Flygplan på väg till Östersund tvingades vända….
Söndagen den 28 maj tvingades ett SAS plan återvända till Arlanda efter 2/3 resa till Östersund. Vad hände? Låg den fjärrstyrda flygledningens uppkoppling nere mellan centralen på Arlanda och kameramasten i Östersund? Enda möjligheten för SAS var i vart fall att gå tillbaka till Arlanda för att sedan lyfta igen 2,5 tim senare. Någon som vet? Har hänt vid flertalet tillfällen genom åren att flyg till Sundsvall eller Örnsköldsvik får landa på alternativflygplatser eller gå tillbaka till ursprungsflygplatsen. Vem är mest drabbad, passagerarna eller flygbolagen?
svar
Jag tror det var SAS som fick dubbelt motorfel, var det inte så att dom landade vid Gotteröra strax efter start. Men det var länge sedan, Airbaltic har inte vad jag vet landat på någon äng.
Air baltics A220 har haft mycket problem med engines så att säga.
Var det inte dom som fick double engine failure precis när de hade börjat flyga med dem?, mellan ARN – RIX?
Hej, dom hade problem med bromsarna och valde att gå tillbaka till Arlanda för att ha en tekniker som kunde kolla på problemet. Hur dom märkte det i luften vet jag ej, men jag jobbar på flygplatsen i Östersund och jobbade igår kväll. Vi fick bara ett samtal från tornet att dom hade problem och hade två val, antingen skulle vi få ett varningslarm (då vi sitter i brandstyrkan) och få förbereda oss på en landning där vi inte vet vad som sker, eller att dom väljer att gå till Arn igen vilket dom ju gjorde. Absolut inget bekymmer med RTC anslutningen, den fungerar faktiskt bättre än vi alla hade förväntat oss. 🙂
Det var inget fel på flygledningen, det var ett airbaltic plan (flyger åt SAS) som fick problem.