Rating Boeing 737 – Airbus 320
Jag tänkte köpa en rating på Boeing 737 eller Airbus 320 för att bli mer konkurrenskraftig på marknaden. Innan jag gör det skulle jag vilja ha er syn på saken och gärna lite råd. Vilken rating är mest gångbar i Europa, B 737 eller A 320?
Vad kostar respektive rating och var köper man den billigast?
Vet ni några bolag som söker ratade piloter?
svar
Det gäller att komma in i “cirkeln”. Köper du en TR står du likt många andra piloter som även har tid på typen utanför och arbetslös. Bolagen har allt för många piloter att välja mellan. Endast din TR tar dig ingenstans. visserligen hade man tidigare en chans på Airbaltic med en B737 TR, men det var en dyrköpt lott.
Så det är kadettprogram eller line training som gäller för att komma in.
Köpt inte en TR såvida du inte har en bra kontakt på ett bolag.
De cadet programs är inga garantier för arbete men gissar att chansen är något större att du då får jobb?
Varför, jo bolagen tar ut mer pengar för dessa än att du som privatist tar samma TR och man gör det i syfte att sno pengar från unga piloter som genererar ännu mer vinster till dessa flygbolag.
Köp båda så är du dubbelt så attraktiv mot bolagen!
Precis, utan tid på typen får du inget jobb…
Sök istället de få cadet program som finns! Ex. Wzz, Brittish Airways etc…
Eller så är det Ryan som gäller…
Är verkligen billigast bäst?
Du kommer få mest dryga svar här antagligen.
Hur som helst kan du köpa dig en rating på dessa precis överallt.
Tror A320 är mest gångbar, dock kommer du inte få några jobb utan tid på typen eller kontakter så i princip är det inget bolag i Europa som söker för att svara på din fråga.
Sanningen är tyvärr att det är antingen Ryanair eller harva runt på någon svensk turboprop år ut och år in.
Hur som helst föreslår jag A320 och grundar det på att den är vanligare i Europa.