767 vs A330
Vad är anledningen till att Thomas Cook Scandinavia mellanlandar i Sharjah med deras A330 på rutten till Phuket? Tuifly flyger nonstop med deras 767:a. Är det räckvidden som är skillnaden som gör att mellanlandning krävs?
svar
@Pilot
Ja naturligtvis gör det så men denna distans, som är den kortasre, var satt i jämförelse till A333 räckvidd (med full last) som svar på frågan varför Thomas Cook ibland mellanlandar i Sharjah.
SAS 767-200 tog 154 pax med fyra piloter som trängdes i cockpit, ele i sovkojerna blev den aldrig riktig så lönsam som någon räknenisse hade räknat ut
Till Emil:
“Storcirkelavståndet mellan Arlanda och Phuket är 5400 nm.”
Beroende pa routing kan airway distance vara nestan 10% lengre plus att head winds till ARN forlenger flygtiden med omkring en timme. Den rutt man veljer beror pa overflygningsavgifter, flygtid, brensleforbrukning, payload loss och dyl, men den ar aldrig great circle…inte ens over Nordatlanten.
Emil från Lönneberga: Ja, jag förstod tidigt att det var rangen som var skillnaden på de olika maskinerna men tack för ett ännu mera förtydligande svar! 🙂
@ Olle
En B767-200ER har en räckvidd på ungefär 6600 nm.
A330-200 har en räckvidd på ungefär 5600 nm.
A330-300 har en räckvidd på ungefär 4300 nm.
Storcirkelavståndet mellan Arlanda och Phuket är 5400 nm.
Thomas Cook Airlines Scandinavia har både A330-200 och A330-300 i sin flotta.
Duger det som svar på den ursprungliga frågan?
Det finns gott om långa rutter för mindre flygplan. Många fler än för stora flygplan. Vfr tror du 747 och A380 säljer minst av alla långdistansare? Men hur som helst ska pilotlönerna vara i proportion till produktiviteten, dvs ATK/ASK, och inte oberoende av flygplanets kapacitet, som hos Sas. Alla andra kostnader är mindre för mindre flygplan, men inte pilotkostnaderna.
Alla de här maskinerna med ultra long range, och få passagerare, är svåra att få ekonomi i. Mycket lättare att få ekonomi i en 264-sätes 330, med 2 piloter, än 180-sätes 3 pilotmaskin. Nu har SAS reducerat pilotkostnaderna med 31% på långlinjerna. Ytterligare reduktioner kommer, inte minst tack vare nyrekrytering. Sedan finns det ju fler kostnader som har mycket större del av totalkostnaden, det kanske vore rimligt att påpeka.
767-200ER var inte för liten. Sas kostnader var för höga. Att betala piloterna samma lön oberoende av flygplanets storlek och revenue potential är rena vansinnet.
B767-200 hade SAS några stycken. Den kunde flyga cph-sin, men var inte lönsamma. De var alltför små. Jag tror de tog runt 180 pax. De flesta 767 som SAS hade var -300, de var större, men hade 500 sm kortare räckvidd än -200. De var ytterst marginella att flyga BKK-CPH med och de kunde knappt ta någon frakt.
330-200 finns och har centertank dvs fin räckvidd, för tex CPH-BKK men utan nämnvärd frakt. SAS har 330-300 som flyger ca 10 timmar med full frakt. Ingen centertank alltså. MTOW är 233 ton och max ZFW är 175 ton. SAS 340 flyger 14 timmar (centertank), tex CPH-BKK eller CPH-NRT med full frakt, MTOW är 275 ton och max ZFW 181 ton. Jag har sett 31 ton i lastrummet vid ett tillfälle. Det klarar ingen 767 eller 330! Jag har flugit alla dessa maskiner.
767ER har storre range an vilken A330 som helst. Majoriteten av 767 ar ER. Sas, tex, flog 767ER nonstop CPH-SIN. A330 har ingen range att snacka om sa Airbus kom med den enormt torstiga och maintenance intensive 4-motoriga A340 som inget flygbolag har bestellt sen 2009 och som nu har lagts ner, medan 767 tillverkas fortfarande vid sidan av 777, 787 och 747.
Till “till daniel”
Du har cyklat till månen ungefär! =)
A340-200 och A330-200 har samma storlek. Detsamma för -300 varianten. Skillnaden är bara antalet motorer och såklart räckvidden. eller är jag helt ute och cyklar?
Yess det är en A330-300 jag pratar om och Tuiflys maskin är en 767ER. Där fick det sin förklaring, tack!
TUI kör non-stop Norden-HKT nu endast för att de satte på winglets på 763:orna, därigenom sparar de ca 5% bränsle vilket gör att de kan flyga direkt. Detta kunde de inte utan winglets, så det är på gränsen. 🙂
Förr iaf (tror fortfarande), körde TC non-stop ner, men inte hem från HKT. Det är alltid medvind ner och motvind hem, ca 1h längre flygtid hem. Detta gör att de måste mellanlanda på vägen hem med A333.
Och nej, A330-tankarna är inte mindre än B763, mycket större. Men så är ju flygplanet mycket större också.
Bra sagt Daniel, mer sånt på flygtorget. Mkt konkret och trevligt.
För det första mellanlandar dom aldrig med någon av maskinerna på väg till Phuket.
På returen mellanlandar 330-300 medan 330-200 flyger direkt tillbaka till Skandinavien
Det är skillnad mellan A330-300 och -200. Jag skulle gissa på att det är en -300 du pratar om, för de klarar inte av lika långa sträckor som -200. Själv flög jag non-stop med en -200 från just TCAS, både till och från Arlanda.
A330-200, om jag inte missminner mig, är en blandning av A340-200 och en A330-300. A340s räckvidd, A330s storlek.
B763an är från Tui en Extended Range (ER). Den vanliga modellen kan jag inte svara för.
Antar att 333 har mindre tank än763.