EASA, Eurocontrol och Transportstyrelsen
Öppen tråd för alla inom flygbranschen med nån form av mindre smickrande erfarenhet från dessa statligt och politiskt styrda organisationer.
(Organisationer som kanske inte i alla delar riktigt förstått hur det egentligen är att flyga på riktigt.)
Jag upplever det som att dessa organisationer i tron om att motverka flygsäkerhetsrisker i själva verket egentligen själva skapar dem…
Snälla låt mig inte vara den enda…..?!
svar
Njae.
Håller inte med. EASA:s regelverk är inte perfekt, men tolkning och tillämpningen är inte sämre än regelverket. Om man sätter sig in i hela regelverket, med alla GM och AMC finns det ofta en röd tråd och ett tydligt syfte. Mycket svårare att tillämpa det i individuella flygbolag, men det finns alltid möjlighet till undantag och anpassning givet man kan HELA regelverket.
Visst finns det exempel där de gjort det onödigt krångligt, men syftet uppnås nästan alltid.
Men det åt knappast så att EASA eller Transportstyrelsen gör det civila flyget mer osäkert än de varit annars.
Det stora problemet är att vi måste följa EASAs regler till punkt och pricka, regler som inte alls är skapade för den nordiska marknaden utan snarare för fransmän och italienare och bättre väder än nordiskt. Transportstyrelsen kan inte göra något, bara nicka och hålla med när EASA bestämmer.
Till CFIT: Som svar till mitt inlägg skriver du att du hoppats slippa specificera dig pga andras liknande erfarenheter.
Hur ska jag eller andra veta om vi har liknande erfarenheter när du inte skriver nånting om vilka dina erfarenheter är? Då vet jag ju inte vad du vill diskutera. Då är det ju bara en allmän åsikt om att ovanstående myndigheter är dåliga.
Nu fanns det ju en annan skribent som tydligen kunde förtydliga vad du då inte skrev eftersom den personen förtydligade dvs specificerade mer. sign KCE tror jag.
För övrigt håller jag med signatur Realist.
@KCE: ?, Tack! Jag var nära att ge upp här….
Håller med om att regelverket inte är helt lätt att läsa , men det går faktiskt framåt med Easy Acces versioner. Det är alltid lätt att klaga men svårare att presentera ett eget förslag som täcker in alla delar av civil luftfart. Dessutom är det inte EASA:s regler utan även dina om du är skriven i en EU-medlemsstat. Engagera dig och var med att förändra allas vårt regelverk! Av enbart gnäll kommer ingen förändring.
Regelskapandet från EASA och Transportstyrelsen är precis som trådskaparen skriver något att fundera över. Inget tvivel om att syftet är det rätta och att det finns en anledning till att det behövs regler. Det enormt stora problemet är att strukturen är väldigt svår att överblicka och det är alltför lätt att tolka saker fel eftersom det är skrivet på ett sätt som knappt ens den ihärdigaste byråkrat kan tolka. Sedan hänvisas det till kors och tvärs som gör det hela ännu svårare. Bl a därför är regelstrukturen samtidigt en av de allvarligaste flygsäkerhetsriskerna. Det är för lätt att göra fel helt enkelt och myndigheterna visar inget intresse av att förändra detta. Man gömmer sig bakom byråkratin som bara blir värre för varje år som går.
Tanken var att jag inte skulle behöva specificera mig mer just pga av förhoppningen om andras liknande erfarenheter. Men ok då…
Trevlig lucia, god jul och gott nytt år till er alla. ?
Skulle stå Trevlig Lucia islutet av förra inlägget
Du får nog specificera dig mer exakt vad du menar och vad din dåliga erfarenhet är.
Gällande flygsäkerhetsrisker- vad tänker du på? Vätskeregeln? Annat? Och hur skulle du vilja ha det istället? Och vet du bakgrunden till varför vissa regler uppkommit?
Och din sista mening där du skriver att du upplever att de skapar dem förklara gärna lite mer.
jag är inte för alla regler heller men nu är det som det är och vissa har faktiskt uppkommit pga särskilda händelser.
Trevlig