Sparka spanska ATC controllers!
Jag blir så trött på odugliga spanska controllers och jag tar emot nyheten att de givetvis ska strejka med bestörtning. Tyvärr inte förvånad. NOTEera att en spansk ATC controller i snitt har 1.8 miljoner i årslön. Och detta efter att man gått med på och sänka sina löner med 40%!!! De bäst betalda låg runt 7-8 miljoner om året.
Jag som flygare tycker detta är skrämmande sedan det spanska kontrollerna är bland de sämsta i Europa! Man har under en längre tid förnekats “directs” för att de är missnöjda med sina löner. Detta gör att vi flyger runt helt i onödan och bränner en jävla massa sås/tid/pengar!
svar
Jag får be så mycket om ursäkt för de grava stavfel jag gjort nedan. Slant tydligen vilt på tangenterna. Men jag gissar att innebörden går fram ändå. Nästa gång ska jag inte försöka skriva ett inlägg med tio bollar i luften samtidigt. 😉
Anders
Mycket bra sammanfattat tycker jag!
Vi har ju uppenbarligen flera problem som drabbar oss piloter. Det första är ju den inkompetens vi upplever från den spanska flygtrafikledningen. Alla deras oväntade vektoreringar, byte av bana, orimliga speed requsts, exempelvis 220 kt till 4 nm, mm
Detta skyller vi ju tyvärr ofta felaktigt den enskilda flygledaren för men problemet är djupare än så. Grunden till allt det ligger i deras utbildning, deras procedurer och att de helt enkelt givits alldeles för liten uppmärksamhet på de behoven vi har som piloter.
Vad gäller deras brist på användadet av engelska som språk är det ju ett stort problem i sig, inte bara flygledare utan även spanska piloter kan lastas för det. Den dagen Iberia piloter slutar pratar spanska så blir ju också flygledaren tvungen att ta till engelska. Det är ett problem som måste lösas i hela europa. Även i frankrike råder ju allt för mycket nationellt språk på radion. Det här kommer nog inte att lösas förrän myndigheter sätter krav att förbjuda nationell kommunikation till all IFR trafik. Men allt det hänger ju också samman med den nationalstolthet som fransmän och spanjorer har så det är ingen lätt nöt att knäcka.
Vad det sen gäller om deras strejt är laglig eller ej så tål det ju att ses.
Som pilot måste jag ändå säga att jag är rätt förstående att det tar till åtgärder då deras arbetsgivare ändrat deras villkor dramatiskt. Ett avtal är ett avtal. Vad gäller deras löner så har de ju visst varit i överkant men det är ju faktiskt en arbetsgivare som gått med på lönerna en gång i tiden så då får dom väl stå sitt kast. Så att bara skylla på flygledarna håller inte. Däremot att vissa individuella flygledare valt att sjukskriva sig på falska grunder o därmet tvingat sina kolleror till ännu mera arbete är ju inte rätt metod precis så lite smisk på fingrarna förtjänar nog en del.
Allt vi kan göra är att hoppas att något vettigt kan komma ut av det här så att deras flyglerare kan få avtal som hålls, deras arbetsgivare kan lita på sin personal och att de faktiskt erhåller tillräckliga ekonomiska resurser från regeringen för att faktiskt driva hela verksamheten. Sen får ju steg två bli att se till att flygledningens standard höjs till den nivån de har i övriga västeuropa.
Anders
Det är nog så att spanska flygledare skulle behöva utbildas och kanske göra studiebesök på en central norr om alperna.
Men det verkar konstigt med den officiella förklaringen till konflikten kontra inlägget här nedan: 16:33:27
Ur dagens DI:
Enligt transportdepartementets statistik från förra vintern fanns det då 2.300 spanska flygledare, och inklusive övertidsersättning och andra förmåner tjänade de då 360.000-600.000 euro om året, motsvarande mellan 275.000 och 460.000 kronor i månaden. De har också kunnat gå i pension vid 52 års ålder.
Jag hade inte klagat så mycket om de inte hade varit så OTROLIGT dåliga nere i Spanien. Det skedde incidenter nästan varje vecka när jag jobbade där nere i somras. Hade en RA (resolution advisories) samt en annan gång mindre än 2 miles och samma höjd på 10 miles final !!!!! Samt fel klareringshöjd flera gånger, dvs det gav mig en höjd som var fel som de i sista sekund korrigerade senare. Samt alltid snacka spanska med spanska bolag. Sparka dem eller utbilda dem bättre.
Första inlägget jämför piloter och lokförare samt flygledare och tågklarerare. Han tycker det är ungefär samma sak.
Inlägget efter är kortfattat: 2D vs 3D!
Tycker det är en underbar kontring! 🙂
Är inte strejker inom flygindustrin överrepresenterat i statistiken över strejker?
Jo, ger man sig in i servicebranschen så skall man ge service inte neka.
/per-erik jönsson
FL, vad menar du ?
Var tvungen att kopiera två svar från DI.se angående flygledare i Spanien. 🙂
30. Ansvar
Hur är lönerelationen lokförare – pilot?
Flygledare – tågklarerare?
Och vilka ansvarar för flest resenärer?
Ganska lika va?
Sid Casino
31. Re: 30
2D vs 3D!
Denny
Jag tycker visst du kan ha åsikter om deras jobb, ditt bolag blir lidande om dom gör ett uselt jobb! Sen tror jag kanske inte lösningen är att sätta dem i fängelse för att dom protesterar mot kraftig försämrarde villkor.
Dock undrar jag om vi har fått reda på hela sanningen i just denna konflikt!
Missförstå mig inte, jag lägger mig inte i deras arbete. Dock frågar jag givetvis vilken bana vi kan förvänta oss då vi måste ha tid på oss att sätta upp allt i cockpit och informera varandra om upplägget. Gärna innan TOD men det kan man ju drömma om. Problemet är att du ibland får reda på detta först på intercept heading. Jag förstår inte heller deras sätta att blanda alla plan med olika vektoreringar, istället för att rada upp dem på fina led med samma fart. Detta sätt att arbeta måste även vara stressande för dem själva, och minskar deras överblick så de i god tid kan undvika att plan kommer för nära. Sist fick vi order om att öka farten på final. För att kompensera för detta var vi stabiliserade först på 500′. Vi måste i vårt bolag vara stabiliserade på 1000′.
Det märks så tydligt och det blir så mycket säkrare om det sitter en kompetent, lugn och erfaren controller. Men likaså kan det motsatt förvärra situationen.
Har läst i The Controller att man har svartmålat och spridit falska uppgifter om flygledare i Spanien men även på Irland. Vet inte vad som är sant men man ska kanske hålla igen lite på kraven om att sparka flygledarena innan man vet alla fakta!
Är det så att AENA har lyckats med en svartmålningskampanj så är det onekligen skickligt gjort, men visst är det grisigt!?
Utdrag från en post på ett forum av en som jobbar som flygledare i spanien:
“Please forget everything you might have heard about sallaries. Sallaries were the first thing to go many months ago, and it is not what we are fighting for.
If you must know as an experienced approach controller at LECB I made 4300 EUR last month. Our last colleagues to join are making 2300 eur.
I love this job and if it was only an issue of money I’d consider myself happy. But it’s not. We’ve gone from 1200 to upwards of 2000 hours. Management has decided unilaterally to increase traffic loads with absolutely no safety studies. We are enduring monthly rosters of 200 hours. When some of us folded to pressure (18 people had already been medically evacuated when I last asked in august) the goverment forced the medical inspection to turn down sick leaves. Colleagues of my have been working while still on anxiety medication, or decided to drop the treatment ot of fear of government retaliation.
Just culture has been completely obliterated, and recordings have been used arbitrarily to attack employees. We have been robbed of our holidays, and sick leaves have gone unpaid. They are losing trial after trial because the company is denying basic rights (leaves to attend small children). Even after having lost these trials the continue the practice (hopefully we will end up having an obvious case of mobbing)
With today’s decree it is the fourth time this year that legislation has been passed specifically to change our terms and conditions, collective negotiation be damned.
And to top it all off to this day we are to be available 24/365 to work in the company deems it necessary.
So yes. I _DO_ claim slavery when all the basic rights that had been painfully gained through the 20th centry haven been swiftly dragged from under our feet, all in the name of economic interest and a complete disregard of operational safety.
So please don’t bring back the issue of money. Money has not been an issue for a long time now. It’s all about basic rights, our dignity and the safety of operations. I don’t think I would have to stress that the people that are RIGHT NOW sending untrained military personnel to take control of the operation are not thinking too much about safety.
With all my regards,
sr
Då har vi nog kommit ett steg närmre varandra! Låter bra! Jag kan nog hålla med om att flygtrafikledningen i Spanien inte är optimal men jag har svårt att se att lösningen är försämrade villkor.
Då tror jag ett besök i en lite nordligare central/twr skulle vara ett bättre alternativ.
Tror också att det svårt att bedriva flygverksamhet när icke operativ personal ska lägga sig i arbetet. Tänk om min chef skulle lägga sig i val av bana eller vilken kurs jag ska ge dig! Det skulle bli katastrof!
Vi hörs på fq! Ha det gott!
Den spanska ATC, och speciellt Madrid ligger i bottenskiktet om man jämför med andra större flygplatser i Europa.
De ger dig radarvektoreringar helt utan logik, med ytterst dålig information om vad de har för avsikt och vilken bana de har tänkt att leda in dig på. Tonen är inte hjälpsam och planeringen liknar den i leken “hela havet stormar”. När musiken tystnar så skall man sätta sig på en stol. Man försöker som pilot göra sitt bästa för att hänga med här, och om man inte kan så åker man ur sekvensen och får nya vektoreringar. Som ni förstår kan arbetsbelastningen i cockpit stundtals bli mycket hög, och detta ofta på låg höjd och i ett fullproppat luftrum.
Men att försämra deras villkor hjälper givetvis inte. De borde istället göra studiebesök i t.ex. Tyskland och Skandinavien för att se hur jobbet skall utföras.
Flygledare skall ha bra villkor och de är värda varenda krona i lön om de gör ett bra jobb.
Hejohå!
Jag håller med dig i ditt sista inlägg! Jag håller inte mina Spanska kollegor bakom ryggen MEN denna gången handlar det INTE om lön. Jag reagerar bara på att alla hela tiden tror att vi vill ha mer pengar. AENAs behandling av mina kollegor kan jag inte acceptera speciellt inte när oinsatta anklagar flygledarna för något som inte är. De har haft det bra i Spanien, väldigt bra, men när de inte längre får betald ledighet när de blir föräldrar (precis som vi har våra 10 pappadagar) bara för att AENA helt plötsligt tycker att “den lagen skiter vi i” och drar lön från arbetstagarna.
Ikke operativa som tar beslut om saker de inte förstår, bana i bruk, kapasitet mm då har det gått för långt. Vill du flyga i en sektor som har en kapasitet på 26/timme men som helt plötsligt ska hantera 34/30 min? låter det flygsäkerhet för dig?? Vad säger du när det smäller pga overload i en sektor, ja ja de tjänar för mycket dem där flygledarna….??
Frustrationen din förstår jag, men vi kan väl försöka vara sakliga och lite insatta innan vi slänger skit.
De spanskaflygledarna har haft utnyttjat sin situation lite (eller kanske mycket) för mycket. Då är det oundvikligt att det kommer en käftsmäll efter ett tag. Det var den käftsmällen som kom när staten sänkte lönen till en något mer rimlig nivå.
Sluta lipa nu och börja lära er tala vettig engelska och vektorera som västerlänningar. Sen kan ni kanske få tillbaka er heder igen.
Ok FL!
Det verkar finnas en baksida även på detta myntet och du verkar oerhört mån om dina spanska kolleger.
Angående DCT! Hm jag kan inte se att det skulle vara mer trafik över Spanien än låt oss ta Holland. Men det kan ju som bekant vara en ganska brant uppförsbacke att få politikerna att fatta det.
1670 hrs/year = 209 arbetsdar/år (en vanlig arbetare har 235 dagar/år) och innan var det alltså 150 dagar/år. Det låter lite för bra i mina öron eller hur har ni det på svenska ATC?
Sänkt lönen “i vissa fall” med 70%! Ojdå så vad va den innan?
Jag brukar sällan engagera mig i forum som detta men fick ett smärre frispel när jag kom till jobbet i morse och ser vilket helvete detta orsakar bland flygbolag och deras resenärer. Som sagt tidigare så hade jag förstått om det var TWR frekvensen på LGW som strejkade.
Så jag tycker att vi slutar denna tråden här. Jag ber om ursäkt om svenska controllers känner att jag har trampat de på tårna men jag börjar bli trött på strejkande greker som måste som alla andra jobba till de blir 63 år. Eller Franska fuel gubbar som vägrar tanka. Och nu givetvis spanska controllers som då kanske inte vinner priser som EU ATC land varje år.
FL vi lär höras!
Glömde! Jo, jag tycker att ni piloter borde stå upp bättre mot era arbetsgivare. Det finns en hel del piloter som har bra (ibland kanske för bra) löner och förmåner. Men allt för många har det riktgit uselt och ni har er själva att skylla.
Jag kommer säkert bli skitförbannad när ni strejkar och jag blir drabbad men jag skulle försöka inse att det är för branschen bästa att ni agerar för att de som jobbar inom flygbranschen ska vara välutbildade, välbetalda och dugliga männiksor. Jag vill inte ha piloter som säljer sig billigt och accepterar vansinniga schema och arbetsvillkor! Jag vill då hellre betala lite extra för att det ska vara rätt person på rätt plats.
999 gånger av 1000 behövs inte denna fäiga person men om jag råkar sitta på planet som drabbas av birdstrike eller ws på kort final så vill jag ha en utvilad och motiverad pilot! Samma sak gäller för flygledaren som leder mitt plan! Svårare än så är det inte. Jag är så innerligt trött på den “Rajanisering” som pågår inom branschen. Allt ska vara billigt! Alla skiter i säkerhet och kvalitet!
Du startade ju tråden där du anser att spanska flygledare ska sparkas! Tycker man borde vara lite mer insatt i ämnet om man gör detta.
Visst, deras tillvägagångssätt drabbar många men du ska veta att dom under en lång period har blivit smutskastade av sin arbetsgivare och denne arbetsgivare har spridit ut felaktiga lönesiffror.
Deras arbetsgivare har utan förhandlingar förändrat lön och arbetstider, jo det har dom faktiskt! Läs åtminnstone första inlägget i tråden så kanske du kan förstå lite varför dom har gjort som dom gjort.
Det viktigaste för dig som pilot är kanske:
“•When we complain about sector capacities being exceeded, the answer we get from AENA or from EASA (Spanish air safety agency) is that it´s our fault for abusing direct routings or clearing FL different from those filed in the FP. They even remind us that there is an Eurocontrol document preventing against direct routing and non-scheduled FL´s.
”
Läs det en gång till, jo en gång till! Då kanske du inser att det ligger lite mer bakom varför dom är så upprörda och varför du inte får din DCT.
Som sagt du behöver inte läsa hela tråden utan bara första inlägget, så kanske du inser att dom är rätt hårt angripna.