Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Mach-number

Tråden startades av Sven

Hej! Jag har aldrig fattat det här med att flyga på Mach-number.

Jag vet att man vid högre höjder flyger på Mach-tal, men vad är anledningen? Vet att mach-tal är beroende av temperatur och sådant, men vad är den / de främsta anledningarna till att flyga på machtal?

Publicerad den 2011-06-03 21:48
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

mackan
2011-06-11 21:52

Om man flyger med konstant TAS kommer IAS att sjunka och MACH öka när man stiger. Alltså är det IAS som är begränsande på låg höjd och MACH som är begränsande på hög höjd.

Orre
2011-06-06 12:02

Du undrade varför man flyger på Machtal på level. Det finns en crossover altitude under climb där man möter upp t ex IAS mot Mach, alltså där man byter från Indikerad fart till Mach. Denna höjd är ofta mellan FL250-FL280…

Den största anledningen till att man flyger på Machtal är just på grund av prestanda/konstruktionsskäl. Alla kommersiella flygplan idag flyger under Mach 1.0 och har en högfartsstallfart som ligger under Mach 1.0. Det ska tilläggas också att även fast ett flygplans Machmätare visar under Mach 1.0 så kan vissa delar av flygplanet vara uppe i Mach 1.0 och detta kan medföra stora aerodynamiska förändringar och vara farligt för konstruktionen och flygegenskaperna.

MMO är oftast på dagens flygplan mellan 0.78-0.88 vilket är den maximala farten, räknat i Mach ett flygplans aerodynamiska konstruktion klarar av… Med en marginal såklart…!

Eftersom detta är de viktigaste parametrarna är det säkrare och bättre att använda sig av Machtal på level eftersom att luften över vingarna inte får komma upp i för höga hastigheter relativt ljudets hastighet. Machtal såväl som IAS påverkas av temperaturen och flyger man på Machtal så spelar inte temperaturskiftningarna någon roll eftersom Machtalet är förändringsfaktorn av ljudets hastighet (som i sin tur BARA förändras med temperaturen).

Harry
2011-06-06 08:07

Det enda ljudhastigheten beror på är temperaturen och vilken gas det gäller. Flyger du i luft hela tiden och det gör du ju, så blir temperaturen det enda ljudhastigheten beror på. Multiplicera kappa, som är beroende av vilken gasblandning det är, ( jag tror den är 1,414 för luft) med R som är den allmänna gaskonstanten (den är alltid 287). Multiplicera sedan detta med temperaturen i Kelvingrader. Ta kvadratroten ur resultatet och du får ljudhastigheten i meter per sekund. Mach är förstås procent av ljudhastigheten.

Mvh

Mr parker P51
2011-06-05 10:57

Fan vet! Det står i aerodynamikboken eller aceyour tech inteview,orkar inte leta upp definitionen,Men faktum är att IAS sjunker med höjden.Skulle du ha samma IAS dvs, V2+160 så får du problem på hög höjd tex FL410,DU har oftast ett Vmo att ta hänsyn till som är baserad på mach.Machbufffet är inget att skoja med.Att stiga till FL 290 på ias är oftast inge problem.jag brukar låta fms ta han om skiten.
330/M.084 i climb, sen blir det M.0855 eller LRC.

F/O
2011-06-04 14:37

För att vid M1.0 händer det en massa spännande saker.

SAS Anställd
2011-06-04 12:04

Har för mig att det är pga. temp/tryck skillnader som är relaterade till ljudets hastighet. Då har man bättre koll på hur nära man är så att det går “för” fort.
Flygplanen är ju dimensionerade/byggda för vissa specifika hastigheter.

Även höjden man “cruisar” på spelar in.

Är inte helt 100 men har läst detta tidigare på ett annat ställe.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500