Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nödlanlandning

Tråden startades av Per

Tjena!

Någon som vet vad som händer ifall man landar en cessna 150 i vattnet? Välter den frammåt? Är crashen så hård att man blir medvetslös? Ska man “fälla” dörren innan man sätter kärran?

Med vänlig hälsning,

Publicerad den 2013-02-16 11:36
Skriv ett svar
Antal svar: 19

svar

Rune
2013-02-18 22:38

Frågan är relevant.

Vi hade ett haveri i Sverige för drygt 20 år sedan. Välskött Cessna (tror det var en 172) och seriös pilot fick ett tekniskt fel så motorn dog. Piloten kunde välja på vattnet eller skogen. Han valde vattnet.

Han spände fast sig ordentligt men slog sig ändå en del. Dock inte värre än att han kunde ta sig ur kärran och simma in till stranden.

Mitt val skulle definitivt hellre vara vattnet än skogen.

C172
2013-02-17 17:06

Till H2O, Klart är att tvåmotor är säkrare än enmotor. Men du verkar inte särskilt insatt i haveri- statistiken för privatflyg. En tumregel är att 9 av 10 olyckor är pilotfel. PPL med mindre än 300 flygtimmar står för den största delen av haverierna inom gruppen pilotfel. De är en mycket liten andel olyckor som sker under sträckflygning. Jag kan inte komma ihåg något haveri med motorfel över vatten med nödlandning i Sverige på senare år. Så länge det finns bränsle och olja brukar motorer fortsätta att fungera, givet att de är välskötta.

Till dig som startade tråden, C150 är säkert bra och lätt att landa med på vatten. Men risken är stor att slå i huvudet om din Cessna har tvåpunkts bälten.

Atpl
2013-02-17 13:32

Googlar man på cessna ditching så ser det ut som om de flesta inte slår runt. Det verkar även som att det går bra rätt ofta.

tung luftfart
2013-02-17 11:26

du tippar framåt, och omkommer troligtvis bums

press play on tape
2013-02-17 09:14

Det är viktigt att öppna dörren innan. Det är omöjligt när man har vatten runt.

Vattenlandning
2013-02-17 07:30

Att nödlanda i vattnet lyckas oftast bra, men vart tar vi vägen efter landningen? Det är den stora frågan. Om möjligt landa nära land.

På större vatten så meddela omedelbart att du har problem och kan tänkas hamna att landa i vattnet. Flyg alltid så högt som möjligt över vatten, så att du får tid , radion hörs med mera.

Kolla upp om du har en båt eller ett fartyg i närheten och vänd mot det, landa gärna om möjligt nära båten, fartyget. Meddela på nödfrekvensen att du kommer att landa i vattnet.

För tillfället kan man ju ha tur och landa på isen som är en ypperlig landningsplats om isen håller och det inte är alltför mycket snö på den. Kom ihåg att man simmar inte långt i under 10 gradigt vatten, stanna på utsidan vid planet så länge det flyter.

Atpl
2013-02-16 23:03

Landar hellre i en sommarsjö än i en tallskog/kalhygge/stadsbebyggelse. Tagga ner på förolämpningarna min vän.

Bra fråga, tråskaparen! Vad är bäst, lågvingar eller högvingat? Jag sitter hellre uppochner i en cessna med näsan över vattnet än uppochner i en piper med näsan under vattnet. Om man inte slår runt är ju pa28 att föredra!

H
2013-02-16 22:51

För det är statistiskt sett större chans att få motorbortfall över vattnet än över land 😉 Eller…..

H2O
2013-02-16 21:54

Jag kallar den pilot som ger sig långt ut över öppet vatten i en enmotorig kolvkärra för amatör – OCH idiot !
Kommerciellt är detta förbjudet, men är du ensam privatflygare så finns visserligen inget i regelverket som förbjuder dig att ta den risk det innebär, men hur smart är det på en skala ?

H
2013-02-16 21:45

TSFS 2007:58 säger följande avseende flygning över vatten:

Samtliga flygplan
30 § Vid längre flygning över vatten skall varje flygplan vara försett med följande
utrustning:

1. flytväst för varje person ombord, lätt åtkomlig från vederbörandes sittplats, då
flygplanet kan beräknas komma att befinna sig på större avstånd från landområde
än 50 NM, såvida inte 28 § 1 eller 29 § skall följas

2. Enmotoriga flygplan, som kan beräknas komma att befinna sig på större avstånd
från landområde än 100 NM, och flermotoriga flygplan som kan fortsätta
flygning med en motor ur funktion då flygplanet kan beräknas komma att befinna
sig på större avstånd från landområde än 200 NM, skall dessutom vara försedda
med följande utrustning:
a) livbåtar i tillräckligt antal för att rymma samtliga ombordvarande personer
stuvade på sådant sätt att de är lätt tillgängliga i en nödsituation. Båtarna skall
vara försedda med livsnödvändig räddningsutrustning som är lämplig med
hänsyn till den flygning som skall företas samt utrustning för avgivande av
nödsignaler enligt BCL-T (LFS 1990:14).
b) nödradiosändare för överlevnad (ELT Survival) eller en portabel
nödradiosändare av typ PLB406 för användning i livflotte, i enlighet med
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (LFS 2007:30) om
nödradiosändare.

757-200
2013-02-16 21:12

Sv till h2o

Säg inte amatör till någon du inte vet vem det är.

Micke
2013-02-16 21:07

@H2O Så det är inte möjligt att flyga med en C172 från Bromma till Visby?
Jag tror inte det är korrekt det du säger?… Men vad vet jag, stannar bara i trafikvarver. Eller är faktiskt helst kvar på backen… 🙂

Micke
2013-02-16 21:07

@H2O Så det är inte möjligt att flyga med en C172 från Bromma till Visby?
Jag tror inte det är korrekt det du säger?… Men vad vet jag, stannar bara i trafikvarver. Eller är faktiskt helst kvar på backen… 🙂

Fredrik
2013-02-16 16:54

Vad FFK piloter kan kunskapsmässigt kan ju diskuteras i övrigt. Flygstandarden kan ju vara “sådär” ibland.

H2O
2013-02-16 16:51

Vad ska du långt ut över vatten och göra ? En enmotorig kärra får aldrig befinna sig sig längre ut från land än att en säker glidflygning till land kan utföras.
Det är ni amatörer som står för olycksstatistken.

Pilot
2013-02-16 15:14

Svar Re Pilot:
Förutsättningen var landa på vatten! De övriga alternativen med nödcheklista var redan åtgärdade.

Flyger uppdrag på 50 meter ground, då finns inte mycket man kan göra om man får motorbortfall.

Har fått motorbortfall på 1000 foot och landat utan större problem.

Re: Pilot
2013-02-16 13:03

Inte så lätt att veta vad man ska göra när det verkligen händer.

Flyger man okontrollerat vilket inte är så ovanligt ligger man kanske på mellan 500-1000 fots höjd.

Händer det något så är inte det första jag gör att börja fippla med bältet!
Jag flyger flygplanet!
Även så länge som det krävs och behövs.
Sen måste man ju försöka lokalisera vad det är för fel som inträffat!
Från den höjden har det redan sagt pang mot marken, man vill gärna se hur det blåser och andra saker när man insett vad som är fel, nödchecklistor och mycket annat.
En van pilot klarar säkert av det och kan prioritera saker i rätt ordning och hinna med det mesta men en vanlig privat kille som kanske flyger någon timme/år är lost och får hoppas han spännt fast sig i bältet från början innan han startade.

Pilot
2013-02-16 12:43

Se till att säkerhetsbältet är riktigt fastspännt! Ansätt landningen med minsta möjliga fart. Lås bromsen. Hjulen kan fungera som skidor. Öppna dörren innan sättning. Skydda ansiktet med ena armen. Det svåraste delen är att ta sig ut när flygplanet flyter på vingarna och cabinen är under vatten. Har gått UWE (under wather escape) det är inte alltid så lätt.

Anders1
2013-02-16 12:24

http://www.decodedscience.com/how-execute-water-landing-ditching-your-airplane-water/15386/2

Just över stallfart har jag svårt att tro att du ska slås medvetslös. Vingen flyter men resterande sjunker fort. Dörren kan ju i-och-för-sig tryckas till lite men den är så tunn att du lätt borde kunna slå upp den ändå.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500