SAS-chefer får bonus för att stanna i bolaget
…men det tvingas SAS-personalen acceptera!
svar
För övrigt kan man ju alltid ställa sig frågan varför flertalet kabinanställda som själva sagt upp sig i SAS STO då erhållit anställning i Norwegian? Var inte SAS kabinanställda hopplöst värdelösa enligt tex sign TQ mfl?
Kan du sammanfatta vad du skrev?
“Mamma, SOS; freqflier Sv; m.m verkar lida av någon slags personlighetsklyvning då det är uppenbart samma “troll” bakom dessa sign. “Sjökapten. Förklara gärna för mig hur jag som CC på SAS är så överbetald och bortskämd. Min fru är är Cabinchef på Norwegian och arbetar i genomsnitt 1-2 färre dagar än mig. Hon har en månatlig nettolön som överstiger min med minst 1500-2000/mån. Samma pensionsålder och tjänstepension uppbär vi. Att arbeta på ledig dag ger henne nästan 400kr/tim. Själv får jag runt 80-90 kr tim brutto. Själv har jag arbetat ca 15 år på SAS, min fru ca 5 år. Måhända att min fru är överbetald. Knappast jag. Allt enligt din elitistiska modell. Så här såg det ut för mig redan innan den senaste sparomgången. Tom de senaste 6-7 åren. Kan du utveckla dina komplicerade tankegångar om det här tror du? Vad för bortförklaringar skall du gömma dig bakom? Du har ju uppenbarligen inte varit så rätt ute som du själv gärna vill upplysa alla andra om. Dina tankegångar för mig osökt till ett borgarsamhälle där eliten “läs Sjökapten” styr och övriga lyder blint. Övriga åsikter göre sig ej besvär! Trevligt samhälle du Sjökapten propagerar för måste jag säga. Osmakligt och godtyckligt om du frågar mig.
Att man sedan har haft koncernledningar som kört koncernen i botten med diverse vansinnes affärsbeslut verkar dig vara helt egalt, Sjökaptenen? Läs på lite är du snäll. Eller du kanske menar att det är de anställda som stått för besluten som resulterat i Spanair konkurs, kartellböter, BMI kostnader, BLUE1 som aldrig levt upp ens till satt budget. Bolagsuppdelningen inom SK som kostade miljarder m.m. Listan kan göras lång. Det handlar om 15-0 miljarder kr! Är du så färgad av dina förutfattade meningar att du inte ens klarar av en smula objektivitet, eller reell fakta heller för den delen?
För att gå vidare med bonusarna du så gärna framför som euforiska. Flertalet av dessa individer var med när alla idiotiska affärsbeslut togs. Nu skall de belönas anser du? Undrar vem som lever i det förgångna här egentligen?
Personligen anser jag att det är dags för alla blivande sjöbefäl att själva stå för utbildningen. Finns ingen aledning att det skall vara en statligt sponsrad utbildning med skatte medel. Sen borde det vara obligatoriskt att den enskilt anställda Styrman/Sjöbefäl själva sponsrar sin utbildning på “typen” av fartyg de skall framföra/leda som befäl. Allt enligt den formel som Sjökaptenen, mamma, SOS freqflier m.m förespråkar. Varför skulle rederinäringen vara ett undantag? Ni popagerar så starkt för att piloter skall göra på detta vis. Vad är skillnaden?
För övrigt sade jag upp mig med omedelbar verkan då det framkom att bonusar betalats ut till individer som varit med och sänkt detta bolag. Arbetar som ambulanssköterska idag. Med betydligt bättre arbetsgivare samt rejält förbättrade arbets/lönevillkor jämfört med vad SAS erbjöd.
Bra. Sök jobb på Norwegian. SAS CEO själv tog 20% lönesänkning. Han jobbar avsevärt mera och under större press än vilken pilot som helst.
Nu är det ju inte så att SAS piloterna fick en lönesänkning på 12-15 procent.
Snarare 30-40 procent.
Lönen sänktes med 12-15 procent. Man får även jobba ca 20 dagar mer per år samt att pensionen sänktes kraftigt för en del . ( de som har många år kvar att jobba).
Ingångslönen för en nyanställd har sjunkit ner till under 30000kr och slutlönen har reducerats kraftigt.
En fast anställd på Norwegian har nu bättre villkor än en SAS anställd pilot.
Finns det ingen behandling för akut avundsjuka och självgodhet?
“vara glada för chansen?”
Det är OTROLIGT viktigt att man är glad och tacksam för sitt jobb, det gäller alla, givetvis även mig.
Den dag man slutar vara glad och tacksam och börjar se sitt jobb som en rättighet, att arbetet är till för mig och inte att jag är till för företaget, den dagen slutar man göra ett bra jobb.
Det fungerar i en monopolbranch, sök jobb på tex skatteverket eller någon annan monopolverksamhet men, i “den riktiga världen”, då blir man snabbt utkonkurerad.
Bröt upp ditt inlägg för att göra det enklare att svara på:
“Hur skall du ha det? I en annan tråd hatar du SAS och i den här tråden tycker du att SAS chefer skall ha bonus medan fotfolket sablas ned.”
Jag har ingenstans skrivit att jag hatar SAS, jag hoppas verkligen att SAS kommer att överleva men, det skall överleva på marknadsmässiga vilkor, inte så att skattebetalarna skall pytsa in pengar med jämna mellanrum.
“Är det måhända så helt enkelt att du automatiskt tycker att folk med mer har rätt till mer och att alla andra är till för att serva dessa och vara glada för chansen?
Det känns som att du antingen (förhoppningsvis) är för hemsk för att vara på riktigt och att det egentligen sitter ett finnigt bratsfjortis bakom skärmen med avsikt att provocera eller så är du en sådan som slickar upp och sparkar ned. Vilket det nu än är så har du varken känsla för ekonomiskt ansvar eller en annan i dag sällan använd egenskap: empati.”
Jag tycker, automatiskt, att det är beklagligt när ett fack inte inser att 70-talet är slut, att man inte inser att världen ser annorlunda ut.
Däremot tycker jag inte automatiskt att mycket skall ha mer, då hade ju både CC och piloter innom SAS som ligger skyhögt i lön skall ha mer betalt, titta gärna i tråden Flyganställda är otrevliga, där hade vi en givande diskution om löner.
Däremot är löneskillnaderna i Sverige på tok FÖR SMÅ, man gynnas inte tillräckligt av att vara duktig och framgångsrik. Innom vänster känns det som om det enda “goda” sättet att bli rik är att antingen bli fotbollsproffs eller att vinna på lotto, inte att vara framgångsrik i yrket.
“Att dela ut bonusar på dessa summor till dessa herrar när man alldeles nyss hotade med konkurs om inte folk drog åt svångremmen är både osmakligt och helt oförståeligt för vanligt funtade. Det är ju nästan så man tror att det är dem själva som flyger, lagar och serverar ombord på SAS flygplan.”
Osmakligt för vem? Jag tycker att det är osmakligt som tex kabinfacket har gjort och pressa upp sina vilkor skyhögt över andra grupper med liknande utbildning.
Jag kan inte värdera vilka av SAS topchefer som är värda en bonus men, vill man ha bra chefer, och finns det något SAS behöver är det bra chefer, då måste man betala för det.
För att få tag på bra CC behöver man betala nästan ingenting.
Supply and demand, om hälften av SAS CC sa upp sig imorgon skulle SAS GYNNAS av det
Du pratar om rättvisa, rättvisa är att alla har samma chans, att alla blir rättvist behandlade.
Det Du pratar om är AVUNDSJUKA.
En “stay-on” bonus för att stanna kvar och genomföra det som gjordes i höstas för att sedan sluta , mao rationaliserat bort sig själv får anses som OK.
@Sjökapten:
Hur skall du ha det? I en annan tråd hatar du SAS och i den här tråden tycker du att SAS chefer skall ha bonus medan fotfolket sablas ned.
Är det måhända så helt enkelt att du automatiskt tycker att folk med mer har rätt till mer och att alla andra är till för att serva dessa och vara glada för chansen?
Det känns som att du antingen (förhoppningsvis) är för hemsk för att vara på riktigt och att det egentligen sitter ett finnigt bratsfjortis bakom skärmen med avsikt att provocera eller så är du en sådan som slickar upp och sparkar ned. Vilket det nu än är så har du varken känsla för ekonomiskt ansvar eller en annan i dag sällan använd egenskap: empati.
Att dela ut bonusar på dessa summor till dessa herrar när man alldeles nyss hotade med konkurs om inte folk drog åt svångremmen är både osmakligt och helt oförståeligt för vanligt funtade. Det är ju nästan så man tror att det är dem själva som flyger, lagar och serverar ombord på SAS flygplan.
Sjökapten:
De som genomdrev förändringarna i november var inga chefer. Där fördes förhandlingarna mellan arbetstagarrepresentanter, styrelse och VD. Visserligen var COO också med men hans roll får väl anses vara i närheten av styrelsenivå.
Oavsett vilket, är SAS kostnadsläge betydligt högre per stol, ASK eller vilken parameter man nu vill välja, även om hela personalen skulle jobba gratis. Det betyder förstås inte att kostnadsläget för personalen är konkurrensmässig mot t.ex. Norwegian och Ryanair, men det betyder att om SAS skall konkurrera mot dessa bolag måste övriga kostnader i företaget bantas rejält. Innan dessa kostnader är bantade är det huvudlöst att dela ut bonusar till höger och vänster.
mamma och SOS verkar för övrigt ha lite problem med personlighetsklyvningarna. Att det är samma skribent bakom båda signaturerna har väl knappast undgått någon?
Mht att militanta fack vet hur bra de är, vad de är värda och hur ett flygbolag bäst ska skötas, så vill jag gärna vilja se endast fackbossar i SAS mgmt och alla beslut fattade av facken. Problemet SAS skulle försvinna på nolltid!
@Göran: Det är mgmts jobb att hålla kostnaderna nere eller alla blir av med sina jobb i en konkurs. Anledningen till deras bonusar är militanta och giriga fack som gör deras jobb till rent h-e. Om de lyckas trots fackens hotelser och utpressning har de gjort ett bra jobb och förtjänar bra kompensation. Mao, tacka facken för mgmts bonusar.
Det lär komma fler besparingsåtgärder för TUI.
Sötesbrödsgarna kan vara över!
Även TUI håller på med sådant, dom har tvingat igenom en hel del besparingar och som tack för det så har management fått stora bonusar.
Ruttet i många bolag.
@ Tjeenaa!
Pga Skandinaviens arbetslagstiftning har vi längre semestrar än många andra länder. Det resulterar i mindre produktivitet och högre kostnader per effektiv arbetstimme, isynnerhet mht till Skandinaviens skattevansinne, giriga fack och höga kostnadsläge vilka tillsammans resulterar i avsevärt minskad internationell konkurrenskraft. Många skandinaviska företag har inte överlevt global konkurrens och SAS kommer att vara ett av dem. Konkurrenterna har inget emot att skruva upp pressen och se SAS försvinna och endast SAS anställda kan påverka utgången. Hur vore det om facken började inse allvaret i det hela och själva föreslog lägre löner och förmåner och visade litet intresse för arbetsgivaren? Ert rykte är sådant att ingen kommer att köpa (=”rädda”) SAS eller anställa er, tyvärr. Tre-fyra månader efter SAS undergång är det ingen som minns er, andra flygbolag har tagit över trafiken och livet går vidare.
Jag vet inte vilka chefer som blivit erbjudna denna bonus men, de chefer som var ansvariga för “final call”, som genomdrev sänkningarna av vilkoren (om än alldeles för sent och för lite) förtjänar uppskattning för att man orkat bryta ett ont mönster sedan 70-talet.
TT:
Tråden behandlar trots allt SAS-chefers bonusar. Frågan om bonusarna är relevanta för SAS behov av kompetenta chefer kan inte besvaras med att villkoren för flygande personal ska försämras.
Chefernas eventuella bonusar ska givetvis vara relaterade till ett värdeskapande för aktieägarna. Än så länge har jag inte sett något som styrker det…
En fråga till SOS med tanke på det du säger angående antal semesterdagar.
Har vi fått fler semesterdagar i nya avtalet? Det var mer än vad vi har fått reda på. Hoppas verkligen det är tomten bakom synonymen “SOS” då blir vi glada.
Bara för din information så räknas helgerna in i semesterdagarna med andra ord en veckas semester = 7 dagars avdrag.
För arbetare som inte jobbar helger är en veckas semester = 5dagars avdrag. 1+1=2 och äpple är äpple och päron är päron det håller du väl med om SOS?
Vad jag däremot vet så har vi en ledig helg i månaden vilket innebär att är man ledig 1:a helgen i januari och sista i februari arbetar man 7 helger i rad och dessutom har vi inget OB-tillägg men det visste du säkert redan..
Nämen, är det så att på flygarbetsgivarnas/flygtorgets forum tycker folk att det är bra att ledningen får mer pengar och de anställda mindre….
Ingen större chock, dock visar ju det vanliga. Alla vill ha mer på bekostnad av någon annan. Man måste bara få det att låta ok hur galet det än må vara.
/TT