Reiste i går med SK 1470
CPH-OSL.
Pga angivelig flygeledermangel på OSL sa vår kaptein at ruten hadde slot for take-off 18.35. Klokken 18.16 takset den ut til høyre bane fra nord hvor den ankom 18.19. Takeoff skjedde kl. 18.35.
Merkelig at få andre fly var forsinket inn samme tid på Gardermoen, OG
vet noen hvor mange liter(eller kg) drivstoff som ble brukt(unødig) ved å stå så lenge i venteposisjon av LN-BRQ, en B-734?
svar
Årlig talt fjul, jeg har fått svar på det jeg ønsket-om det er 160 kg fuel eller deromkring er ett fett. Jeg går ut i fra at re-start vil også ha kostet en del fuel.
Hvorfor jeg reiste spm, var å få ca greie på dette, at det f.eks. ikke var tusenvis av kr SAS kastet bort her.
Takk for svar, nå closer vi denne debatten.
De kanske hade skickat ett readymessage och chansade på att kunna komma iväg tidigare? Fanns med all säkerhet en tanke bakom det hela, om inte annat så för att förbättra avgångsstatistiken?
Hur vet du det?
Om en motor är igång är det ungefär samma ljudnivå som om båda är det? Satt du så att du såg fläktarna?
Begge motorer var i gang de 16(sexton) minutter maskinen stod i holding.
Som sagt så blir det ca 160 kg med båda motorerna igång.
Men vad vi inte vet är om piloterna valde något av följande:
1. Stänga ner en av motorerna på väntplatsen.
2. Stänga ner båda motorerna och endast köra på APU:n
3. Taxa ut på en motor.
737-800 drar c:a 10 kg bränsle(13-13l) per minut på tomgång på marken. 16 minuter = 160 kg eller 200 liter extra med andra ord. Drygt en liter per passagerare extra. Fanns säkert en mycket bra anledning att piloterna valde att göra så dock!
Vad är problemet? Sex minuters väntan..