Folkabubbla?
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4432244
kärran beskrivs som mycket högljudd, kokhet och med lukten av en folkabubbla.
är det något speciellt fel på just det här planet, eller är det bara ett gäng kalmarbor som helt enkelt föredrar jet?
Någon som dessutom råkar veta vilken reg det är på planet och om den används även på annat håll än Kalmartrafiken?
Såg att det ägs av Golden. Enligt bilden en SAAB och skulle gissa på en 2000 med tanke på efterfrågan..?
svar
Inget aprilskämt. Artikeln publicerades sista mars..
april april… eller?
Tror ni Kalmarborna har anledning – att d e nåt fel på kärran – eller e d bara onödigt gnäll?
Skrev ej inlägget före, utan det var väl ett troll.
Q400 hade ju också anti-noise, visst är detta bra. Man kan köpa egen noise-cancelling också, tex headphones från BOSE för 300 dollar. Själv tog jag det lite försiktigt och köpte SONY för 50 dollar. De är helt ok för det priset.
Trevlig helg!
Jo det stämmer man märker en klar skillnad med systemet av. Men med systemet på så är den inte mycket tystare än Fokker 50 som ej har antinoise, men F50 tillhör ju en av de tystare turbopropp maskinerna med S2000.
Tack för alla bra svar!
En fråga om SAAB 2000 (som vi nu konstaterat att Kalmarplanet INTE är) – det marknadsförs ju som att den har lägre bullernivå än andra motsvarande proppar, tack vare speciell “noise reduction”. Stämmer detta eller är det bara corporate bull?
Gnällande passagerare som helst vill åka buissnes klass till Ryanair priser, Jävla Skyways dom är ju lika dyra som att ta egen bil per mil. Tips starta eget flygbolag och flyg en B 747 mellan Karlmar-Stockholm.
Det är en ATR72 från Golden Air som flyger för Blue1 med SAS kabinpersonal…
Rörigt? Ja.
Bullrigt? Inte värre än andra propellerplan.
Trångt? Ja.
Till Kalmar tar du dig lättast med bil. Men det finns många andra trevligare platser att besöka!
Ja, du har nog rätt. Nu när jag tittar noggrannare så ser motorerna ut att sitta högre upp än på en SAAB. Samt den där lilla utbuktningen längst ner vid vingfästet känns inte så SAAB…
Flygplanet på bilden är en ATR 72 dvs ett modernt miljövänlig turboprop.
Flygplanet som flygs på kalmar-arland är en svenskreggad blue1 ATR.
Fast det ser ut som en ganska ny ATR. Luktar den Citroën?
Det måste vara någon som rört till det. Det skall vara lukten av gammal SAAB. Inte är den särskilt gammal heller, så det borde vara “lukten av SAAB”. En fin doft.
Mvh