Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Reiste i går med SK 1470

Tråden startades av pf

CPH-OSL.

Pga angivelig flygeledermangel på OSL sa vår kaptein at ruten hadde slot for take-off 18.35. Klokken 18.16 takset den ut til høyre bane fra nord hvor den ankom 18.19. Takeoff skjedde kl. 18.35.

Merkelig at få andre fly var forsinket inn samme tid på Gardermoen, OG
vet noen hvor mange liter(eller kg) drivstoff som ble brukt(unødig) ved å stå så lenge i venteposisjon av LN-BRQ, en B-734?

Publicerad den 2011-08-22 16:13
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

pf
2011-08-23 19:38

Årlig talt fjul, jeg har fått svar på det jeg ønsket-om det er 160 kg fuel eller deromkring er ett fett. Jeg går ut i fra at re-start vil også ha kostet en del fuel.
Hvorfor jeg reiste spm, var å få ca greie på dette, at det f.eks. ikke var tusenvis av kr SAS kastet bort her.
Takk for svar, nå closer vi denne debatten.

Vers
2011-08-23 19:22

De kanske hade skickat ett readymessage och chansade på att kunna komma iväg tidigare? Fanns med all säkerhet en tanke bakom det hela, om inte annat så för att förbättra avgångsstatistiken?

Fjul
2011-08-23 18:39

Hur vet du det?
Om en motor är igång är det ungefär samma ljudnivå som om båda är det? Satt du så att du såg fläktarna?

pf
2011-08-23 18:16

Begge motorer var i gang de 16(sexton) minutter maskinen stod i holding.

Fjul
2011-08-23 18:01

Som sagt så blir det ca 160 kg med båda motorerna igång.

Men vad vi inte vet är om piloterna valde något av följande:
1. Stänga ner en av motorerna på väntplatsen.
2. Stänga ner båda motorerna och endast köra på APU:n
3. Taxa ut på en motor.

Annan pilot
2011-08-23 09:53

737-800 drar c:a 10 kg bränsle(13-13l) per minut på tomgång på marken. 16 minuter = 160 kg eller 200 liter extra med andra ord. Drygt en liter per passagerare extra. Fanns säkert en mycket bra anledning att piloterna valde att göra så dock!

??
2011-08-22 19:46

Vad är problemet? Sex minuters väntan..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500