Lågprisbolag
Allt fler stora bolag startar egna lågprisbolag. Kan det vara så bra att det slår ut skräpbolag som Ryanair och slår hårt mot Norwegian också?
svar
Det är inte så lätt som ni tror att lagligt undvika inkomstskatt i Sverige.
Du kan mycket väl vara skattepliktig i Sverige även om du arbetar för Ryanair, bor i tex England och betalar full skatt där.
Du kan även vara skattepliktig i Sverige även om du är utskriven ur landet och aldrig vistas i landet. Har du tex fru, barn eller boende med året-runt standard och inte möter 6 eller 12 månaders regeln så är du fullt skattepliktig i Sverige. Det är dessutom andra regler för piloter än standard reglerna.
Är du pilot och bor i ett Nordiskt land så betalar man oftast skatt i vistelse landet och inte i arbetslandet.
Det finns väldigt många olika regler och ovan är bara en liten del, poängen är att det är väldigt komplicerat (speciellt om man är pilot) och bara för att du betalar skatt i ditt arbetsland så betyder inte det att du lagligt slipper skatta i Sverige.
Det är många piloter på tex Ryanair som tror att dom är skattebefriade i Sverige bara för att dom betalar skatt i England eller Irland men så är inte fallet så nästan alla piloter pendlar till Sverige på lediga dager…..detta gör att dom har 100% skatteplikt i Sverige.
Detta gäller såklart inte bara Ryanair piloter utan även andra bolag i världen…tex Emirates.
I Emirates möter du varken 6 eller 12 månaders regeln, så många av de piloterna kan mycket väl vara 100% skattepliktiga i Sverige även om de skrivit ut sig ur Sverige.
Visst har SWA haft nagra smagrejer som att aka av en hal bana i snostorm, men inget att gora affar av. Inga passagerare har skadats. De har flugit i 40 ar och har numera en flotta pa 550 flygplan som ar storre an nagot Europeiskt flygbolag. De senaste 25 aren har de gjort omkring 20 miljoner landningar. Inga kollisioner med andra flygplan, inga motorbortfall pga bristande avisning, inga haverier pga vikande landningstell, inga “landningar” i Stilla Havet, etc.
Vänta nu, och stopp ett tag!
Ryanair -Skräpbolag? Vad baserar Du det på?
//Ryanair – For the lowest fares and the best on time performance!
Southwest har allt haft några haverier under åren! Kanske inte några jättegrejer men det har förekommit irregulariteter! Flight nr: 1248, 1455, 2294 och 812. Google. Wiki. Whatever.
Cony .Kontakta skattemyndigheten så får du reda på reglerna. Du måste skriva dig utomlands och inte jobba i Sverige för att slippa svensk skatt. Jobbar du utomlands men har bostad i Sverige där du visstas en viss tid (är osäker på hur många dagar)måste du skatta både i utlandet och Sverige.
Svar till pensionar: USAs flygbolag ar de sekraste i verlden. Kolla antalet haverier per flygtimme, per flygplanrorelse, per vad som helst. Ta lagprisbolaget Southwest som ett exempel. De har flugit sen omkring 1970, har nu en flotta pa 550 flygplan, aldrig gatt med forlust de senaste 35 aren och aldrig haft ett haveri dar passagerare har blivit skadade. Deras piloter flyger i snitt 900 timmar per ar.
Cony:
Man betalar skatt i det land man bor och jobbar i.
Jag vill inte ha någon skattediskussion här, skittråkigt bara.
Ville bara lägga fram en exakt uträkning för de som undrar hur det ser ut.
@Joppe: När påstod jag att jag är en bra pilot..? Jag tänker inte gå in i ännu en tröttsam polemik om Boeing vs Airbus. Jag kan konstatera att det finns lägen då en Boeing är bättre och vice versa. Jag antar att du, i motsats till mig, är en förträfflig pilot som flyger allt manuellt så ofta det bara går och till råga på allt gör det bättre än autopiloten. Det gör inte jag. En G/A kommer ofta ganska plötsligt, på låg höjd och i taskigt väder. Tycker jag då att det är skönt att A/P kan flyga den single channel? Hell yeah! Då kan man fokusera på flightpath och inte bara lämpa över allt på PNF eller PM eller vad man nu vill kalla personen bredvid och själv sitta där svettig och fundera på om det var vid distans 3,5 eller 4,0 man skulle påbörja svängen. Eller var det vid 1200ft…? Om du sitter och handjagar en missed finns det goda möjligheter att det blir lite snett och vint och i taskigt väder är det i mitt fall säkert som amen i kyrkan att det inte blir lika snyggt och prydligt som när autopiloten gör det. Men i ditt fall är det säkerligen det omvända…
Jag gillar mitt bord, så enkelt är det.
Det är en sak du ännu inte verkar ha förstått Beny. Och det är att det du betalar i skatt kommer att bli olika beroende på i vilket land du jobbar respektive bor. Det du betalar i skatt i Irland är inte nödvändigtvis din slutliga skatt. Om du exempelvis är baserad på Skavsta måste du komplettera till Sverige också. Beroende på var du är baserad och var du är skriven kan det variera väldigt mycket. Dvs även om du är baserad utomlands kan du fortfarande bli skattepliktig i Sverige. Eller i arbetslandet för den delen också.
Jag tycker du ska kolla upp var just DU blir skattskyldig någonstans och göra din beräkning utifrån det. Var beredd på en obehaglig överraskning.
Om inte så kan du få en ännu obehagligare överraskning om några år när skattemyndigheten undrar var dina pengar kommer ifrån.
Ok lönen i början på Ryanair.
700h per år ger 49350 euro efter avdrag till årliga simchecken.
Ta bort 3% till avgift för ditt Lmd company= 47869 Euro.
Efter skatt blir det 34945 Euro per år. Vilket ger genomsnitt på 2900 Euro per månad efter skatt under hela året. Detta inkluderar åtminstone 1 mån 10 dagar semester då man inte jobbar alls.
Notera att man väldigt sällan flyger mindre än 700h per år. Brukar bli cirka 800h och lönen går upp med 13 Euro/timme för mig om ett drygt år.
Tanya : Nämde inte Scanair med flit, för dom hade samma standard och class som SAS.
Var på sin tid NO.1.
Du som är pensionär borde då veta att ett av de mest framgångsrika charterbolagen i skandinavien var, som det stod över dörrarna, operated by SAS.
Så ditt resonemang stämmer inte.
Problemet med Snowflake var att lönen, underhållet på flygplanen, var samma som för SAS.Lågprisbolagen löner är lägre,arbetstiderna längre,hotellkostnader traktamenten lägre, flygplans underhållskostnaderna lägre totalt sett.
Det diskuterades en gång i tiden ,att sänka säkerhetskraven så man kom närmare bolagen i USA,och de rena charterbolagen i Scandinavien. Säkerhets nivån som SAS har, kostar väldigt mycket de sista procenten.
Jag minns det STORA bolaget SAS som med stor satsning startade sitt fantastiska lågprisbolag SNOWFLAKE! BA startade GO och det finns massor fler av de STORA bolagens lågprisbolag.
Men var är dessa bolag i dag?
Vad jag vet så finns både FR och DY kvar och mår bra, det gör dock inte de stora bolagen. Det finns ett skäl till at det finns renodlade lågprisbolag, de KAN lågpris, det kan inte de stora bolagen.
Hur länge varade SNOWFLAKE? 4-5 månader?
Framförallt Ryanair har verkligen förstört för många av oss! Och inte bara ‘flight crew’, men också markpersonal. Det är sorgligt att det finns flygplatser och kommuner som stöttar ett sådant företag. Man går även med och kallar Nyköping för Stockholm för Ryanair’s skull.
Naturligtvis kommer Ryanair som mest i tid, de har ju inga anslutningsflygningar att passa, men inte heller att erbjuda.
Lågprisflyg behöver inte vara som Ryanair, Southwestairlines i USA som har börjat med konceptet satsade på sitt personal och jag hoppas att de fortfarande gör det. Easy Jet har tydligen också en helt annan personalpolicy in Ryanair.
Att unga piloter som Beny, eller piloter som knegade för länge i regionalflyg och får ingen chans att komma ur det väljer att jobba på Ryanair är under det rådande förhållanden i flyg tyvärr förståelig.
Du låter som en riktigt bra pilot som inte klarar av att flyga själv utan måste sitta i en dator som flyger din G/A ???
Det är absolut inget fel på Boeing… dom flyger iaf inte rätt in i skogen när man vill göra en G/A !!!!
Det finns dom som gillar SAAB och dom som gillar Volvo…….
Väldigt väl talat Bose!
Beny, jag är också en looser som jobbar också på samma skitbolag som dig. Du är förmodligen ganska ny och jag förstår att du tycker det är kul att överhuvudtaget ha fått ett jobb. Men det går över! Jag ger dig 10 månader max – sen kommer du också inse att du blir behandlad som skit och att du gjort ett jäkligt stort misstag. ALLA går igenom samma fas.
Gå med i REPA och läs lite där om vad som faktiskt händer i bolaget så kanske du förstår.
Jasså Bose, Airbus, och NAS antar jag är Norwegian Air Shuttle. Kul!
Berätta gärna mer om ditt avtal och dina arbetsvillkor som verkar vara så bra!.
Lilla Beny. Vad får dig att tro att jag är arbetslös?! Jag har jobbat inom flyget i mer än tio år och även jag har rattat 738 på FR. Jag fick min rating betald av någon annan än mig själv men är idag inte current på typen. Tillbaka på Airbus som känns ruggigt modern i jämförelse med B737. Kärran klarar ju inte ens en single channel GA! Det är ju helt puckat! Jag tyckte det sög stenhårt att jobba på FR och nu är jag tillbaka på mitt gamla jobb. Utgå inte ifrån att folk inte har någon erfarenhet bara för att de drar iväg skämtsamma inlägg på detta forum.
FR betalar kanske skapligt på pappret men när du ser till saker som pension och loss of licence så är du rökt. Och dessutom får du väl bara betalt när du jobbar..? Och det finns ingen löneutveckling på FR- den lön du får som skeppare kommer vara helt oförändrad tio år senare. Lägger du på en 2-4%:ig inflation på det så får du faktiskt en löneminskning med åren på FR. DET är humor!
Tro inte för en sekund att de sitter i Dublin och gör något annat än försöker komma på idéer hur de ska ta dig i rö..en nästa gång! Ryanair är ett pack som har tillintegjort allt som var bra med flyget och många kommer försöka gå i deras fotspår. Min egen arbetsgivare är inget undantag. NAS kommer garanterat göra allt de kan för att sänka sina kostnader och det innebär en implementering av några FR-påfund.
Flygbranschen kommer bli värre och värre att jobba inom men jag är på tok för korkad för att göra något annat! Vilket nog gäller för 90% av de som jobbar med skiten.
Et eksempel på utnyttelse av fartøy….Ryanair klarer 1 ekstra flygning London-Frankfurt (en vei) ved å gå Stansted-Hahn ift BA eller LH som går Heathrow-Am Main….. per dag.