Var är Arlanda?
Enligt Skytrax:
World’s Best Airports 2011
NORTHERN EUROPE
1
Copenhagen Airport
2
Helsinki Airport
3
Oslo Airport
svar
Alla som flugit från Kastrup vet väl att de är SÄMST när det kommer till handling. Det är ALLTID strul där, med catering, bagage, allt! Förstår inte hur de kan rankas så högt. Jag minns speciellt en gång när vi flög Jumbojet och våran meck fick gå ut och pusha flygplanet från gate då Kastrups personal inte fanns tillgänglig…
Du är trött på att sverige hamnar sist hela tiden.
Förarlösa tåg som trafikerar mellan terminalerna. Det tror jag skulle göra ARN till en bättre transferflygplats.
Arlanda har byggts ut och expanderats stegvis genom åren, med varierande
resultat. Tyvärr så har man fullständigt glömt bort att passagerare behöver byta flyg
mellan terminalerna, och det resulterar ofta i rena gatloppet. Vissa flygplatser har löst
detta med förarlösa tåg, på arlanda får du gå/springa eller ta buss 10 på gatan
utanför terminalerna
Jag börjar bli ganska trött på denna ilandstävling vem som har Scandinaviens bästa flygplats och vem som har mest pax.
Spänn av aceptera och låt det vara som det är det är.
Till ArTakeoff;
Varför skulle Finnarna ta illa upp ? Finland tillhör ju inte Skandinavien…
Läste om att ett ev förslag om biltullar till Arlanda!!!
Om man gör det så blir man av med allt folk som kan tänkas hitta denna flygplats i skogen.
Det vore sjukt när vi inte vet vad folk på en flygplats innebär.
Måste väl först få igång den trafik med resenärer på flygplatsen innan man vill försöka få in mer pengar på alternativ!
Var Arlanda är?
“Welcome to Stockholm, the capital of Scandinavia”
Otroligt roande att Finnarna och Danskarna tar så illa upp av det 🙂
Men hallå ! Arlanda kan inte bli bättre med Swedavia som ägare.
Statlig företagsverksamhet i en bransch som handlar om både infrastruktur och service är en oförenlig kombination.
Skogsmulle: Vi som flyger håller med fullständigt. ARN är en av de flygplatser i världen där man genom att bygga en 3:e bana lyckats försämra effektiviteten.
Dessutom är koordineringen inom ATC en katastrof. Ingenstans i världen är fartrestriktionerna så förvirrande och ostrukturerade som på ARN. Hög fart från en flygledare, sen 210 kts från nästa sen tillbaks till 250 från den tredje.
Lägg sen till det ett LFV som verkar ha noll kompetens på hur flygplan fungerar och flygs. Det innebär att de misslyckas totalt när de diskuterar med Transportstyrelsen om vad som ska tillåtas i inflygningsväg. Det finns bara ett ställe som lyckats med sämre inflygningsvägar än Arlanda, och det är Oslo. Ni som flyger vet vad jag talar om.
Censur
Arlanda är ju en ganska liten flygplats.
Trots det som någon skrev att ibland måste man transportera sig mellan terminalerna snabbt.
Otroligt dåligt att man inte har rullband att stå och gå på så man kan komma snabbare fram mellan terminalerna och så vidare.
Har ni landat i 5an i den södra delen ? Och byta till Inrikes ? Då ska man gå hela vägen till F för att komma ut, sedan hela vägen tillbaka till Skycity och sedan 4an. Flygplatsen är helt felbyggd för bytande passagerare. Trots liten trafik har man slängt ut terminaler på ett helt oplanerat sätt med enorma avstånd. I F har man enorma outnyttjade ytor som man antagligen trodde man skulle hyra ut men som ingen vill ha.
Tyvärr är ARN en oattraktiv flygplats och det ser man på bristen på interkontinentala flygbolag trots Stockholms centrala läge i Norden. Trist.
Ju mer pax desto bättre flygplats, ARN är dessvärre mindre än både CPH och OSL passagerarmässigt, inte så konstigt att man lägger mer och mer intercont därifrån.
Cafeteria med landningsmöjligheter 8 km nordost om Märsta
Flyger man över Sverige på FL 350 så ser Arlanda ut som ett flygstråk man placerat mitt ute i skogen.
Inte så lätt att hitta även fast man försökt göra sig viktiga med 3 RW.