Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

BFSAA September eller Januari kursen

Tråden startades av Student

Hej. Jag vart efter psykologtest och transportstyrelsens medical nyligen antagen till SAA i Västerås och San Diego. Jag undrade mest om det är någon som är inne på samma spår och i.s.f. när ni hade tänkt er att hoppa på utbildningen. Redan nu i September eller först i Januari?

Sen vore det också kul att komma i kontakt med någon som redan pluggar där alternativt en flyglärare.
Tacksam för era svar!

Publicerad den 2011-07-03 20:19
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

@Ralf
2011-07-12 21:15

Vem lurar vem på pengar… Klart att de privata skolorna vill tjäna pengar det vill väl alla företag?! Vad tror du att en plats på TFHS kostar skattebetalarna? Jag vågar lova att det är betydligt mer än vad de privata skolorna tar i avgift…

...
2011-07-12 17:39

De har verkligen höjt priset, jag blev klar 2008 då kostade utbildningen 470 000kr

Student
2011-07-12 08:48

Jag valde SAA ur två anledningar. Dom ligger runt hörnet och dom gjorde ett seriöst samt allmänt bra intryck på mig. Punkt två kunde jag t.ex. inte direkt få av LidAir, SPU eller andra skolor i landet.
Vidare så hade jag egentligen inte ens tänkt att söka till en skola i Sverige. Jag är uppvuxen i Tyskland och hade egentligen planerna inställda på Lufthansas ab-initio. När detta i medical:n sket sig p.g.a. deras krav på max. -3/+3 dioptrier refraktionsfel, så var deras dotterbolag och deras mpl på Lufthansa Cityline i siktet (cityline kräver endast en klass 1 medical utan några extra interna bolagsregler som skärpta synmått t.ex.).
Jag blev dock försäkrad, p.g.a. att jag hade klarat initierande DLR testerna, att en plats i bolaget mer eller mindre var säkrad efter vilken utbildning som helst. Begge LH och LHC mpl utbildningar går på 60/respektive 80tusen euro, så det hade inte gjort skillnad till SAA ändå.

I slutändan valde jag dock också SAA för att en vän till mig bestämde sig för samma karriär inom flyget och kommer gå samma kurs. Tycker ärligt talat inte heller att 669.000Kr är ett särskilt högt pris för en sådan utbildning. Min ekonomimaster hade kostat mig något liknande på ett ansett tyskt universitet..

M
2011-07-11 02:04

Ett bra tips är att kolla ALLA skolor!

I slutändan så är det dig som person bolagen kollar, inte vilken skola du har gått på. Det viktiga är att man har certifikaten i handen.

Man kan spara väldigt mycket pengar, uppåt ett par hundra tusen, genom att köra modul program.

BFSAA är väldigt dyrt. Och en assessment på Ryan kan man få ändå.

Och de pengarna man sparar på att välja en billigare väg kan vara bra att ha till en Type Rating senare, som tyvärr oftast är ett måste för att nå första jobbet.

Lycka till!

Tolip
2011-07-10 21:05

Till fd Student. AirBaltic?

fd student
2011-07-07 22:37

Nej inte RYR vilket jag är väldigt tacksam för! Har dock många vänner som jobbar där, och det är ju självklart en drömstart på karriären och det man hade som mål vid utbildningens slut. Men jag är glad att jag hittade annat innan jag fick kom dit, gillar inte riktigt deras filosofi, även fast det går ruggigt bra för dom.

Ralf – Som talare nedan nämde så finns det inte många platser. Jag var själv på TFHS och gjorde testerna, kom till 3:e av 4 testomgångar. Men hade ingen större lust att vänta ett år till på att eventuellet få en plats, eller att lägga ner drömmen helt! Och då finns det inte så många andra vägar att gå idag..

Student
2011-07-07 11:42

@Vx
På Hässlö tänkte du nu? Jag bor 500 meter ifrån Flygplatsen och har nog nerverat er nog där :-D. Vore interessant att få tala med någon som redan är i USA, alternativt någon som precis gått ut utbildningen.

F
2011-07-06 23:38

Ralf – Det tråkiga är ju att TFHS inte har plats för alla. De som inte kommer in där och vill bli piloter vad ska dom göra?

Gissning
2011-07-06 17:14

BFSAA och ett 737 jobb kan det vara rajan?

Ralf
2011-07-06 10:41

Skippa oseriösa skolor som SAA, Lidair, Flyguppdraget, SPU mfl och sök TFHS om du vill bli pilot. De andra vill bara lura dig på pengar!

Vx
2011-07-05 15:31

Tja! Roligt med sådan entusiasm! För att komma i kontakt med någon av oss lärare rekomenderar jag dig att helt enkelt att ringa alternativt komma och hälsa på skolan så ordnar det sig säkert!

Magnus
2011-07-05 00:11

Till fd student: Vilket bolag jobbar du på idag?

Student
2011-07-04 19:31

@fd student
Vore skitkul att ta en chat med dig någon dag. Har du kanske msn? bigkurrrtan@hotmail.com

@Krille
Jag gjorde testerna hos Interpersona i Stockholm. Ta med ett JÄVLIGT glatt humör om du ska dit. Kan verkligen behövas. För mig blir det nog Januari som början. Om du har msn får du också gärna lägga till mig. Vore kul att höra lite mer om dina planer med :).

Krille
2011-07-04 11:24

Roligt!

Jag har inte kommit så långt än men jag undrar vart du gjorde psykologtestet och hur gick det till?

Jag hade hoppat på så fort som möjligt, ju snabbare man får sätta igång desto roligare. Men det är väl annat som ska stämma också såklart. 🙂

/Krille

fd student
2011-07-04 10:31

Kul att du bestämt dig för att köra på en flygutbildning, hårt slit men jäkligt kul! 🙂

Jag gjorde också min träning hos SAA. Personligen skulle jag rekommendera dig att börja i September, då är du förhoppningsvis färdig lagom till att när det flesta anställningar vanligtvis sker, nämligen sen höst/tidig vår. Kör du Januari starten så brukar man blir klar nångång i Juni och då är säsongen redan i full gång och bolaget har redan fyllt sina platser.

Sen rekommenderar jag dig till att göra ordentligt med research innan du ger dig in på detta äventyr! SAA och alla andra skolor lovar guld och gröna skogar, men det är BS för så ser inte verkligheten ut idag. Jag fick jobb rätt omgående, tack vare lite jävlar anamma och självklart en hel del flyt. Dock är det många av mina kursare och folk från efterföljande klasser (Säkerligen hälften) som fortf inte har jobb efter några år, det är verkligheten. Själv så ångrar jag mig inte en sekund, flyger idag B737 på ett sjysst bolag och trivs grymt bra med livet och är det din dröm så ska du definitivt köra på det!:) Glöm inte att lägga till kostnader för en type-rating/instruktörs kurs efter utbildningen, för med endast den så kommer du ingenvart idag om du inte har väldigt bra kontakter givetvis!

Som sagt, jag är nöjd med utbildningen och livet och kan varmt rekommenderar utbildningen!:) Lycka till!!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500