Destinationer för Flyer
Har någon mer än jag tänkt på att destinationerna för de nya norska flygbolaget Flyr (Flajer) inte direkt skiljer sig från varken Norwegian eller är nytänkande.
Jag välkomnar definitivt Flyer på vår i övrigt tunna flyghimmel, men jag hade nog sätt mer trafik till öst såsom Ryssland, Belarus, Rumänien, Bulgarien, Moldavien etc.
Det finns gott om underlag för Bucharest tex där två operatörer finns redan samt förut flög Ryanair direkt till Sofia. Också den rutten med full beläggning.
Både SAS och äldre Rossiya har flugit och SAS flyger fortfarande på St Petersburg.
Belavia har också relativt full kabin till Minsk.
Moldavien skulle vara en bubblare, men kan fungera som matarflygning till OSL och CPH för de som vill hit och jobba. Byggjobbare tex.
Wizz försökte sig på Georgien och Tblisi. Osäker på hur det gick.
Är det så att marknaderna där nere kanske är helt för oförutsägbara som helhet?
Dock tror jag inte att Northern airlines kommer starta då de inte gjort väsen av sig alls på sistonde och det kan bli svårt med flygtillståndet.
Vad är er analys?
Allt gott!
Olof P.
svar
Tack för intressanta observationer och tankar igen!
Ja det jag tänkte med öst- varianten var väl främst att Wizz är ett av de få bolag som vågat och klarat det mycket bra!
Jag tror definitivt på en marknad på även kanske något mer obskyra destinationer för oss nordbor. Alltså både svenskar, danskar och norrmän!
Kan det vara en idé att slinga kanske? Tex Tromsö – Oslo – Gdansk och tillbaka?
737 max är jag inget fan av, och säkert inte många med mig, men däremot vad jag menar med Airbus Neo är mest “mood lighting” vilket inte bara skapar en bra effekt men även fysiologiskt viktigt. Neon är det även mer kraft och kräm i.
Vi får vänta och se helt enkelt. Spännande initiativ! även Air 7 och Northern får vi hålla koll på !
Olof P.
För en gångs skull instämmer jag med pf.
Trådstarter følger opp med en vurdering av flytype og Flyr.
737-800 er nok sammen med A-320 varianter, de flytyper som er mest groudet ifm pandemien.
Ifm innskrenkelser ifm den er nok 737-800 den type det er mest av, og hvor tilgjengeligheten er størst med piloter, kabinfolk, teknikere etc. Men har således kompetanse og stor sannsynlighet billigst overall å starte opp med den typen.
Å gå etter A-neo eller B-Max er dyrere, og usikkert Sikkert “sexy” for en del planespottere, men skla Flyr komme i gang, og klore seg fast, må de gjøre ting enkelt, om ikke renner penger ut.
Flyer är ju främst ett norskt inrikes bolag och möjligen efterhand med några europeiska huvuddestinationer och/eller expat/sol destinationer som Spanien etc.
Jag förstår inte alls TS märkliga fokusering på Moldavien, Belarus, Bulgarien och Rumänien. Detta upplägg har ju inget att göra med norska Flyers koncept.
Jeg antar at Flyr vil state med ca 5 flyenheter.
Selskapet bør sørge for å fly korte strekninger, hovedsaklig på norsk innenriks. Og da på hovedruter i sør-Norge. Korte turn-arounds, og Oslo-Gardermoen som base.
Ideelt sett bør selskapet i en startperiode starte fra OSL og ende dagen på OSL. Mao, ikke kostnader på overnatting ute.
En maskin KAN vurderes å gå til Nord-Norge, med mulig midt på dagen, eller kveldstids rotasjon.
Selskapet må ikke starte med en hel haug med “tøys” som blir vanskelig å administrere, ei heller må selskapet ha et vivarr av bagasjeregler for kabinbagasje. Følge “Easyjet”-modellen, med 8 kg og 55x40x23 cm på håndbagasjen.
Å starte på en masse ruter i Øst-Europa, slik trådstarter ønsker, vil være selvmord.
Flyr bør ikke starte opp før pandemien er på retur, mulig de bør vente med oppstart til ca Primo April 2022.
Intressanta observationer från er alla, men frågeställningen kanske främst består i det framtida linjenätet.
737-800 är de maskinerna som kommer att användas. Finns en klar tillgång på dessa samt en del Airbus A320. Dock skulle ju NEO vara det häftigaste, men det är inte realistiskt.
Airbus A220 skulle annars kunna vara en variant iaf inrikes.
Vad tror ni om rutterna då?
Olof P.
Så länge norska staten betalar SAS, Norwegian och widerö för att flyga inrikes i Norge fattar jag inte hur något annat flygbolag kan starta upp ny verksamhet i Norge.
Synd att man inte satsade på 737 Max.
Det blir tufft om Norwegian överlever…..
I dessa tider var är realismen?
När SAS köpte över Braathens var bolaget djupt skuldtyngt, flera miljarder i underskott, och det i en fungerande marknad. SAS betalade 500 miljoner för nåt de bara hade att vänta ut gå i kk.
SAS spenderade miljarder i integrationen, man kan fråga sig vilka strateger som satt på SAS och gjorde den affären.
De här 500 miljonerna kommer inte att räcka långt.
Däremot om Norwegian försvinner och SAS är borta till sommaren skulle det kunna fungera en tid.
Tyvärr pandemin visar inga avklingningseffekter. Tvärtom i USA har man nu fått utbredning av alla farligare stammarna från Sydafrika och England, så även i Europa. Om vaccinet fungerar borde det synas i statistiken.
Med andra ord ett renodlat Norsk bolag som satsar enbart från Norge.