Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS gjorde miljardvinst efter rekonstruktion

Tråden startades av Sassica

SAS omsättning lyfte med drygt tre miljarder kronor till 49,1 miljarder det senaste räkenskapsåret – mer än före pandemin. Rörelseresultatet vände samtidigt till plus och landade på tre miljarder kronor, jämfört med ett minus på två miljarder året före. Grattis!

Publicerad den 2026-05-27 16:42
Skriv ett svar
Antal svar: 75

svar

Pijlot
2026-06-13 10:36

@Pilot
Om SAS är dåligt så är Braathens ännu värre, men till skillnad från SAS så flyger du en ATR där, inte en skinande fin Airbus.

Magens
2026-06-13 10:35

@@ Mogens

Haha, tillåt mig skratta. Om du läser igen så skriver Mogens ingenstans något om SYD utan SYN. Du kanske skulle kolla upp din syn? 😉
Det han troligen menar är att man i många andra europeiska länder har högre tolerans för alkoholkonsumtion när det kommer till promillehalten.

Men nästa gång innan du försöker dissa någon och leka duktig, kolla först läsförståelsen 😉

Pilot
2026-06-12 23:12

Om det är så dåligt på SAS så såg jag att Braathens söker folk sök dit då.

Bo
2026-06-12 21:50

Kvällspress och nyheterna i Sverige informerar att det rörde sig om en kokainpåverkad Kapten som fick flygningen inställd. Oerhört allvarligt.
SAS informerade “Unfit Crew”
Är personalen så hårt pressade hos SAS.

Sv pf
2026-06-12 18:38

Det vore nog bra om du hade lite lägre svansföring mht din smutskastning av SAS
Ditt favvo bolag Norwegian har ingenting att stoltsera med omkring deras rekonstruktion och nerstängning av alla dotterbolag.

@ Mogens
2026-06-12 15:07

Vänligen förklara vad du menar med att syd européer har et annat ” syn” på alkoholen.
Menar du att syd europeiska piloter flyger påverkade runt?

Mogens
2026-06-12 07:06

Det sagde jeg ikke, men i betragtning af at SAS-ansatte er blevet taget under alkoholkontroller flere gange, ville oddsene så ikke være for høje for, at det har noget med alkohol at gøre? Politiet kommer ikke, hvis du er ”unfit”, fordi du har spist noget dårligt eller sovet dårligt.

@Mogens
2026-06-11 14:27

Blev kaptenen plockad för Alkohol?
I Nice? På eftermiddagen?
SK1828 • EI-SIG • SAS Connect • 10juni

Mogens
2026-06-11 12:33

@SAS Passagerare

Ja, der har været flere hændelser hos SAS nu, hvor politiet er blevet tilkaldt.
Senest var nogen i kabinen påvirket af alkohol, og denne gang var det kaptajnen.
Kunne det have noget at gøre med den aggressive ekspansion af medarbejdere fra andre europæiske lande, hvor de har et andet syn på alkohol?

SAS Passagerare
2026-06-10 22:27

Polis kommer ombord på ett SAS flyg före avgång från Nice och plötsligt är Crew – Unfit to fly och man måste ställa in avgången. Något som inte stämmer här

Källa:
http://www.expressen.se/nyheter/varlden/sas-flyg-mellan-nice-och-stockholm-stoppat/

Kaptajn
2026-06-10 05:26

@Kapten

Ja, det är ovanligt, och ännu mer sällsynt att ett bolag som ex SAS gör det.
Det visar ju bara hur desperata SAS är att få folk för att klara av sin överlevnad.
Kommer detta avspeglas i kvalitet och säkerhet?

pf
2026-06-07 17:33

Yo, mener du virkelig at jeg skal dokumentere når jeg stiller et spørsmål/fråge…….????

Bytt
2026-06-06 11:57

Jag har bytt bolag och med större slant i fickan och trivsam miljö.
Bytt bytt, kommer inte igen

Kapten
2026-06-05 21:43

Det är ovanligt att flygbolag anställer styrmän direkt till kaptenspositioner. Vissa bolag erbjuder ibland externa seniora styrmän ett snabbspår till kapten, men direkta rekryteringar är sällsynta. Det tyder på att tillgången på kvalificerade sökande är begränsad eller villkoren inte attraherar folk med erfarenhet.

@Tunn is
2026-06-05 17:07

Kan detta verkligen stämma.
Tar SAS Link in folk som kaptener direkt som aldrig varit kaptener tidigare?

EMB Cap
2026-06-05 15:05

Link er bästa jobbet. Vi er en familj. Så fina människa där. Bästa kollega.

Tunn is
2026-06-05 14:04

Detta är från SAS Links jobbannons för Kaptener; Krav 250h Picus för att bli Kapten, man behöver alltså inte ens ha varit kapten tidigare. -Läs det gärna igen,

Flight Time Requirements:
4,000 total flight hours, including 250 hours as PIC or PICUS
or
3,500 total flight hours, including 500 hours as PIC on aircraft with MTOW > 16T
or
3,000 total flight hours, including 1,000 hours as PIC on aircraft with MTOW > 16T

Yo
2026-06-05 11:40

@pf , visa gärna upp källan till det du skriver .

J Brink
2026-06-05 08:36

Vad är det som är så bra på SAS?

– Löner som är låga
– PR-dagar
– Variabelt schema
– Många sektorer samt långa dagar
– Tre olika AOCer där alla ser ner på varandra
– Stressigt då man kan byta crew 1-4 gånger/dag
– Mycket slingor
– Väldigt varierande kvalitet på personalen/crew

Enligt mig är detta inte bra alls, men motbevisa mig gärna?

@@Pilot
2026-06-05 07:07

Frågan du ska ställa dig är HUR de ska kunna bedriva en verksamhet när kärrorna står på backen?

Denna sommar står ca 10 bussar på backen då det saknas piloter. SAS har problem att rekrytera till Link, HUR ska de bemanna den kommande E192 som är påmordet?
Lägg där till flera hundra pensionsavgångar kommande åren.

Så den stora frågan, vad ska locka piloter att välja just SAS när andra betalar bättre? Det är just behovet av att hitta erfarna piloter för man kan inte bara anställa 150h piloter som bolaget måste lära flyga. Bara att kika på hur det sett ut på Link.

Vad tror ni SAS behöver göra?
Jag tror att de måste höja löner och se över scheman för att SAS ens skulle kunna bli ett alternativ. Annars kommer fler kärror stå i framtiden.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500