Borlänge flygplats på väg bort?
Är det nästa flygplats som försvinner
svar
Linje BLE-NYO som en del i en ny inrikes hub på Skavsta var det någon (skämtsam person) som skrev om i tråden om Skavsta
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=293038
Det är ungefär lika troligt som att det helt plötsligt skulle uppstå ett behov för 25 charteravgångar i veckan i stället för 25 per år från BLE…
Inte en enda asfalterad väg norr om Gävle går med plus. Ska vi lägga ner dem också? Att göra enskilda konton av varje samhällsfunktion med krav på lönsamhet är helt fel synsätt. Ett samhälle är inte affärsdrivande och ska aldrig ha vinstkrav på sig, däremot ska de ha en stram budget och de som styr ska se till att hålla sig inom budgeten och leverera samhällsnyttan enligt deras uppdrag från skattebetalarna. Verksamheten ska ständigt var under bevakning av medierna och riksrevisionen till skattebetalarnas nytta. Stat, Region och kommun ska endast ägna sig åt verksamhet som är omöjlig att driva i privat kommersiell form och som har en nytta för en mycket stor del av skattebetalarna. Alternativet kallas socialism och har provats med känt resultat.
@Bosse
Linje till NYO ??? Stockholm-Skavsta alltså Nyköping.
Det lät ju otroligt udda att ha en linje dit.
Bara Sälens flygplats är värre ur kommersiell synvinkel. Måste vara ett av Europas och flygindustrins mest utskrattade projekt?
Spännande med ny linje till NYO. Passagerarna köar redan? Hinner första flighten gå innan politikerna säger upp avtalet om finansiering av flygplatsen till år 2024.
Humor att lyssna på fullmäktigedebatten i Falun, att vissa på fullaste allvar tror att flygplatsen inte ska gå back om de får igång mer charter. Med de priserna som flygplatsen tar så behöver det gå 25 fullsatta 737-800 varje vecka!
10 gånger så många utlandspassagerare som rekordåret 1997.
30 000 fler passagerare totalt än rekordåret 1989.
Ja, drömma är de duktiga på. Helt plötsligt känns en linje till NYO realistisk i jämförelse.
Snart kommer ju linjen till NYO igång. Sedan får vi hoppas att det rullar på med positiva nyheter
Alternativen är inte dagens flygplats eller nedläggning. Är det ingen som läser tråden? Kolla 2020-10-30 kl 1442.
Ännu mer aktuellt idag med 6 månader utan en i förväg planerad landning för tungt flyg.
Klart Dalarnas största tätort ska ha en flygplats. Många snyftande Falubor nu, men ibland svider sanningen.
När kommuner anställer kostar det mindre än för ett privat bolag.
34,05% av lönekostnaden går tillbaka till kommunen i form av kommunalskatt som den anställde skall betala. D.v.s billig arbetskraft.
Det nya med NATO och Dalregementet är att kommunerna och regionen ska ta den del av försvarsbudgeten som gäller flygplatsen eller hur menar du?
Ni snöar in på charterflyg och annan kommersiell trafik. Det nya är NATO och ett nytt regemente under uppbyggnad i Falun.Vi nöjer oss med det så får ni helt enkelt läsa på lite mer om regionen.
Oaktat vinstkrav ska man inte slösa bort skattebetalarnas pengar. Skattebetalarna har fyllt på kassan med hundratals miljoner senaste åren, pengarna går till vad?
Många chefstjänster att fylla i administrationen, sparkrav?
Två flygplatschefer, synergieffekter och sparkrav?
Hur smart är det att upphandla 3347 timmar flygtrafikledning (+2205 timmar AFIS på MMX) per år när man inte har någon trafik? Det verkliga behovet i nuläget enligt upphandlingsunderlaget är ca 230+100 timmar. Skattepengar direkt från region/kommun/stat till privata flygledarfickor? Jämför debatten om vinster i skolan…
Med 5052 charterpax får man höja avgifterna rejält om man ska gå break-even på den affären. Ca 15 miljoner högre kostnader att driva BLE jämfört MXX, tål resenärerna en höjning på ~3000kr/biljett? Enklare att gå med bössan i hand till de som betalar.
Självklart ska vi ha flygplatser för samhällsnyttigt flyg, till vilken kostnad?
Det finns mycket som inte går med vinst som Globen Friends Avichi Arenan Scandinavium etc men dessa måste finnas av en orsak.
Det viktigaste för flygplatser är ur försvars aspekter, ett nätverk med många alternativ över sverige.
I USA har US airforce nu flyttat ut till regionala flygplatser som åtgärd för vapenskrammlet nu från Ryssland med nukes hot.
Alla behövs
Flygplatser är mycket viktiga för infrastrukturen och precis som någon annan skrev ska ej behöva ge vinst.
Andreas, jag anser att flygplatser skall ses som en del av infrastrukturen och därför inte nödvändigtvis alltid gå plus med egna inkomster. Ser man lite bredare så gissar jag att skattepengarna finns att spara på något annat område.
Märks vilka som är Falu-bor här.
Nu är ju inte charterflyg det enda som en flygplats gör. Samhällsnyttan är tämligen stor och kapitalförstöringen enorm om man lägger ner.
Borlänges flygplats används till:
Motorflygklubb = fritidsaktiviteter, flygsport, ungdomsverksamhet, utbildning
Segelflygklubb = fritidsaktiviteter, flygsport, ungdomsverksamhet, utbildning
Brandflyg = Skogsövervakning
Beredskap = brandflyg, försvarsmakten osv
Sjuktransporter = Ambulansflyg
Alternativflygplats = backup för trafik till andra flygplatser.
Sverige måste bort från att se på flygplatser som något som måste tjäna pengar.
Precis som vägar, järnvägar, hamnar, busstationer och tågstationer så är flygplatser en viktig del av vår infrastruktur.
Henrik: Hur är det positivt för alla att en massa skattepengar går till ett särintresse istället för verksamheter med bredare nytta, som vård och/eller skola, eller helt enkelt lägre skatt?
Nä det skulle ju satsas på den.
Vad vill du ha ut av det då, nedläggning? Var glad istället för att flygplatsen finns kvar. Måste
väl ändå vara positivt för alla!