000, än för att bli godkänd=)
Då vet man att branschen är mättad när man sparar pengar på att köpa ett betyg underkänd än att betala sin utbildning.
Vem vill bli pilot när man kan bli kabinpersonal och glassa i en kabin full av “människor-som-alla-vill-bli-flygvärdinna?”. Är inte cabin crew flera snäpp högre än F/D?
Kontakta Red Bull, de brukar ha flyguppvisning en gång om året, där kan du prova dina vingar.
Jag tycket Till alla wannbeeées har rätt bra koll på verkligheten. Nästan så att jag vill avbryta min pilotutbildning. Ångest. :/
Någon pilot som kan säga emot? Någon riktig pilot.
Då tar jag en sån, kan du slänga på en halv räka på den och så tar vi en tur och retur ovanpå.
Hej,
Vi på Interponansa kan utföra en så kallad flygpsykologisk undersökning på dig.
Prislista beräknat på önskat reslutat nedan:
Ej Lämplig: 45000 sek (ex moms)
Lämpig med tvekan: 5500 sek (ex moms)
Lämplig: 6700 sek (ex moms)
Lämplig utan minsta tvekan: 7500:- (inkl moms)
Högsta betyget, som vi kallar: ” Vi syns i cockpit” : 8590:- (ex moms)
Självklart blir priserna annorlunda om du inte önskar kvitto. Hehe.
Mvh
Interponansa AB.
Man undrar ju vart “Till alla wannbeeées” hämtar sin statistik ifrån, förmodligen ifrån sina fantasier. Om inte, så får han gärna källhänvisa nästa gång. Tack och hej.
Lita aldrig på någon som inte kan stava rätt. Eller som särskriver. En, kan tyckas, banal regel men inte desto mindre sann. Gäller i alla forum, även detta.
Den siste idioten är inte född!
1.Om Du vill bli pilot fundera först på följande,varför?
va helt ärlig,ljug inte skriv ner allt på en lapp,var generös.
2.Om svaret innehåller,Status,hög lön,socialt bra liv,familj.respekterad.etc
läs detta då:
Status,ja titta bara vad som händer i usa,där har folk förstått att medelpiloten är en person som utbildat sig i 6månader,och förknippas inte längre med fältflygare.
Förut så var piloten en repekterad person som hade högutbilning, ofta ex militär.
Hög lön! 1/100 kanske får jobb tidigt i ett stort utlänskt bolag som efter 10år ger en hyffsad lön.De flesta stannar kvar i turboträsket,eller lowcost airlines.Där är lönen samma eller sämre än en ingenjör,elektriker,vvs installatör,lokförare.
socialt liv är bara att glömma,vänner å bekanta försvinner med tiden om du inte lyckas få en permantent bas,där du stortrivs.Semester kan vara svårt att få bekräftad sommartid o jultider då alla är hemma,utom du som får fira nyår med
dig själv i ett hotellrum.
Familj,80% av alla piloter skiljer sig för eller senare,De som är baserade utomlands och är borta längre tider skall vi inte prata om.Är det det du önskade dig?
De flesta får jobb för eller senare.I denna bransch så hör man alltid rykten om Kalle ellet Anders som kom in på Cathay eller Emirates och tjänar 20000dollar/mån,men det är lätt att glömma bort att flygskolorna lever på sådana rykten och fakta.Har du besökt någon flygskola som sagt att flygbranschen är skit dåligt och det kommer ta minst fem år innan det vänder upp igen?Nä,just de!Är det dåliga tider då e det SAS som kommer att pensionera 1000piloter inom 2år och då gäller det att utbilda sig nu! investeringen på 500 000 kr,betalas av lätt när du får en lön på 45000kr/mån,enkel matematik.Vad är lönen för en ny styrman på ett lowcost airline?
Hemma i Sverige på nextjet/Direktflyg/Golden? Jag har hört att vissa betalar 22000kr/mån före skatt,och då har de betalt sin typutbildning och hyr en etta någonstans där de är baserad? Kan det stämma?
Ääuuhahaahahaha! *ögonen tåras av skratt*
“…den där intensiva pilotblicken.”
Du är nog ett riktigt forumtroll, du.