Tittar flygbolag provreslutaten
Hejsan på er allesammans! Jag har glädjen av att just erhållit mitt PPL!
Jag ska gå vidare med trafiflygutbildningen inom kort, men har en fråga ang. när man söker jobb sen som styrman.
Jag fick dessvärre ingen vidare teorigång och gjorde många omprov i PPL teorin. Är detta något flygbolagen tittar på/kan se när dem söker aspiranter, eller är PPL som PPL, Liksom ATPL som ATPL? V.s. är chansen mindre för anställning om man gjort många omprov? Tittar flygbolag in i Transporstyrelsens provbank?
Hoppas inte det har en effekt, för enligt min mening lär man sig bara mer av att ha “failat” några prov, då man studerar ännu mer och grundligare inför nästa.
Tack på förhand!
Mvh. Mattias
svar
Jo, men så finns det disco-piloter och seriösa individer.
25% av piloterna som finns idag gör det för att vara coola, och det märker bolagen snabbt vilka som besitter fel attityd.
Inom alla yrken går folket arbetslöst, men nog kommer det behövas piloter. Piloter går, piloter kommer, det handlar bara om att infinna sig på rätt plats, i rätt tid, ha lite tur och en enorm portion drivkraft så kommer det troligen lösa sig.
Piloter kommer ALLTID att anställas, förstås efter efterfrågan, så frågan ligger inte där… frågan är, vem är dU? Är du den som kommer få jobbet, eller är det någon annan. Självklart kommer inte alla få jobb, men vad vet du om du inte provar? Har du något självförtroende? Om inte, förvänta dig att det blir svårt att ratta några hundra ton på en mils höjd med flera liv i dina händer.
Det jag rekommenderar för ALLA som vill bege sig in i denna bransch, gör psykologtester, bara för att åtminstone få en uppfattning om hu bolagstesterna sen kommer se ut samt få en hint om vad du bör förbättra med dig själv, om du kan det så att säga.
Men Bengt,
Hur ska ALLA dessa individer som sitter på sina cert få jobb innan åldern tar ut sin rätt? Jag menar, är man 25+ så går åren fort.
Det finns ju tusentals piloter med timmar som är arbetslösa. Många har stora skulder och inte pengar att lägga på ex TR.
Du verkar inte vara så klok som i princip skuldsätter pojken.
?
Roger, jag arbetar just nu på SAS och minns inte att jag fick redogöra mina betyg från grunskol. Självklart bifogade jag gymnasiebetygen, men dem var väl inte så värst imponerade, hade 3:a i snitt ungefär och det räckte långt. Sedan var det testerna och intervjuerna som jag vill minnas var huvudsakliga för antagningen.
Jag fick anställning 98 dock, det kanske har ändrats sen dess.
Nej Mattias, satsa på flyget du! Finns ingen anledning att uppoffra sin högsta dröm för en massa snack på ett forum. Självklart finns alltid en risk, men är du övertygad om att du vill bli pilot och arbeta som pilot, kommer du nog bli förvånad hur lite ansträngning och hårt jobb kan löna sig. Lycka till!
Allt gott.
/Bengt
Jonas, du kanske borde ta ut nappflaskan och vakna upp till det verkliga livet?
Du kommer inte få jobb, tänk hur många som är färdiga och sitter med skulder. Gör annat istället!
Bengt.
Vi tittar på allt vi kan titta på om vederbörande presenterar sitt material.
Om sökande har ATPL så har sökande det, om sökande har CPL/IR plus påbyggnad så kollar vi det självklart. Vi tittar på allt sen 9an om det finns underlag.
Det viktiga är att det inte finns luckor i personens CV ifrån ca 19 års ålder.
SAS är nog inte viktigast att jobba i som pilot men det duger bra.
SAS tittar inte så mycket på betygen/historiken. Dem har däremot stenhårda/egna tester, precis som TFHS som dem utgår ifrån. Du ska scora utmärkt på samtliga test, samt ha en sorts personlighet som passar SAS kulturen. V.s. stor intigritet, ödmjukhet och artighet bl.a.
/Bengt
Men varför skulle man önska att söka till SAS ????
Om du söker till SAS (om det skulle bli aktuellt nån gång) så vill dom
ha kopior på precis allt du har pysslat med fram till dags dato inkl kopior på
skolbetyg från 9an och alla prov till CPL/IR Multi eller ATPL.
…Jonas. Hoppas att din flygdröm inte var för rosenskimrande. Vore ju trist om du blev besviken som marknaden är idag.
Tjena! Grattis.
Jag kuggade också en del PPL prov (dels för att teorin sög som fan på min flygklubb och att lärarna inte var engagerade, samt att frågorna inom PPL är ju urusla, ingen ursäkt, bara fakta).
Jag är snart klar med min ATPL, har endast 1 ämne kvar att skriva och jag har klarat alla på första försöket. Ge inte upp Mattias. Jag är absolut inte bra på matte eller fysik men har hela tiden haft en vilja och en dröm av att bli pilot, och det ska jag också bli.
Ge mig din mail så kan vi surra lite så kan jag berätta lite kring ATPL 🙂
Har du räknat in MCC & Typerating? Sen så börjar ju flera bolag idag ta betalt för linetrainingen(t.ex Air Baltic) etc etc…
Om du lyckas med 400 000 så ska du ha en stor eloge, tog mitt 2007 för samma pris, och det var innan “soppa” skatten mm…
Som föregående har skrivit så behöver du inte bry dig om PPL betygen. Lite som att avsluta gymnasiet och sen lyckas ta sig in på ett bra universitet. Arbetsgivaren frågar ju inte heller efter gymnasiebetygen då..
Sen är det en skitsnack att Ryanair inte tar folk som har missat flera ATPL tester. Själv missade jag t.ex. Air Law två gånger och nu sitter jag här, som en av Michaels slavar :p.
Har du någonsin gjort en flygpsykologisk undersökning? Där frågar dom “varför” du kanske bara hade ett VG i fysik. Det är snarare mycket mera viktigt att kunna förklara varför man inte lyckades på första. För mig var det t.ex. att tjejen dumpade mig i tiden jag var i Sydafrika och tog alla cert. Inte allt för kul att plugga, när halva världen inombords bryter isär.
Oroa dig inte. Allt blir toppen om du går in helhjärtat med målet framför ögonen!
Kommer aldrig bli nöjd om jag inte provar åtminstone! 😉 Kan komma undan för 400lök om man spelar korten rätt
Med dagens hjälp klarar nästan vem som helst ATPL så det är nog inget att oroa sig för men sen om man ska satsa vidare är väl en annan fråga. Dom riktiga bolagen har hårda tester och marknaden börjar ju k**a ur totalt så lägg pengarna på något annat, för en miljon kan man leva ganska bra ett bra, iallafall ett tag!
Tack för alla svar!
Klart jag inte ger upp ATPL. Ska börja i höst då, med annan studiemetod. Gick ut plugget med 18,2 NV-programmet, så normalt ska studierna gå bra. Att jag faila många PPL-prov tror jag har sin förklaring, tänkte bara om det syntes.. Men då ska jag vara mer noga med att klara ATPL proven om det kanske kan vara lite intressant för bolagen. Tack ska ni ha!
Mvh. Mattias
Om du hade problem med PPL så hade jag nog lagt ner, ingen större chans att du klarar ATPL isf…
Lägg pengarna på annat…
Du…. om man får vara så ofin att DUa någon…. Så länge du har pengar att vifta med så skiter de fullkomligt i om du gjort om proven 1000 ggr. En del stora bolag med HR avdelningar i UK kanske bryr sig lite men i slutändan är det hur mycket pengar du är beredd att ge dem som styr. Börja spara till slaveriet istället, såvida du inte är av det rätta virket och tar dig in på finbolag….
Bitter….javisst….Lycka till o glöm inte att ha kul.
Det finns verkligen inte någon anledning till oro Mattias! Har du dina cert. så har du dina cert! Dock om du gör katastrofalt ifrån dig på ATPL-teorin så kanske rektorn/dina lärare inte har speciellt bra vitsord om dig ifall bolagen ringer och frågar. Kuggar är det väldigt många som gör titt som tätt och det är inget konstigt med det men det finns ju gränser.
På din fråga om dom kollar TS-banken så är svaret nog med största sannolikhet NEJ! =)
Ha de!
Att “failat” några gånger tyder mer på en omotiverad pilot enligt min mening.
Troligen kommer ingen att titta på dina resultat, men bolagen kanske ringer till din skola och frågar om dig. “Han hade svårt för teorin” är något de inte vill höra, så skärpning nu inför ATP teorin. 🙂
För första jobbet kan det spela roll, sen tror jag det är skitsamma. Dock är det ju mest ATPL teorin man tittar på enligt min erfarenhet. Så dina PPL prov kan du nog sluta oroa dig för. Alla är mänskliga, någon miss kan ju hända den bäste. Börjar det däremot dra iväg med många omprov kanske man kan fundera på vad det beror på?
Vet exempelvis att Ryanair har haft max ett missat ATPL prov som officiellt krav för sina cadetter tidigare.