Cityjet
Det sägs att Cityjet inte återanställer sin personal utan konkursat sina bolag för att sedan starta nytt. Detta följer absolut inte den svenska modellen. Vad säger SPF? Eller bryr de sig bara om SAS?
svar
Jag jobbar på CJ ARN och fick i dagarna besked att det är förlängt till 31 Mars. Allt annat som skrivs här är BS. PoK
Inrikes mellan två länder? Nu förstår jag inte riktigt.
Cityjet ska bara flyga inrikes mellan Sverige och Danmark. Det vet jag.
Vad då nej?!?
Nej..
BRA flyger väl ändå inte CRJ som Cityjet?
Cityjet ska väl öka mycket för SAS i Norge och Danmark??
@CRJ the best, passa på och söka hos Braathens. Finns massa annonser ute just nu (y)
Nu behövs det verkligen inte mer personal. Cityjet lägger ner Arlanda den 31 December då Xlfy anses billigare att hyra in. Dags att jaga nytt jobb då uppsägningar ligger i luften..
Självklart har SPF sett till att deras gubbar fått ditt. Det är så facket funkar… Allt annat är BS
Cityjet har haft ARN bas över sommaren. Då återanställningsrätten är passerad så har tidigare personal erbjudits att söka tillgängliga tjänster utan förtur.
Vad gäller återanställning i Danmark så gäller inte svenska LAS.
Att SPF skulle haft något att göra med vem som blivit återanställd eller ej är BS.
SPF är som alla andra fack. Bara intressantare av DIG när det gäller att betala medlemsavgiften. Sedan blir du dumpad. En klubb för inbördes beundran facktopparna emellan
Det är många fd anställda som har velat driva frågan med hjälp av sitt fack SPF. Men svaret från SPF har varit konsekvent ”Det finns inget vi kan göra”
SPF kan inte driva något själva. Personalen i respektive bolag måste göra det, och kan göra det genom en fackförening som tex SPF. Om man inte förstår detta så är det dags att läsa på.
Stämmer bra. SPF bryr sig inte överhuvudtaget.
Cityjets tidigare representanter i SPF rundade själva listan och blev direkt anställda i Köpenhamn efter konkursen av Svensk/Finska delen.