Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Aftonbladet ovän med Norwegian?

Tråden startades av PR

Det här var nog den konstigaste nyheten i år vad gäller flyg och flygbolag. Norwegian har råkat dra fel summa pengar från ett konto.
Är det så farligt, de kommer självklart att fixa det på en gång.

Antagligen bara PR
Undrar om den typen av PR kupp fungerar och ger ett positivt utslag, vad tror ni?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15083375.ab

Publicerad den 2012-07-07 13:53
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Skärpning
2012-07-11 09:53

Ibland kan det bli fel och då löser man problemet själv och ordnar upp med bolaget i fråga. Det som är det mest upprörande är att någon faktiskt lyft lujren, ringt Aftonbladet och berättat om vad de råkat ut för. Varför? Bara för att få vara med i tidningen? Löjligt och arrogant!

Sjökapten
2012-07-10 12:17

Klart att man inte kan beskylla ett flygbolag om de blir förseningar pga snöröjning, lika lite som att SJ rår för att det blir förseningar ibland när det är problem med banan.

Däremot har de självklart ett ansvar för hur man hanterar situationen.

Denna typ av journalistik gör att i alla fall jag inte har något som helst förtroende för journalister.

Så fort de skriver om ett område som man själv har kunskap om, i mitt fall sjöfart, så märker man att i princip allt de skriver är fel.

Problemet är givetvis att när de sedan rapporterar om annat, tex inom vården, vad får mig att tro att de nu plötsligt har brytt sig om att skriva korrekt?

Turbo
2012-07-09 23:33

Käre Ruben. Du gör samma sak som alla som inte ställt vettiga krav på sina underleverantörer. Skyller på dem istället för att ta ansvaret själv. Precis likadant som kommuner gör med vårdbolag som vunnit dåligt skötta upphandlingar.

En transaktion som görs ombord på Norwegians flygplan med Norwegians personal är Norwegians ansvar. Norwegian borde haft en klausul i sitt avtal med Gate Gourmet som reglerar att kund som lider skada till följd av misstag hos Gate Gourmet inom 24 timmar skall ersättas av Gate Gourmet. Sådana klausuler är standard i de flesta sammanhang men saknas ofta bland de avtal som hanteras av ovana inköpare.

Jämför gärna med ovana kommuner som inte skött upphandling av äldrevården på rätt sätt. De kommuner som gjort rätt har i sina avtal med att om oegentligheter uppdagas så går verksamheten med omedelbar verkan över i kommunens regi. Kommunen ser också till att ha rätt till insyn via revision etc.

Bilbranschen, där jag jobbar, är ännu tuffare i sina avtal. Men BMW t ex skulle aldrig drömma om att skylla på en underleverantör om något går snett. Det skulle ju bara visa att BMW inte kan sitt jobb när det gäller att köpa in en tjänst eller vara…

Joker
2012-07-09 22:06

Angående försening:
Så då borde ju också SAS eller Norwegian bli friade från skuld om de blir försenade på grund av t.ex snöröjning av bana, avisning eller om det är mycket trafik under rusning? Det är ju inte saker de rår för?

JanE
2012-07-09 20:29

Det är sant att det smäller högre i rubrikerna att anklaga ett flygbolag alla känner till än ett anonymt cateringföretag. Jag håller också med om att det är att likställa med lögner det som fram för allt kvällstidningar håller på med, men det går inte att komma åt då tidningar får skriva i stort sett vad de vill utan att bli fällda. De hänvisar bara till att artikeln är vinklad för att lättare kunna förstås av allmänheten. Därför är det viktigt att som säljare emot slutkund ha total kontroll över transaktionerna så att sådana här situationer inte uppstår.

Ska vi se något possitivt i denna “mediala häxjakt” så är det väl att flygolagen ser över sin kontroll över de transaktioner som görs i deras flygplan.

cc
2012-07-09 07:07

AB är ovän med allt och alla och drar sig inte för att gnida in skit på nån eller något. Denna strävan efter att svartmåla oavsett belägg eller inte har reducerat trovärdigheten till noll för länge sedan. Det finns alltid två sidor av myntet, AB kommer alltid bara att fokusera på en liten liten del av den ena sidan så bortse från all smörja som denna institution i godtyckligt tyckande spottar ur sig.

Ruben Skogsgård
2012-07-09 00:34

JanE: Det är klart kunden upplever detta som ett fel från Norwegian.
Nu är det så att Norwegian har ingen insyn eller tillgång till Gate Gourmets ekonomisystem och hade alltså ingen möjlighet att upptäcka de felaktiga kredikortstransaktionerna. Jag känner inte till något företag som öppnar upp sitt ekonomisystem för insyn till ett annat företag.
Detta är en mycket beklaglig händelse för de drabbade.
Gate Gourmet har i samförstånd med Norwegian arbetat intensivt sedan i torsdags med att korrigera och återbetala de felaktigt belastade beloppen till de drabbade.
Aftonbladet fick i fredags en mycket saklig redogörelse från GG, där man även klart redogjorde att detta fel inte kunde lastas på Norwegian, då det var ett internt datafel hos GG.
AB hade alltså all bakgrundsinformation för att kunna skriva en sakligt korrekt artikel om detta, men valde ändå på känt kvällstidningsmaner att förvränga detta.
Det är klart att i en tidningsrubrik “smäller” det högre med Norwegian än med Gate Gourmet. Juridiskt är detta förtal, då man vet vem som felat men väljer att utpeka en annan.

Jag håller med om att SJ och SL får ta mycket skit för saker som de inte kan påverka själva.

JanE
2012-07-08 20:09

Kunden upplever att de handlar av Norwegian och då är det Norwegian som blir boven i dramat. Det är upp till Norwegian att ha kontrollfunktioner över det som händer ombord på deras flygningar. Alltså är det ingen förtalsjournalistik utan helt korrekt rapporterat av Aftonbladet.

Jämför med rapporteringen kring SJ:s förseningar när de till 90% beror på dålig infrastruktur som är Trafikverkets uppgift att sköta.

Ruben Skogsgård
2012-07-08 10:55

Hej Johan: Du kan läsa min kommentar till detta på tråden: “DY drog 300000 kr”
där har du alla fakta i denna händelse. En tilläggskommentar eller förtydligande:
All betalning går alltså direkt till Gate Gourmet. DY har ingen insyn eller kontrollmöjlighet av denna försäljning.
Aftonbladet tar varje möjlighet att hacka ner på flygbolagen oavsett vilket det är.
Det blir ju en bättre rubrik om de skriver “Norwegian drog osv…..” än om de hade hållit sig till fakta och skrivit “Gate Gourmet drog………..”
Aftonbladet hade tillgång till alla fakta i detta fall, men valde ändå att felaktigt anklaga Norwegian, vilket än en gång bekräftar Aftonbladets förtalsjournalistik.

Johan
2012-07-07 14:44

Men tydligen hade de inte fixat det “på en gång” eftersom de klagade på att de inte gjorde det snabbare under deras semestertid.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500