Förnyelse av IEV (Kiev-Zhulyany Airport)
Kommer en ny lågprisbolagsflygplats snart öppnas i Ukraina?
Den första flygplatsen i Kiev är Zhulyany som började sina flygningar den 25 maj 1924. Namnet kommer från Zhulyany by som låg vid Kiev. Ukrainas huvudstad har vuxit och flygplatsen ligger i västra Kiev, 8 km från Kievs centrum.
Inrikes först och lite utrikes och endast privatflyg. Flygplatsen IEV fick inte chans att utvecklas på grund av den största flygplatsen i Ukraina, KBP (Kiev Boryspil Airport), som öppnades nära Kiev på 60talet.
Vad händer nu? WizzAir har öppnat eget dotterbolag i Ukraina – WizzAirUkraine och fick möjlighet att öppna en bas på Kiev Boryspil flygplatsen. De har bara två flyg i Ukrainas bas och flyger på 11 destinationer från Kiev och 2 från Lviv. Från och med 18 december 2010 startade WizzAir en ny linje mellan Kiev och Stockholm-Skavsta. Med endast två flyg fick WizzAir 8 % av den ukrainska flygmarknaden och transporterade 546 tusen passagerare under 2010. Wizz VD Natalia Kazmer sa att ”KBP inte fungerar så bra för lågprismodellen som WizzAir använder och att det är jätte dyrt att ha KPB som bas. Kiev är en av de dyraste flygplatser som vi flyger till” kommenterar hon, skriver avianews.com.
Kommer IEV att vara som nya Skavsta i Kiev city?
Kiev förbereder sig inför UEFA fotbollmästerskapet 2012 och bygger ny terminal i KBP samt renoverar den gamla byggnaden och bygger ny terminal i Kiev Zhulyany. IEV förlängde startbanan till 2310 m och har möjlighet att ta in A320 och B737. Kiev väntar en massa turister och fotbollfantaster som kommer till Ukraina. Men den ukrainska regeringen planerar även att använda Boryspil som huvud flygplats och Zhulyany som en reserv. Det låter inte bra för Zhylyany och flygplatsen söker flygbolag som vill ha sin bas där. WizzAir fick inbjudan och bra rabatt på flygplatsskatten. För en avgångspassagerare ska varje flygbolag till exempel betala 15 USD för utrikes och 2.50 USD för inrikes. Nästan samma skatt har KBP också, men Zhulyany har flexibel rabatt för utrikes. Om flygbolaget gör mer än 4 tusen passagerare per månad, minskar skatten till 9 USD; om mer än 8000 passagerare blir det 7 USD. Stora europeiska flygbolag som Lufthansa, Aeroflot och Transaero är nu intresserade av att flyga till IEV i stället för till KBP, informerar den ukrainska tidningen Korrespondent. Frågan är hur Zhulyany ska erbjuda passagerare god service i en gammal och ganska liten terminal, eftersom den nya terminalen ännu inte är klar. WizzAir Ukraine flyttar sin bas och börjar flyga från och till IEV från den 27 mars 2011.
Swissport som ger ”ground handling” service i Ukraina har monopol och betjänar alla stora flygplatser i Ukraina som Kiev Boryspil och Harkov. WizzAirUkraine har bett Swissport att ge service i Zhulyany också på grund av att inga andra alternativ finns i Ukraina. Kanske finns det en god möjlighet för nordiska ”ground handling” bolag att utveckla sig och söka sig en ny marknad i Ukraina?
Europeiska lågprisflygbolag väntar när Ukraina ingår i ”Open Sky” och den ukrainska flygmarknaden blir öppen för alla företag som vill flyga till Ukraina. Idag kontrollerar den ukrainska regeringen flygmarknaden i Ukraina. Vi kan observera och hoppas att det blir en verklighet lagom till fotbolls-EM 2012.
Denis Nordh
svar
Fel, du kan inte ha varit i Kiev om du uppfattningen att KIEV bara är betonggetthon. Kanske har du bara bytt plan i Kiev och sett sovjethusen när du landade. Du kan iallafall omöjligt ha varit i centrum om du har den uppfattningen.
Kiev är en av Europas vackraste huvudstäder med stora esplanader, massor av jugendhus, nyreparerade ortodoxa kyrkor med äkta guld på lökkupolerna osv.
Förnekar inte att Sovjethusen finns men ditt naiva inlägg är lika töntigt som om du skickar en Marsmänniska som turist till Stockholm som bedömer staden utifrån hur det ser ut i Rinkeby eller Botkyrka.
Till trådstartaren vill jag bara berätta att det inte finns någon stad i Ukraina som heter Harkov på svenska. Så skriver man däremot på engelska.
På svenska skriver man vanligtvis Charkov som följer den ryska transkriberingsmodellen men man kan också välja Charkiv om man väljer den ukrainska. Men eftersom du skriver Kiev i samma mening (rysk transkribering) och inte Kyjiv (ukrainsk transkribering) så bör du också skriva Charkov för att vara konsekvent.
Coolt!, i övrigt ser det ut som Paldiski runt omkring. Höghus allá soviet-tiden! Men det är säkert spännande att landa där.
Springer löshundar bla. På landningsbanan 😉